Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle kokeili ventovieraille juttelus: Kuopiossa parissa tunnissa noin sata ihmistä halusi vaihtaa muutaman sanan, Vaasassa 5

Vierailija
30.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20107328

Kyllä stereotypiat sitten pitävätkin paikkansa. Itä-Suomessa lupsakkaa porukkaa, Vaasassa nirppanokkia jotka ajattelevat olevansa liian hyviä puhuakseen muille kuin sukulaisille tai tutuille.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä suomessa sentään vastataan jos kysyy jotain toisin kun Turussa tai Satakunnassa. 

Vierailija
22/29 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myö imatralaiset voitas myös kurssittaa vaasalaisia, meillä on enemmän sääntö ku poikkeus että myö puhutaan tuntemattomille. Ja autetaan vaikkei sukua olisikaan.

Töykeimmät ihmiset olen tavannut Helsingissä. Usein jopa avointa päänaukomista jos jotain neuvoa kysyi. Tosin tämäkin varmaan riippuu kaupunginosasta.

Olen kohdannut Helsingissä aivan ihania ja avuliaita ihmisiä. Pikkasen katson, keneltä kysyn, etten nyt tosi myrtsiltä, mutta olen aina saanut tosi ystävällisiä vastauksia.  Ja siis ulkopaikkakuntalainen olen. 

Ihan mukavia ihmisiä minäkin Helsingissä kohtasin, mutta kun keskustelu eteni, niin lähes aina selvisi, että olimme molemmat junantuomia. 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myö imatralaiset voitas myös kurssittaa vaasalaisia, meillä on enemmän sääntö ku poikkeus että myö puhutaan tuntemattomille. Ja autetaan vaikkei sukua olisikaan.

Töykeimmät ihmiset olen tavannut Helsingissä. Usein jopa avointa päänaukomista jos jotain neuvoa kysyi. Tosin tämäkin varmaan riippuu kaupunginosasta.

Olen kohdannut Helsingissä aivan ihania ja avuliaita ihmisiä. Pikkasen katson, keneltä kysyn, etten nyt tosi myrtsiltä, mutta olen aina saanut tosi ystävällisiä vastauksia.  Ja siis ulkopaikkakuntalainen olen. 

Ihan mukavia ihmisiä minäkin Helsingissä kohtasin, mutta kun keskustelu eteni, niin lähes aina selvisi, että olimme molemmat junantuomia. 😂

Vain 20-30% Helsingin asukkaista on syntynyt siellä.

Vierailija
24/29 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töykein ikinä tuntemani ihminen puhui mie/sie-murretta eli jostain idästä kai oli. Mutta ylimielisempää käytöstä ei ole koskaan ennen tullut vastaan täällä rannikolla.

Varmaan kymenlaaksolainen.

Vierailija
25/29 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasassa olisi pitänyt puhua muumiruotsia?

Vierailija
26/29 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaasassa olisi pitänyt puhua muumiruotsia?

80% Vaasassa puhuaa äidinkielenään suomea. Ne ksenofobiset muumiruotsipaikat rannikolla ovat järjesteensä pikkupitäjiä. Niissä ei toki suomeakaan suvaita, mutta Vaasaa on turha rinnastaa niihin.

Vierailija
27/29 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kansoissa ja paikallisissa kulttuureissa eroa. Olen kotoisin Pohjois-Pohjanmaalla ja asunut Meri-Lapissa, Pohjois-Savossa ja Varsinais-Suomessa.

Ero esimerkiksi Savon ja Varsinais-Suomen välillä on kuin yöllä ja päivällä. Ylivoimaisesti puheliaimmat, avoimimmat ja ystävällisimmät ihmiset ovat Savosta. Pienellä paikkakunnalla vieraatkin ihmiset tulevat jutustelemaan ja ihmettelemään, että kukapa se sinä olet. Kysyipä eräs vanha maatalon isäntäkin tavatessamme, että olisinko ruvennut hänen pojalleen vaimoksi, mikä voi varmaan tapahtua vain Savossa. Paljon järjestettiin myös yhteisöllistä vapaaehtoistoimintaa. Muualta muuttaneenkin oli helppo löytää kavereita. Stereotypia kiertelevistä ja kaartelevista savolaisista pitää myös paikkansa. Suoraa vastausta ei aina saa, vaikka olisit tilaamassa muuttopalvelua. Silloinkin "tullaan, kun ehditään, se näkee sitten". Ovat lupsakkaa ja humoristista sakkia.

Varsinais-Suomessakin oli toki joitain kivoja ihmisiä, mutta myös hirveimmät tapaamani ihmiset olivat sieltä. Yleisesti se kulttuuri oli niin sisäänpäin kääntynyt ja kuppikuntainen, että ihmiset tulivat puheille vain silloin, kun oli pakko tai oli jotain pahaa sanottavaa. Ihmiset olivat ylimielisiä ja sulkeutuneita, paitsi vanhat mummelit, jotka nyt on kaikkialla mukavia. Onneksi pääsin Varsinais-Suomesta pois. Ja tämä vielä pohjalaisen näkökulmasta, kun stereotyyppisesti pohjalaisethan on niitä tuppisuita.

Meri-Lapissa vietin vähän aikaa pienissä piireissä, mutta siellä ihmiset vaikuttivat hyvin puheliailta ja toimeliailta. Merilappilainen ystäväni viihtyi hyvin Oulussa, mutta kun mentiin lähemmäs Keski-Pohjanmaata, niin hän ei meinannut ollenkaan kestää sitä vakavuutta, äkäisen oloista suorapuheisuutta ja että sanotaan vain sen verran kuin on tarvis. Hänen työkaverinsa tosin olivat hyvin stereotyyppisia pohjalaisia.

Vierailija
28/29 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihäns sitä voi keinotekoisesti saada ihmisiä puhumaan toisilleen.. 

Kulttuurit vaihtetelevat Suomenkin sisällä aika paljon.

Itse puhun rennosti lähes kelle tahansa missä tahansa, jos nyt ei ole tilanne että on hirveän väsynyt tai stressaantunut. Silloin ei välttämättä huvita puhua kellekään. Mutta muuten ei ole ongelmaa. Ei tarkoita että menisin kuitenkaan ihan suuna päänä kaikille juttelemaan.

Vierailija
29/29 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on kansoissa ja paikallisissa kulttuureissa eroa. Olen kotoisin Pohjois-Pohjanmaalla ja asunut Meri-Lapissa, Pohjois-Savossa ja Varsinais-Suomessa.

Ero esimerkiksi Savon ja Varsinais-Suomen välillä on kuin yöllä ja päivällä. Ylivoimaisesti puheliaimmat, avoimimmat ja ystävällisimmät ihmiset ovat Savosta. Pienellä paikkakunnalla vieraatkin ihmiset tulevat jutustelemaan ja ihmettelemään, että kukapa se sinä olet. Kysyipä eräs vanha maatalon isäntäkin tavatessamme, että olisinko ruvennut hänen pojalleen vaimoksi, mikä voi varmaan tapahtua vain Savossa. Paljon järjestettiin myös yhteisöllistä vapaaehtoistoimintaa. Muualta muuttaneenkin oli helppo löytää kavereita. Stereotypia kiertelevistä ja kaartelevista savolaisista pitää myös paikkansa. Suoraa vastausta ei aina saa, vaikka olisit tilaamassa muuttopalvelua. Silloinkin "tullaan, kun ehditään, se näkee sitten". Ovat lupsakkaa ja humoristista sakkia.

Varsinais-Suomessakin ol

Meri-Lapin ja jokivarren asukkaat on jollain tavalla aika vilkkaita ja kujeilevia. Myös vanhempi väestö. Kerran oli yksi eläkeläisryhmä ja oli kuin lastentarhaa paimentaisi, ihan hyvällä tavalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan