Onko sulla varaa maksaa perintöverot?
Monelle tulee yllätyksenä että ne tulee aika nopeasti maksettavaksi.
Kommentit (74)
Älkää surko, perinnönodottajat! Olen ottanut ison käänteislainan koko omaisuuttani vastaan. En jätä teille mitään, vaan käytän kaiken, matkustelen ja ostan mitä haluan. Varaan ajoissa paikan hyvätasoisesta palelevasta hoivakodista. Lopulta kaikki jää pankin käsiin. Siitä saitte, eläkeläisten haukkujat. 😀😜
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän ei ole vara ottaa vastaan perintöä, poislukien helposti realisoitava omaisuus
Höpön löpön. Suuri osa saa perintönsä verotta.
No jep. Ainakin maalla monilla asunnoilla ei ole paljon mitään myyntiarvoa joten ei jää perintöveroakaan maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Esim perintö asunnon hinnan voi huoletta arvioida 25% matalammaksi kuin todellinen arvo.
Paitsi jos myy heti ja saa käyvän arvon, niin joutuu maksamaan myyntivoittoveroa. Tulee halvemmaksi maksaa perintöveroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän ei ole vara ottaa vastaan perintöä, poislukien helposti realisoitava omaisuus
Höpön löpön. Suuri osa saa perintönsä verotta.
Näin on. Jos perinnön arvo on pienempi kuin 20000 euroa, ei siitä mene perintöveroa. Jos perintö on 20001 euroa niitä siitä jo peritään veroa.
Miksi jonkun pitäisi saada ilmaiseksi vanhempiensa omaisuus ja varat ilman perintöveroa. Tähän ei nyt selitykseksi riitä, että perinnönjättäjä on maksanut aikanaan omaisuudestaan pääomaveroa ja muitakin veroja.
Vierailija kirjoitti:
Ei aikoinaan ollut ja ulosottoon menivät. Peritty omaisuus esim. sijoitusasuntoja ja osa perikunnan jäsenistä ei suostunut myyntiin josta olisi rahat veroihin saatu. Itse olin silloin työtön.
Olenko ihan väärässä, mulla on kuvitelma että jos yksikin perikunnan osakas vaatii myymistä, silloin myydään?
Suurin suomalaisten varallisuuserä on yleensä asunto.
Helposti realisoitavissa olevaa varallisuutta on vähän ja tilillä rahaa vähän. Vaikkapa 10.000 eurolla ei paljon muuta kustanneta kuin hautajaiset.
Jos perit omakotitalon muuttotappiokunnasta, voi käydä niin että taloa myyt vaikka 3 vuotta tai 5 vuotta ja lopulta talon vaikka antaa pois, jotta ylläpitokuluja ei enää mene. Talo on voinut olla vaikka minkälainen linna aikanaan, mutta nyt kun koitat myydä 70-luvun valosokkelitaloa, on sen hinta käytännössä tontin hinta.
Eli käteen jää vain perjntövero perukirjaa liian korkealla arvolla arvostetusta omakotitalosta.
On, enkä ole saamassa isoa perintöä. Enemmän huolestuttaa tulevaisuudessa miehen lapset kun perivät puolet meidän kalliista asunnosta. Jos mies kuolee ensin, niin joutuvat maksamaan verot vaikka minä tietenkin asun kotonani jatkossakin. Kukaan heistä ei ole hyvin tienaava. Tämän voisi toki estää testamentilla, mutta mies ei suostu edes puhumaan asiasta.
Vierailija kirjoitti:
jos on maksettu asunto-osake tai kiinteistö, niin äkkiähän sitä muutama tuhat tulee veroa maksettavaksi. onneksi omat vanhempani ymmärsivät myydä kiinteistön pois, muuttaa vuokralle ja jakaa osan myyntivoitosta (verottajan sallimissa rajoissa) lapsille ja lastenlapsille. molemmat nyt edesmenneitä ja perintöveroa ei tarvinnut lopusta käteisestä maksaa. verosuunnittelua tämäkin.
Mun vanhemmat lahjoitteli omaisutensa jo eläissään meille lapsille ja lapsenlapsilleverottajan sallimissa rajoissa ja osin maksamalla laskujamme. Aloittivat 5kymppisinä ja isä teki viimeisen lahjoituksen yli 9kymppisenä. Äidin kuollessa häneltä jäi sen verran, että jouduimme maksamaan 2 tonnia perintöveroa / perllinen. Isältä tulee jäämän alle verotettavan perinnön perijää kohti.
Aika paljon ehtivät lahjoittaa kun ajanjakso oli pitkä. Hallintaoikeudet alensi lahjan arvoa.Käyttivät rahaa itseensä myös, ei nuukailleet missään, matkustivat paljon. Hyvä auto alla.
Nyt teemme samaa omien jälkeläistemme suuntaan.
Ei tule nopeasti maksuun. Ja joo, on varaa koska perin ainoastaan rahaa tällä kertaa, aikaisemmalla kierroksella tuli kiinteistöjä jotka onneks sain myytyä, muuten olisi mennyt kaikki tilille tulleet rahat.
Jos perintö olisi 100 000 euron luokkaa eikä se tulisi ihan lähiomaiselta ja olisi helposti muutettavissa rahaksi saisin varmaan pankista n. 20 000 euroa lainaa millä maksaisin perintöveron. Jos perintö olisi joku mökin rötiskö jossain takahikiällä kieltäytyisin perinnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää surko, perinnönodottajat! Olen ottanut ison käänteislainan koko omaisuuttani vastaan. En jätä teille mitään, vaan käytän kaiken, matkustelen ja ostan mitä haluan. Varaan ajoissa paikan hyvätasoisesta palelevasta hoivakodista. Lopulta kaikki jää pankin käsiin. Siitä saitte, eläkeläisten haukkujat. 😀😜
Mitenkähän luulet tuon meidän persettä kutittavan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aikoinaan ollut ja ulosottoon menivät. Peritty omaisuus esim. sijoitusasuntoja ja osa perikunnan jäsenistä ei suostunut myyntiin josta olisi rahat veroihin saatu. Itse olin silloin työtön.
Olenko ihan väärässä, mulla on kuvitelma että jos yksikin perikunnan osakas vaatii myymistä, silloin myydään?
Ei automaattisesti, pitää hakea yhteisomistuksen purkua.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo perintöverot makseta yleensä kuolinpesän tililtä
Ei makseta.
Perintö ei välttämättä tule rahana tilille. Ei edes osakkeina aot:lle.