Sopiva viikkoraha 16-vuotiaalle?
Minkä verran annatte teinille viikko- tai kuukausirahaa ja mitä kaikkea sillä pitää itse maksaa?
Meillä on ollut viikkoraha 10e, sillä pitää ostaa omat herkut (perusruuan saa kotoa) ja tavarat joita haluaa (mutta vaatteet me ostetaan). Mutta poika on koko ajan ollut pyytämässä lisärahoja, kun tarvitsee ruokaa kaupasta mennessään suoraan koulusta harrastukseen, tai kun menee kirppikselle tyttöystävän kanssa, tai on tyttiksen synttärit ja tili on tyhjänä. Nyt havahduin siihen, että yhteensä poika on saanut meiltä viime kuussa aivan liikaa rahaa, satoja euroja. Meillä ei ole todellakaan tällaiseen varaa pidemmän päälle. Teini protestoi esim. ettei hän voi yksinään mennä syömään lounasta koulun ruokalaan, jos kaikki kaverit menee kaupasta ostamaan lounasta. Ja että hän putoaa porukasta, jos eivät voi mennä yhdessä ulos hengaamaan. Ymmärrän tietysti tarpeen kuulua porukkaan. Asumme aika rikkaalla asuinalueella ja meillä on varmasti pienemmät palkat kuin täällä useimmilla. Haluaisin jotain vertailukohtaa, että mitä yleensä tuon ikäiset saa käyttörahaa.
Kommentit (29)
Itse tienasin tuon ikäisenä omalla työllä taskurahani enkä loisinut vanhempien elätettävänä.
Kuukausirahaa lukiolaiselle 200 euroa ja ammattikoululaiselle 50 euroa.
Meillä saa 200 euroa kuukaudessa ja pyytämällä lisää jos tarvitsee.
Sain vaan 2€ viikkorahaa vielä tuonkin ikäisenä ja hyvin riitti, sai haettua jotain karkkia aina perjantaina koulun jälkeen.
Vuosiraha olisi paras. Saisi kerralla kunnon potin. Esim. 2500-5000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa 200 euroa kuukaudessa ja pyytämällä lisää jos tarvitsee.
Eihän lapsi opi rahan arvoa noin, jos saa kauheasti rahaa ja lisää tulee kun vaan keksii pyytää. Voi olla opiskelut ja työelämä aika järkytyksiä.
Tarpeen mukaan saa rahaa. Ei ole viikkorahoja.
500 ammatikoululaiselle 5€ lukiolaiselle
Meillä 12- vuotias saa 1200e/ vko ja 16- vuotias 1600e/ vko.
En muista paljon sain mutta vasta kun täytin 18 vuotta niin aloin saamaan 100 markkaa viikossa. Hyvin riitti, jopa viinaksiin.;)
Meillä nuori tietää että kaupan eväisiin ei ole rahaa. Ruoka on koulussa tai sitten omat eväät. Enkä muutenkaan sponssaisi panini-suklaa-energiajuoma-ruokavaliota. Kahvilaan annan rahaa silloin tällöin ja välillä nuoret maksavat itse tai tekevät keskenään ruokaa. Meille saa aina tulla kahville ja pullalle. Pienen synttärilahjan voin ostaa kaverille. Vaatteet ostetaan enimmäkseen, jotain on ostanut itse. Synttäriksi tai jouluksi voi toivoa jotain kalliimpaa.
Olen tehnyt selväksi että kuluttaminen on valintoja. Jos tuntuu että jää ulkopuolelle rahallisesti (tai muuten) niin silloin pitää kertoa, katsotaan mitä voidaan tehdä. Tietää että en osta autoa tai maksa ajokorttia, liian kallista ja ei edes odota niitä. Ollaan pienellä budjetilla reissattu, on päässyt näkemään ja kokemaan erilaisia paikkoja. Lapsilisät on säästetty opiskelua varten, johonkin järkevään ja hyödylliseen.
Eli siis rahaa saa harkitusti. Käy välillä hoitamassa lapsia tai ulkoiluttamassa tutun koiraa ja siitä saa palkkaa. Saman ikäinen kuin ap:n lapsi. Kaverit myös kivoja, tavallisista perheistä, pari varakkaampaa ja ei mitään ylikulutusta kellään. Asutaan vaatimattomasti, käytetyt pyörät kulkupelinä. Ei ole vielä tullut eteen erottelua rahan takia.
Saman verran kuin 10-vuotiaalle. Jos tarvitsee enemmän rahaa niin se on ansaittava.
20 e viikossa, saa käyttää mihin haluaa. Pitää osallistua kotitöihin ja tehdä myös ruokaa. Saa vaatteet (perus), ruuat (perus) ja hygieniatarvikkeet (perus) meiltä. On säästäväinen ja ostaa joskus joitakin pelejä lähinnä.
Minä antaisin 50€. Ei tosin ole lapsia, kun ei naista saa mitenkään tässä maassa. Tv.Töissäviihtyvä m39.
Tuon ikäinen voi käydä jo töissä.
Meillä toisen asteen loppuun täysi ylläpito, mutta keskustellaan siitä minkälainen ostaminen/kuluttaminen on viisasta. Molemmat teinit käy myös ilta/viikonlopputöissä. Omilla rahoilla saavat tehdä mitä haluavat.
Eli en anna mitään rahaa automaattisesti, työstä ansaitulla saavat tehdä mitä vaan tietysti ja kotona asuessa ruoka, normaalit vaatteet, hygieniatuotteet & harrastukset maksetaan. Samoin ajokortti.
Kirjoitus 13 In tosi hyvän tuntuisesta suhtautumisesta kertovaa tekstiä. Aloittaja kuvaa oman tilanteensa erittäin selkeästi ja ymmärrettävästi. Mielestäni on kyllä aika selvää, että 10 euroa ei aktiivisen 16-vuotiaan viikkorahaksi riitä. Tuo että aina annetaan kaikkeen, mitä pyytää, on sitten johtanut niin suuriin menoihin, että perhe ei siihen pidemmän päälle pysty, ja nuori ei huomaakaan, miten paljon valuttaa rahaa. Nyt pitäisi käydä rauhallinen keskustelu asiasta nuoren kanssa: lopputuloksena se, että viikkoraha on enemmän kuin kymppi, mutta samalla selväksi se, mitä voidaan tai ei voida lisäksi antaa. Nuori oppii kyllä ajattelemaan, kun hyvässä hengessä pääsee jakamaan tietoa siitä, mikä oma osuus perheen rahanmenossa on.
Miten sattuu, ilmoittaa itse paljonko tarvitsee. On sovittu että vähintään satanen on tilillä ja joku kymppi taskussa. Opiskelee eri paikkakunnalla, liikkuu kevarilla.
Meillä tyttö 17 v. Kuukausirahaa 60 (ollutvuseamman vuoden) ja ostan hänelle vaatteet, kengät, hiustuotteet, hygieniatuotteet, maksan hiusten tasoituksen (onneksi ei värjää). Maksan leffat, kuntosalin ja annan extraa kun tarvitsee. Ostaa itse meikit, käy kahvilassa tai pikaruokalassa omilla rahoilla, jos ostaa yksittäisen paidan.
Riippuu varmaan missä asuu. Me asumme pikkukaupungissa, jossa ei houkutuksia.