Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomaille muuttaneet. Miten pärjäilette siellä?

Vierailija
25.08.2024 |

Miksi muutit ulkomaille? Onko siellä asiat hyvin? Onko ikävä takaisin Suomeen? Jne.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut ikävä. Mulla on asunto Helsingissä odottamassa, jos joskus tulisi.

Vierailija
2/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin ulkomaille työharjoitteluun ja jäin sille tielle. Olen viihtynyt ihan hyvin, mutta tavallaan tunnen oloni vähän juurettomaksi. Osaan paikallista kieltä mutta en oikein aina ymmärrä paikallista mielenlaatua. Paikalliset kaverit yhden käden sormilla laskettavissa.

Ikävöin välillä Suomeen mutta minun koulutuksella en välttämättä löytäisi sieltä töitä yhtä helposti kuin täältä. Runsas työpaikkojen määrä ja suhteellisen helppo työllistyminen on nykyisen asuinmaani parhaita puolia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti aloituksesta heti 3 minuuttia ja 8 minuutta olette suomen vauvaoalstalle kirjoittelemassa 

Vierailija
4/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin opiskelemaan ja jäin tänne. Ihan tyytyväinen olen päätökseeni ollut. Suomeen palaamista mietin viimeksi silloin kun lapset oli tosi pieniä, enää en ole moneen vuoteen sitä ajatusta pyöritellyt. Yhdistelmä ulkomaalainen tutkinto ja työkokemus, ulkomaalainen sukunimi ja 50v ikä varmaan aika tehokkaasti estäisi työllistymästä Suomessa. Ja kun aikuiatuvat lapsetkin on täällä niin tänne minäkin nyt sitten jään. 

Vierailija
5/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti aloituksesta heti 3 minuuttia ja 8 minuutta olette suomen vauvaoalstalle kirjoittelemassa 

Niin? Nettihän toimii täällä ulkomaillakin ja sunnuntaina on aikaa heittää aivot narikkaan. 

Vierailija
6/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että jos muuttaa ulkomaille, Suomen asiat ja suomen kieli pitäisi sitten unohtaa? Vai mitä ajat takaa?

Vierailija
7/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan hyvä tapa pitää omaa kielitaitoa edes jotenkin yllä. Mä olen asunut ulkomailla jo 25 vuotta, tosin maa on vaihtunut kolmesti.

Onko tämä sun mielestä tarkoitettu vain Suomessa asuville?

- se eka

Vierailija
8/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei saisi kirjoitella sillä keskustelupalstalla minkä on todennut toimivaksi? Täällähän on aiheita laidasta laitaan. En minä ainakaan mistään suomikaipuusta tänne kirjoita vaan mielenkiintoisten aiheiden takia.

Vierailija
9/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Nettihän toimii täällä ulkomaillakin ja sunnuntaina on aikaa heittää aivot narikkaan. 

No katos kun tuon jörrikän mielestä pitää sitten etsiä myös ne ulkomaiset keskustelupalstat, jos ei Suomessa asuminen kelvannut😂

Vierailija
10/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan hyvä tapa pitää omaa kielitaitoa edes jotenkin yllä. Mä olen asunut ulkomailla jo 25 vuotta, tosin maa on vaihtunut kolmesti.

- se eka

Luulisi että vauvapalsta olisi se vihon viimeinen kontakti suomenkieleen, no ylis menee vielä ohi. 

Vierailija
11/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sit tänne 🤣

Vierailija
12/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- se eka

Luulisi että vauvapalsta olisi se vihon viimeinen kontakti suomenkieleen, no ylis menee vielä ohi. 

En tiedä mikä on ylis, mutta mulle tämä on ihan hyvä yleispalsta, josta aika hyvin näkee mitä maassa on puheenaiheena. Seuraan myös yhtä ranskankielistä foorumia ja kirjoittelen joskus sinnekin, vaikka asun Italiassa.

Vierailija
13/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 8 vuotta sitten ja olen pärjännyt tosi hyvin, en muuttaisi enää Suomeen takaisin. Lähdin työharjoitteluun ja olen sillä tiellä.

Vierailija
14/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin pari vuotta Väli-Amerikassa tässä taannoin. Auttelin siellä erään ranskalaisen kaveriporukan ylläpitämän hostellin töissä silloin tällöin. Palkkaa en saanut, mutta ruoasta ja majoituksesta ei tarvinut maksaa. Kokemus oli aika eksoottinen. Iltaisin ei paljon ulkona uskaltanut yksin liikkua, mutta muuten oli kyllä ihan kivaa noin yleensä ottaen. Ei mun sillä reissulla pitänyt alun perinkään olla kuin muutama kuukausi korkeintaan. Se oli vähän sellaista reppureissaamista, joka sitten hieman venähti.

Kun palasin Suomeen, mulla ei ollut rahaa eikä asuntoa. Kaverin nurkissa asuin kunnes sain oman asunnon. Työkkäriin ilmoittauduin heti, mutta sain 3 kuukauden karenssin, koska olin kuulemma ollut poissa Suomen työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä. No, siinä sitten sinnittelin ja pyysin äidiltä ruokarahaa :D. Sitten löysin jotain varastotyötä. 

En tiedä. Tää Suomenkin ilmapiiri on nykyään ihan syvältä. Ihmiset ovat menettäneet järkensä. 

Vierailija
15/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän luen Suomen tilanteesta, sitä enemmän toivon ettei ihan heti ainakaan tarvitse tulla takaisin. 

Palkat uudessa maassa eivät aloittaessa ole ihmeellisiä, mutta eläminen on paljon halvempaa ja bonuksia ja palkankorotuksia on tiedossa tasaisin väliajoin. Tärkeintä kuitenkin on se että täällä on TÖITÄ, toisin kuin Suomessa kaikesta propagandasta huolimatta. Tai sitten Suomessa ei kelpaa koulutettu ihminen mihinkään ilman suhteita ja suhteita minulla oli siellä ihan yhtä vähän kuin uudessa maassa. Suomessa ei saanut edes tilaisuutta näyttää haastattelun verran millainen on, täällä haastattelussa kyseltiin jopa mitä haluaisin tehdä ja kerrottiin että sellainen rooli on muuten auki, haluanko kokeilla. On tarjottu mahdollisuutta kokeilla työtä, palkallisena, ja päättää sitten kiinnostaako. Suomessa ei rukoilemallakaan saa tulla tekemään mitään edes ilmaiseksi.

Ja noin muuten tosiaan kuten sanoin, eläminen on halvempaa ja sosiaalisempaa. On paljon paikkoja joissa tavata ihmisiä halvalla tai ilmaiseksi ja olen onnistunut luomaan täällä enemmän verkostoa kuin Suomessa.

Vierailija
16/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä, että monet ovat lähteneet ulkomaille työharjoitteluun. En tiennytkään tällaisesta ilmiöstä. Vaikka tämä nyt ei enää itseäni kosketakaan, ihan kiinnostuksesta kyselen, että minkälaisissa töissä tällainen mahdollisuus on?

Vierailija
17/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää siltä, että monet ovat lähteneet ulkomaille työharjoitteluun. En tiennytkään tällaisesta ilmiöstä. Vaikka tämä nyt ei enää itseäni kosketakaan, ihan kiinnostuksesta kyselen, että minkälaisissa töissä tällainen mahdollisuus on?

Melkein missä tahansa töissä. Toki helpompi löytää paikka jos on kansainvälinen ala, esim. liiketoiminta. Hoitoalaltakin voi lähteä harjoitteluun mutta se on vaikeampaa kun pätevyys saatetaan joutua hankkimaan erikseen.

Vierailija
18/18 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein missä tahansa töissä. Toki helpompi löytää paikka jos on kansainvälinen ala, esim. liiketoiminta. Hoitoalaltakin voi lähteä harjoitteluun mutta se on vaikeampaa kun pätevyys saatetaan joutua hankkimaan erikseen.

Ai niinkö? Ok, kiitos vastauksestasi.