Voiko työnantaja teettää mitä tahansa töitä samalla sopimuksella?
Tilanne on se, että työskentelen pienessä yrityksessä pienehköllä tuntipalkalla, ja tämän ulkopuolella minulla on toiminimi jolla teen aivan eri alan töitä. Tuolla toisella alalla tuntihinnat ovat aivan eri luokkaa kuin työpaikallani, mutta töitä ei ole tarpeeksi jotta voisin päivätyön jättää kokonaan, vaikka se tavoitteena onkin.
Nykyinen työnantaja sai tietoonsa tuon yrityksen, ja nyt hän haluaisi teettää minulla tuon toisen toimialan töitä nykyisen työsopimuksen ehdoilla, koska sopimuksessa on mainittu "muut työnantajan osoittamat tehtävät". Ei kai tämä nyt näin voi mennä, että 80€/h laskutettavaa työtä pitäisi nyt tehdä jollain reilun kympin tuntipalkalla?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten työnantaja nyt yhtäkkiä keksi sinulle ihan muita töitä, vaikka on itse eri alalla. En nyt ymmärrä. Sinulla ei ole yrityksen töitä tarpeeksi, mutta työnantajalla on niitä sinulle tehtäväksi. Kerrotko tarkemmin?
Se oman toimialani yritys liittyy markkinointiin ja hän haluaa minun hoitavan yrityksensä markkinointia olemattomalla tuntipalkalla. Nykyinen työtehtäväni taas on fyysistä työtä.
Nyt pikapikaa neuvottelemaan sopimus uusiksi. Tarvittaessa on uhattava irtisanoutua, ja ehkä myös toteuttaa se. Paha paikka, sen sanon, mutta voi johtaa parempaan.
Työnantaja ei voi tehdä näin ellei hän myös korota palkkaa. TESissä on määritelty alalla olevat palkkaluokat, niiden vaatimustaso ja vähimmäispalkat. Jos sinut on palkattu tekemään jonkun tietyn palkkaluokan töitä, ei sinulle voi antaa toisen palkkaluokan hommia ilman että palkkaasi tarkastetaan. Muutenhan yritys palkkaisi ylipäteviä siivoojia ja teettäisi niillä kaikki yrityksen työt. Se on tietysti eri asia jos yritys kerran pyytää sinulta jonkun yksittäisen jutun, mutta ei missään tapauksessa toistuvasti tai jatkuvasti.
Se työnantajasi voi ostaa sinulta ne markkinointipalvelut.