Ekaluokkalainen poika kävi luokan kanssa kirjastossa, ja toi kotiin Dragon Ball- sarjiksia.
Suositusikäraja noissa kirjoissa on +12 vuotta. Kysyin pojalta, eikö opettaja huomannut, että niissä on sellainen rajoitus. Poika sanoi, ettei ope ikinä katso, mitä lapset lainaavat. Poika itse oli tekstin huomannut, mutta ei ollut tajunnut, miksi kivan näköisissä kirjoissa on sellainen rajoitus.
Käyvät kirjastossa kerran kuukaudessa, mikä on tietenkin hyvä asia, mutta ennen ei ole tullut tällaista eteen.
Omalla porukalla käydessä ohjaan aika voimakkaasti valintoja. Katson, että lapsemme tulevat lukeneeksi laajasti erilaisia kirjoja molemmilla äidinkielillään, niiden joukossa sarjikset ovat tietenkin omalla paikallaan. Selvää on, ettei Dragon Ball ole alle 8-vuotiaan lukemistoa.
Ärsyttää.
Kommentit (12)
Poika sanoi, että halusi lainata ne siksi, että hän haluaisi lukea nyt jotain jännittävää.
Totesin silloin, että on aika aloittaa Narnian tarinat, joka löytyy vanhastaan hyllystä. Poika riemastui ja katosi huoneeseensa lukemaan pariksi tunniksi. Hän sanoi välillä, että olisi kiva, jos luettais sitten niitä ihan jänniä kohtia yhdessä, mutta hän sitten sanoo erikseen.
Voi olla nipoa, mutta ihan sama minulle, jos joku niin ajattelee. Oletteko ajatelleet, miksi Dragon Ball- kirjojen kansissa on tuo teksti? Oletteko LUKENEET niitä juttuja? Selasin parin kirjan kulkua, ja aika suorasukaista touhua se on.
Yhden kirja alussa kaksi veikkoa yllyttää toisiaan, että toinen menisi kysymään joltain kolmannelta tyypiltä pikkuhousuja. Lopulta ilmenee, että tällä kolmannella on vain t-paita päällä, joten pikkareita ei voi häneltä saada.
Säälin lapsiasi, jos annat heidän lukea tällaista kovin pienenä. Teini-ikään tulevat nuoret jo ymmärtävät vähän kornimpaakin huumoria, mutta ekaluokkalainen paljonkin lukenut lapsi on vielä minun mielestäni liian pieni tällaiseen.
Onko Dragon Ball- tai vastaavat sarjikset tuttuja, myös sisällöltään (ei vain nimeltä)?
Minkä ikäinen lapsesi saisi/saa lukea niitä?
Jos lapsesi lukee niitä, mutta ei ole vielä suositusiässä (esim. +12), onko taustalla se, että hän on saanut ne isommilta sisaruksilta luettavakseen, vai onko esikoinen kyseessä?
huumoriakin. Älä aliarvioi lastasi.
Ekaluokkalainen ei pysty ymmärtämään 12-vuotiaalle tarkoitettua huumoria. Se voi olla pelottavaa ja turhauttavaa.
Ekaluokkalaisen pitää lukea ekaluokkalaisille tarkoitettuja kirjoja, ihan ehdottomasti.
Minäkin olen tosi nipo, katson aina pelottavat videotkin lapsen kanssa yhdessä. Lapsella on vilkas mielikuvitus, ja sellaiset asiat, joita hän ei ymmärrä, vainoavat sitten yöllä unissa.
antaa luettavaksi HETI kun oppii lukemaan sen verran, että pystyisi kirjoja itse lukemaan ;)
Vierailija:
MInäkään en tunne kyseistä sarjaa, mutta olen kanssasi samaa mieltä.
Ekaluokkalainen ei pysty ymmärtämään 12-vuotiaalle tarkoitettua huumoria. Se voi olla pelottavaa ja turhauttavaa.
Ekaluokkalaisen pitää lukea ekaluokkalaisille tarkoitettuja kirjoja, ihan ehdottomasti.
Minäkin olen tosi nipo, katson aina pelottavat videotkin lapsen kanssa yhdessä. Lapsella on vilkas mielikuvitus, ja sellaiset asiat, joita hän ei ymmärrä, vainoavat sitten yöllä unissa.
Tiedän, että lukee niitä kavereiden luona, ja sille ei paljon mahda mitään. Ja ihan hyviä perheistä ne lapset ovat, ei siinä mitään.
Mutta meille se ei sovi, ja poika ei ole moksiskaan. Ei meillä ole pleikkaakaan, pelailee kavereiden luona sitäkin sen verran, että riittää. Meillä ollessaan pojat tekevät sitten muita juttuja, sähkökokeita tms.
Ei meidän tarvitse päästää kotiin asti ihan kaikkea, mitä maailmalta löytyy. Toisille perheille nuo jutut sopivat, ja ei siinä mitään.
niin silloin se taitaa ollaa teidän asia valvoa mitä poika lainaa. Olettehan itse antaneet hänelle luvan ottaa kirjastokortin ja sen myötä luvan lainat itsenäisesti kirjoja. Näin ainakin meidän koulussa on, että luokan kirjastokortilla lainataan vain " kunnon kirjoja" , joita luetaan koulussa (ei esim. mitään sarjakuvia). Ne joilla on oma kortti saavat lainata samalla käynnillä luettavaa myös kotiin vietäväksi eikä näitä kirjoja opettaja tietääkseni juurikaan sensuroi.
Kyseistä sarjaa en tunne lainkaan, mutta jos se sisältää jotain seksijuttuja en antaisi oman 8-vuotiaani sitä lukea. Vauhtia ja tappleuita en sarjakuvassa pidä niin pahana kuin tv:n piirretyissä (sarjakuvassa on helpommin lapsen säädeltävissä mitä ja miten tarkkaan hän haluaa katsoa).
Mun 8-vuotias ei vielä jaksaisi lukea Narniaa (itse en kyllä ole jaksanut lukea sitä koskaan (haukotus)) mutta varmaan antaisin sen lukea jos haluaisi. Hän lukee Risto Räppääjiä, Kapteeni Kalsareita yms. kirjoja sekä Aku Ankkoja :-))
Drago Ball on kuvallisesti groteski, avoimen seksistinen ja aggressiivinen. Ap:n esimerkki pikkuhousujen kysymisestä on kuvaava sarjan tyylistä.
Karseaa, jos vanhempien mielestä on ok, että omat pikkupojat saavat aivan vapaasti lukea ja katsoa sellaista. Samat pojat käyvät koulua ja leikkivät myös tyttöjen kanssa. Ei kai kukaan toivo, että oman tytön kaverina on poika, joka luulee, että on hauskaa ahdistella toista tai arvostella tytön ulkonäköä aikuisten mittareilla?
Vierailija:
Ei kai kukaan toivo, että oman tytön kaverina on poika, joka luulee, että on hauskaa ahdistella toista tai arvostella tytön ulkonäköä aikuisten mittareilla?
Paras keino estää tuommoisen käsityksen syntymistä ei lienekään estää lapsia lukemasta jotain tiettyä kirjallisuutta (tai katsomasta mainoksia tai elokuvia tai lööppejä tai juttelemasta " isojen poikien" kannssa, mikä kaikki myös pitäisi tehdä jos haluaisi sen edes voivan toimia) vaan keskustella itse lapsen kanssa siitä miten toisiin ihmisiin pitäisi suhtautua. Eikä pelkästään lapsena vaan myös aikuisena.
Ei ne oikeastaan muuta tee kuin taistelee kaikenmaailman örkkejä vastaan. Juoni etenee vauhtia kauniit ja rohkeat, mutta silti muutamassa sekunnissa tapahtuu paljon. En mä kyllä mitään seksiä ole siinä koskaan nähnyt ja kuinka se olisikaan mahdollista kun päähenkilö seikkailee kahtena hahmona samassa ajassa ja tämän kaveri on hänen adoptioäitinsä kahdessa eri ajassa ja en ymmärrä mistä ihmeestä kyseinen sankari sitten oikeastaan on kotoisin, koska jollain tapaa epäilen, että hän on itsensä isä ja poika. Tämä on vain yksi sarjan juonista. Juonia on monta.
Aivan huoletta voi käydä lasten kirjat vaikka jonossa läpi, kun ovat menossa lainaustiskille.
Koulun kirjastokäyntien tarkoitus on harjaannuttaa lapsia kirjaston käytössä ja mielestäni myös itselle sopivan aineiston valinnassa. Esim. maahanmuuttajaperheiden lapsilla ei useinkaan ole sellaista luontaista silmää ja riittävää suomen kielen taitoa, että valinnat osuisivat heti kohdalleen. Ja muidenkin kohdalla: Koulutunnin aikaisista tapahtumista ei vanhempia voi aina vastuuttaa.
Dragon Ball on televisiosta tuttu niin monille lapsille, ja kuuluu myös niihin " virallisiin" huippujuttuihin poikien keskuudessa. Ei ole mikään ihme, että paljon lukeva aktiivinen poika kiinnostuu oitis niistä, kun vain tilaisuus tulee.
Silloin opettajan pitäisi olla hereillä ja opettaa lasta katsomaan ja noudattamaan kirjassa annettua ohjetta.
älä anna sen lukea niitä! (jos haluat ettei kohta lue mitään muutakaan).
Minua ei haittaisi tuollainen ikärajoitus pätkääkään.