Hikeni haisee todella ällöttävälle, siis imelälle, pissattaa koko ajan. Diabetes?
Ylipainoa on ahmintahäiriön pahenemisvaiheen vuoksi tullut paljon. Menen lääkäriin saadakseni kuriin sen, vaikka sitten lääkkeillä.
Hikeni haisee todella imelälle (voiko johtua yksinkertaisesti hiilihydraateista?) käyn usein pissalla ja hätä on hirveä, en nykyään kestä edes oikein pidättää vaan pakko päästä melkein heti vessaan kun hätä tulee.
Juon myös aika paljon vettä.
Jos minulla on puhjennut diabetes niin laihduttaako sokerilääkkeet, esim tabletit?
Kommentit (20)
Älä kysy omaan tai läheisesi terveyteen liittyvää konsultaatiota anonyymiltä nettifoorumilta. Ikinä.
Jos diabeetikon insuliinituntemuksiin ei reagoida, uhkana on tajuttomuus eli insuliinisokki. Eli laita homma hoitoon ennen kuin näin käy.
Sairaanhoitaja vastaa:
Kuulostaa nyt kyllä kovasti sille, että vähintään metabolinen oireyhtymä on syntynyt. Pyydä lääkäriltä lähetettä sokerirasitukseen. Lääkkeet itsessään eivät laihduta, mutta mikäli sieltä diabetes löytyy niin saat todella kattavan opastuksen oikeanlaiseen ruokavalioon ja liikuntaan, sekä tukea ahmimishäiriön hoitoon. Se täytyy saada ehdottomasti tasapainoon mikäli sinulla on diabetes.
Läskit haisee kuselle ja hielle. Eli ihan normi ominaishaju siis.
Kannattaa mennä päivystykseen noilla oireilla, tai ainakin mitata verensokeri jos jollain läheisellä on mittari
Sun tehtävä itse on laihduttaa, ei ne lääkkeet yleensä laihduta. Mutta niitä yleensä tarvitaan että sokeriarvot pysyy viitteissä.
Vierailija kirjoitti:
Sun tehtävä itse on laihduttaa, ei ne lääkkeet yleensä laihduta. Mutta niitä yleensä tarvitaan että sokeriarvot pysyy viitteissä.
Tiedän. Tiedän myös miten se tehdään ja miten tulisi syödä. Tämä on pään sisäistä ja minulla on myös terapia käynti samana päivänä ekaa kertaa elämässäni.
Tarvitsen apua, että psyykkisesti, että fyysisesti. Ensin nyt vain lääkkeitä jos saisi jotain apua ja yritän myös käsitellä tätä asiaa, että saan taas homman balanssiin. Olen laihtunut ainakin 100 kiloa elämäni aikana yhteensä, kyse ei ole siitä, että olisin laiska tai en osaisi laihduttaa. Minä vain olen sairas psyykkisesti ja yritän hoitaa sitä nyt paremmin ennen kuin tilanne pahenee entisestään. -ap
Minkä ikäinen olet? Haistoin nuoremapana tämän imelän hajun äidissäni hänen ollessaan n.50v. Alkoi käymään myös kokoajan pissalla. Itse huomasin samat vaivat saman ikäisenä. En ikinä olisi uskonut, että se imelä haju voisi tulls myös minusta. Kummallakin sokeriarvot on hyvät. Ennemmin siis luulen, että liittyy hormonien muutokseen, eli vaihdevuosiin.
Apteekissa myydään liuskoja jolla sokerin voi testata virtsasta itse.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Haistoin nuoremapana tämän imelän hajun äidissäni hänen ollessaan n.50v. Alkoi käymään myös kokoajan pissalla. Itse huomasin samat vaivat saman ikäisenä. En ikinä olisi uskonut, että se imelä haju voisi tulls myös minusta. Kummallakin sokeriarvot on hyvät. Ennemmin siis luulen, että liittyy hormonien muutokseen, eli vaihdevuosiin.
Olen hieman alle 30-vuotias. Ei ole vaihdevuosia vielä. Minusta tämä liittyy syömiseen, huomaan, että jos olen syönyt vaikka paljon hiilareita niin hikeen tulee sellainen imelä haju. Nyt pelkään kuitenkin että kun virtsaan todella paljon, että pitää kyllä varautua tähän hommaan. Pitää myös vähentää hiilareita mutta yrittää nyt jotenkin järkevästi kaikki tehdä, ettei sitten ratkea myöhemmin taas noidankehään. Aika epätoivoinen olen nyt ollut asian kanssa. -ap
Täälä neuvot on samaa sarjaa lääkärikirjojen kanssa. Ihminen vanhenee ja elimistö sen mukana. Ominaishaju ja fysiikka ei pysy koko elämää samanlaisena.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja vastaa:
Kuulostaa nyt kyllä kovasti sille, että vähintään metabolinen oireyhtymä on syntynyt. Pyydä lääkäriltä lähetettä sokerirasitukseen. Lääkkeet itsessään eivät laihduta, mutta mikäli sieltä diabetes löytyy niin saat todella kattavan opastuksen oikeanlaiseen ruokavalioon ja liikuntaan, sekä tukea ahmimishäiriön hoitoon. Se täytyy saada ehdottomasti tasapainoon mikäli sinulla on diabetes.
Oikeasti, 2 tyypin diabeetikko jätetään kyllä ihan itse miettimään mitä seuraavaksi. itse on ruokavaliot ja liikuntasuositukset etsittävä, lääkäriltä saa vain pillerireseptin. Kokemusta on ja ihan lähikuukauksilta...
Miksi kyselet tätä samaa aina uudestaan? Sinulle on vastattu jo vaikka kuinka monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Sokerinpoistajat laihduttavat, koska ne poistavat noin 70 grammaa sokeria verestä vuorokaudessa virtsan mukana vessanpönttöön. Se vastaa noin 300 kcal. Metformiini ja Rybelsus vähentävät ruokahalua merkittävästi.
Kuvaamasi oireet, kuten imelä hiken haju, usein toistuva virtsaamistarve, voimakas jano ja lisääntynyt vedenjuonti, voivat liittyä diabetekseen, erityisesti tyypin 2 diabetekseen. Nämä ovat tyypillisiä oireita, jotka voivat viitata korkeaan verensokeriin. Kun verensokeri nousee liian korkealle, keho yrittää päästä eroon ylimääräisestä sokerista virtsan kautta, mikä johtaa lisääntyneeseen virtsaamiseen ja sitä kautta myös janon lisääntymiseen.
Hiken imelälle hajulle voi olla useita syitä, mutta jos se liittyy korkeaan verensokeriin, se voi olla merkki ketoasidoosista, erityisesti jos kyseessä on tyypin 1 diabetes. Ketoasidoosi on vakava tila, jossa keho alkaa hajottaa rasvaa energiaksi, koska se ei pysty käyttämään sokeria, ja tämä voi johtaa ketonien kertymiseen elimistöön, mikä voi aiheuttaa imelän hajun hengityksessä ja hiessä. Tämä tila on kuitenkin yleisempi tyypin 1 diabeteksessa.
Suosittelen ehdottomasti menemään lääkäriin mahdollisimman pian, jotta saat diagnoosin ja tarvittavan hoidon. Diabetes on vakava sairaus, mutta sen hoitaminen on mahdollista ja tärkeää, jotta voidaan ehkäistä komplikaatioita. Lääkäri voi myös auttaa sinua löytämään sopivan hoidon ahmintahäiriölle ja tukea sinua painonhallinnassa.
Kilpirauhasen liikatoiminta ihan vähissäkin määärin aiheuttaa järkyttävää pissahätää lähes jatkuvasti. Elimistö kun käy ylikierroksilla koko ajan. Kuitenkin silloin voi olla myös lihava. Hormonit on sekaisin ja oireet ovat ristiriitaisia.
Kilon pudotus on miinus7000 kcal. 100 gr lähtee kun energiansaanti on miinus 700. Eli mieti päivä kerrallaan että vähennät vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja vastaa:
Oikeasti, 2 tyypin diabeetikko jätetään kyllä ihan itse miettimään mitä seuraavaksi. itse on ruokavaliot ja liikuntasuositukset etsittävä, lääkäriltä saa vain pillerireseptin. Kokemusta on ja ihan lähikuukauksilta...
Valitettavaa että olet jäänyt noin yksin asian kanssa, olen itse nimenomaan sisätautien sairaanhoitaja ja vastaan osaltani tästä ravitsemusneuvonnasta ja diabeetikon ohjauksesta. Haluan ainakin uskoa, etten ole ketään jättänyt yksin asian kanssa vaan ammentanut kaiken tiedon mitä minulla on asiaan antaa ihan diabeteksen syntymekanismista lähtien. Sinulla on oikeus vaatia neuvontaa ja ohjausta, se on hoitosuositusten mukaista ja on sairaanhoitajan eettinen velvollisuus sitä ohjausta antaa. Se nimittäin tutkitusti parantaa potilaan elämänlaatua.
Rohkaisisin sinua tekemään kantelun hyvinvointialueellenne, sillä ohjaus kuuluu sinullekin.
Varaa heti lääkäriin aika.