Tehostettu tuki yläasteella
Onko kokemuksia? Onko tehostettu yleensä lukujärjestyksen sisällä vai lisätäänkö tuntimäärää ja ohjataan läksyparkkiin? Yleinen tuki ei riittänyt, testien jälkeen mm. lukemisen ymmärtämisessä todettiin ongelma. Läksyparkissa on hälinää eikä erityisopettaja ole siellä.
Kommentit (20)
Äitinä vastaan että riippuu opettajasta. Opettajana vastaan että riippuu opettajasta. Itse olen opiskellut erityispedagogiikkaa työni ohella (oman lapsen ongelmien vuoksi) ja hyödynnän sitä omassa työssäni jatkuvasti. Mutta mitä tiedän äitinä ja kollegana niin suurin osa ei osaa, moni ei myöskään välitä. Mä ymmärrän että moni kokee että resurssia ei ole (lue, opettajalle ei makseta lisää, otti hän tuen tarpeet huomioon tai ei).
Kyse ei ole enempää tai vähempää kuin näiden lasten tulevaisuudesta ja elämästä.
Lopuksi: jos byrokratiaa kevennettäisiin (eli opettajien ei tarvitsisi pyörittää niin paljon papereita ja pitää palavereita) niin parhaimmassa tapauksessa säästyvä aika menisi sinne missä sitä tarvitaan: konkreettiseen tukeen sitä tarvitseville. Pahoin kuitenkin pelkään, anteeksi inhorealismini, että mitään muutosta ei tapahtuisi.
ihan sama millä tuen papereilla, kun sitä resurssia ei ole yhtään enempää.
Kyllä se tuppaa olemaan ihan vaan byrokratiaa Wilmassa ja jatkuvia palavereja, että saadaan se byrokratia hoidettua. Ei usein merkkaa käytännössä mitään. Joillain luokilla voi 2/3 oppilaista olla jollain tukipäätöksellä ja silti sieltä luokasta löytyy tasan se sama aineenope, mikä olisi siellä ilman tukipäätöksiäkin. Nythän koko tehostettua tukea ollaan purkamassa, sillä se ei tuo oppilaalle lisää tukea mutta se kuormittaa rajusti luokanohjaajaksi nakitettuja aineenopettajia.
t. Ope
Erityisopetusta enimmäkseen ja koulunkäyntiin erilaisia järjestelyitä. Hyvät kokemukset oman lapsen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Erityisopetusta enimmäkseen ja koulunkäyntiin erilaisia järjestelyitä. Hyvät kokemukset oman lapsen kohdalla.
Tehostettu tuki ei kyllä yleensä pitäisi tarkoittaa erityisopetusta. Erityinen tuki on erityisopettajan vastuulla, mutta tehostettu tuki sisältää ihan normaalit sisällöt, ja niissä aineenopettaja on paras. Ei erityisopettajan johdolla leikellä kaloja eikä neutralisoida liuoksia. Mutta erityisope voi tulla luokkaan avuksi, jos resurssia on tarpeeksi. Yleensä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tuppaa olemaan ihan vaan byrokratiaa Wilmassa ja jatkuvia palavereja, että saadaan se byrokratia hoidettua. Ei usein merkkaa käytännössä mitään. Joillain luokilla voi 2/3 oppilaista olla jollain tukipäätöksellä ja silti sieltä luokasta löytyy tasan se sama aineenope, mikä olisi siellä ilman tukipäätöksiäkin. Nythän koko tehostettua tukea ollaan purkamassa, sillä se ei tuo oppilaalle lisää tukea mutta se kuormittaa rajusti luokanohjaajaksi nakitettuja aineenopettajia
t. Ope
Missä kaupungissa tehostettua tukea ollaan purkamassa? Onneksi ei täällä Helsingissä ainakaan.
Ei se tehostettu tuki mitään lisätunteja tuo, ja aika harvassa ovat varmaan ne yläasteet, joissa on on jokin läksyparkki ja sen on varmaan tarkoitettu kaikille muillekin. Tehostetun tuen oppilas voi saada erityisopettajan niukasta resurssista palasen, eli päästä 1-2 pienryhmätunnille viikossa, tai erityisopettaja tulee koko luokan tunneille. Riippuu niin nuoresta, millaista lisätukea hän tarvitsee. Tukitoimia luokassa voi olla vaikka lisäaika kokeessa, mahdollisuus suorittaa koe kahdessa osassa, erityisopettajan pienryhmätunti jne. Kovin suuria mahdollisuuksia ei kouluilla ole tarjolla, kun resurssia ei yksinkertaisesti ole.
Sain aikoinaan tukiopetusta matikkaan. Siellä vasta ymmärsin miten ne lasketaan, ei isossa luokassa opettajalla ollu aikaa opettaa, se keskittyi koko tunnin kehumaan luokan edessä istuvaa kympin oppilasta kuinka hän taas teki kaikki niin nopeasti oikein ja me muut oltiin kädet pystyssä,mut apua ei herunut kun tunti loppui aina kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisopetusta enimmäkseen ja koulunkäyntiin erilaisia järjestelyitä. Hyvät kokemukset oman lapsen kohdalla.
Tehostettu tuki ei kyllä yleensä pitäisi tarkoittaa erityisopetusta. Erityinen tuki on erityisopettajan vastuulla, mutta tehostettu tuki sisältää ihan normaalit sisällöt, ja niissä aineenopettaja on paras. Ei erityisopettajan johdolla leikellä kaloja eikä neutralisoida liuoksia. Mutta erityisope voi tulla luokkaan avuksi, jos resurssia on tarpeeksi. Yleensä ei ole.
Kyllä se tehostettu tuki tarkoittaa myös erityisopetusta, ja erityisopetusta voi saada yleisessäkin tuessa. Ja ihan yleisopetuksen sisällöistä on silloin kyse. Ei erityisopettajan johdolla ole tarkoituskaan leikellä kaloja, vaan erityisopettajan tarkoitus on tukea oppilaista oman opiskelutyylin ja oppimisstrategioiden löytämisessä, tarvittaessa matematiikan, äidinkielen ja kielten perussisällöissä. Tulokulma on vaan eri, kuin aineenopettajalla, kieliin voi esim. opettaa, miten asioita voi painaa mieleen, millaisia muistisääntöjä itselleen voi rakentaa, miten asioita kannattaa kerrata, että ne jäävät mieleen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tuppaa olemaan ihan vaan byrokratiaa Wilmassa ja jatkuvia palavereja, että saadaan se byrokratia hoidettua. Ei usein merkkaa käytännössä mitään. Joillain luokilla voi 2/3 oppilaista olla jollain tukipäätöksellä ja silti sieltä luokasta löytyy tasan se sama aineenope, mikä olisi siellä ilman tukipäätöksiäkin. Nythän koko tehostettua tukea ollaan purkamassa, sillä se ei tuo oppilaalle lisää tukea mutta se kuormittaa rajusti luokanohjaajaksi nakitettuja aineenopettajia
t. Ope
Missä kaupungissa tehostettua tukea ollaan purkamassa? Onneksi ei täällä Helsingissä ainakaan.
Ei se tehostettu tuki mitään lisätunteja tuo, ja aika harvassa ovat varmaan ne yläasteet, joissa on on jokin läksyparkki ja sen on varmaan tarkoitettu kaikille muillekin. Tehostetun tuen oppilas voi saada erityisopettajan niukasta resurssista palasen, eli
Koko Suomessa on tulossa erityisopetukseen uudistus. Kyllä se koskee Helsinkiäkin. Ihan hyvä vähentää byrokratiaa.
Lapseni oli tehostetun tuen piirissä koko yläasteen, oikeasti se ei tarkoittanut yhtään mitään, eikä siitä ollut hyötyä. Sanahelinää.
Oppimisen tuen uudistus on hallituksen aloite ja se lakina tarkoitus saada voimaan vuonna 2025. Yhtenä tavoitteena on vähentää opettajien hallinnollista työtä ja keino siihen on lopettaa tehostettu tuki. Joka onkin käsittämättömän raskas byrokratian kukkanen. Se ei tuo tippaakaan lisää resurssia oppilaan tukemiseen, imee vaan byroktarialla ja palaveeramisella opettajan mehuja pois siitä perustyöstä eli opettamisesta.
Suurin osa tehostetun tuen oppilaista ei oikeasti tarvitse tehostettua tukea. Heidän tuentarpeensa häviäisi jos:
- oppilas nukkuu yöt
- oppilas liikkuu päivittäin 1-2h
- oppilas lukee kirjan kappaleet
- oppilas käyttää kotitehtäviin 0-5 minuutin sijaan puoli tuntia.
- oppilas lukee yhden oikean kirjan kuukaudessa.
Minä aineenopettajana tarjoan samoja asioita tehostetun tuen kuin erityisen tuen oppilaillekin. Koen, että tehostetusta tuesta pitäisi olla jotain hyötyä yleiseen tukeen nähden, kun vanhempien pitää kuitenkin raahautua päivittämään sitä kahdesti vuodessa kaiken muun lisäksi. Erityisen tuen oppilaat saavat sitten erkoilta sitä tukea, mitä erkat pystyvät antamaan.
Moni tukitoimi onnistuu ihan ilman mitään tehostetun tuen päätöstäkin, jos vain havaitsen, että oppilas siitä voisi hyötyä esim. äänikirjat, muistiinpanot tulostettuina, selkokieliset tekstit, kuulokkeiden käyttö, stressilelut, istumapaikan huolellinen valinta jne. Lisäksi kokeissa saa lisäaikaa, selitän tehtävänannot erikseen ja yritän saada ohjaajan paikalle kokeeseen avuksi, tarvittaessa seiskakokeet ja/tai lyhennetyt koealueet.
Erityisopettajat saattavat sitten osallistua joidenkin tärkeämpien oppiaineiden tunneille mutta ei heitä minun opettamassani aineessa koskaan näy.
80% omista tehostetun tuen oppilaista ei opiskele kotona yhtään. 10% opiskelee vähän ja vain 10% tekee oikeasti töitä opiskelun eteen.
Lapsen tulee lukea, että oppii ymmärtämään lukemaansa. Kannattaa aloittaa helppolukuisilla novelleilla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen tulee lukea, että oppii ymmärtämään lukemaansa. Kannattaa aloittaa helppolukuisilla novelleilla.
Lukisivat vaikka neropatin päiväkirjoja tai mitä tahansa. Nykylapsista osa ei lue edes sarjakuvia. Osaaminen eriytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tuppaa olemaan ihan vaan byrokratiaa Wilmassa ja jatkuvia palavereja, että saadaan se byrokratia hoidettua. Ei usein merkkaa käytännössä mitään. Joillain luokilla voi 2/3 oppilaista olla jollain tukipäätöksellä ja silti sieltä luokasta löytyy tasan se sama aineenope, mikä olisi siellä ilman tukipäätöksiäkin. Nythän koko tehostettua tukea ollaan purkamassa, sillä se ei tuo oppilaalle lisää tukea mutta se kuormittaa rajusti luokanohjaajaksi nakitettuja aineenopettajia
t. Ope
Missä kaupungissa tehostettua tukea ollaan purkamassa? Onneksi ei täällä Helsingissä ainakaan.
Ei se tehostettu tuki mitään lisätunteja tuo, ja aika harvassa ovat varmaan ne yläasteet, joissa on on jokin läksyparkki ja sen on varmaan tarkoitettu kaikille muillekin. Tehostetun tuen oppilas voi saad
Ei se tehostettu tuki käytännössä mihinkään häviä. Sama asia se käytännössä on, puhutaan vain oppilaskohtaisista tukitoimista.
Tehostettua tukea annetaan niille, jotka eivät ole oppineet suomen kieltä. Sieltä pimeimmästä Afrikasta tulleet. Jotka vaativat ihmislihaa kouluruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Tehostettua tukea annetaan niille, jotka eivät ole oppineet suomen kieltä. Sieltä pimeimmästä Afrikasta tulleet. Jotka vaativat ihmislihaa kouluruokaan.
Taitaa olla nyt palstapäivystäjän fantasiaa tuo kouluruokaväite.
No yläkoulun opettajan näkemys. Pahimmillaan resurssia ei ole, eikä päätös tarkoita yhtään mitään. Opettaja tunnilla katsoo perään jos muistaa. (Aineenopettajalla on 200-300 oppilasta, ei voi aina kaikkea muistaa). Parhaimmillaan erityisopettaja tulee mukaan joillekin tunneille ja neuvoo. Mitään lisätunteja ei tule kenenkään lukkariin.