Miten usein vaihdat saliohjelmaasi?
Ja milloin olet viimeksi saanut ohjelman ammattilaiselta?
Kommentit (10)
En koskaan. Siksi kehitykseni onkin pysähtynyt jo vuosia sitten, kun kroppa on tottunut samoihin liikkeisiin aikoja sitten.
3-4kk välein on kai joku ohjenuora. Pakkotoisto sivusto on parempi paikka kysellä salijuttuja
6-8 viikon välein. Ostan valmennukset netistä ja niillä on nyt pari vuotta menty.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan. Siksi kehitykseni onkin pysähtynyt jo vuosia sitten, kun kroppa on tottunut samoihin liikkeisiin aikoja sitten.
Mikset vaihda vaikka omin päin, jos tiedät tuon?
Sain ohjelman ammattilaiselta, mutta en pystynyt tekemään niitä liikkeitä, kun onnettomuuden takia oli pahoja liikerajoituksia. Vaihdoin ohjelman heti kun tajusin tämän. Sen jälkeen olen vaihtanut ohjelmaa aina kun tuntuu että sujuu liian hyvin eli n. 5-6 kk:n välein. Liikerajoitukset helpottivat kun aloitin pilateksen ja joogan.
Vaihdan ohjelmaa 1- 2 kuukauden välein. Ohjelmat suunnittelee personal trainer. Välillä voimapainoitteisempaa ja välillä bodausta ja toki liikkeet, toistomäärät yms vaihtelee ohjelmissa. Tulosta on tullut
fiiliksen mukaan, joku 6-8 viikkoa. Yksittäisiä treenejä sovellan jos on kiire, tai jotkut lihakset eivät vielä ole ehtineet palautua rasituksesta.
Ohjelmat kasaan itse kirjallisuuden perusteella. Jos ohjelmaa haluaa vaihtaa, niin luonnollinen hetki on aina syklin lopussa eli sen jälkeen kun kuntohuippu on ohitettu. Syklit ovat minulla usein 4-6kk ja yleensä toistan samaa ohjelmaa muutaman syklin verran ennen kuin mietin muutoksia.
10 viikon välein. 9 vkoa kestovoimaa, 1 viikko huilia, 9 vkoa perusvoimaa, 1 vko huilia, 9 vkoa maksimivoimaa, 1 vko huilia, 9 vko nopeusvoimaa. Tämä vuodessa 4 kertaa läpi, kesällä en käy salilla kun on muutakin tekemistä ihan tarpeeksi.
Itse teen ohjelmani vaikkei minulla siihen mitään PT-koulutusta olekkaan. Juniorivalmentajana olen kyllä ollut parikymmentä vuotta. Jotain siinä ohessa on oppinut harjoittelusta.
Kukaan? Olen nyt käynyt kuukauden, siksi kysyn. Ap