Tietääkö täällä joku kertoa sähköpistorasioista
Asun yksin omassa talossa ja pitäisi saada useampi sähkölaite kiinni samaan pistorasiaan. Olen tämän ratkaissut jatkojohdolla, mutta nyt pitäisi liittää vielä enemmän niitä laitteita, joten mietin voiko sähkömies pistää seinään sellaisen sähköpistorasian, jossa on paikka useammalle sähkölaitteelle vai vaatiiko tämä jonkin isomman sähköremontin.
Onko täällä tietäviä? Jos ei ole, niin soitan kyllä sähköfirmaan, mutta ajattelin josko täällä jo osattaisiin jotain sanoa.
Kommentit (61)
Nämä jatkojohtokiellot on taas joku näennäisturvallisuusjuttu, jolla vakuutusyhtiöt yrittää kiemurrella maksamasta. Kun kuormitukset vaan pysyy rajoissa, mistä se seinärasia tai laitteen töpseli tietää, että ovat jatkojohdossa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko mitkä kaikki laitteet pitää saada samaan paikkaan?
Telkkarista tulee kaksi johtoa, välillä imuri ja välillä kosteudenpoistaja (silitysrautakin on siinä joskus kiinni) ja nyt pitäisi laittaa reititin suoraan seinään eli ei jatkojohdolla. Niin seinässä on nyt paikka kahdelle sähkölaitteelle ja toisessa on se jatkojohto kiinni.
Haaroittaja väliin. Perusmarketeissakin myydään kaksiosaisia haaroittajia. Itse telläsin sellaisen pistorasian toiseen kohtaan ja niihin jatkojohdot. Toisessa oli jo jatkojohto. Vanhan talon riemuja, pistorasiat eivät riitä mihinkään ja jos sähkäri kutsuttaisiin, pitäisi hänellä teettää sitten monta muutakin asiaa. Tällä hetkellä on vaan tuhat ja sata muuta tähdellisempää asiaa hoidettavana.
Jos sulla on tuplapistorasia seinässä ja tarvitset haaroittajaa että saat kolmannen ja neljännenkin jatkiksen kiinni siihen niin sitten kyllä alkaisin jo pohtia koko viidakon mielekkyyttä. 8 osainen jatkis tokmannissa makaa 12 egeä ja jos samaan nurkkaan pitää saada yli kuusitoista töpseliä kiinni niin aikamoista.
Ehdottomasti kaikki vaan saman sulakkeen taakse ja päälle yhtäaikaa niin saat vanhat ohuet sähköjohtosi kivasti lämpeämään.👍 Että näin taas tällä kertaa. Vahvasti epäilen, ettei niitä johtoja ja sulakkeita ole suunniteltu kantamaan kovin isoa kuormaa. Mutta eihän siinä muuta kun mökki voi kärvähtää.. saahan noita mökkejä halvemmalla kuin sähkömiehen vetämään johdotuksia. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia kuitenkaan.
Onko sun pakko kaikki pitää yhdessä paikkaa? Jos on talo niin kai sulla on muukin huone pitää kosteuttajaa ja silitysrautaa. Vai onko makuuhuoneen ja keittiönkin rasiat ympätty täyteen?
Vierailija kirjoitti:
Nämä jatkojohtokiellot on taas joku näennäisturvallisuusjuttu, jolla vakuutusyhtiöt yrittää kiemurrella maksamasta. Kun kuormitukset vaan pysyy rajoissa, mistä se seinärasia tai laitteen töpseli tietää, että ovat jatkojohdossa kiinni.
Lue palomääräykset. Ei ole vakuutusyhtiöiden laatima juttu ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Telkkarista tulee kaksi johtoa, välillä imuri ja välillä kosteudenpoistaja (silitysrautakin on siinä joskus kiinni) ja nyt pitäisi laittaa reititin suoraan seinään eli ei jatkojohdolla. Niin seinässä on nyt paikka kahdelle sähkölaitteelle ja toisessa on se jatkojohto kiinni.
Ai niin ja joku jännitteentasaajakin siinä on kiinni eli semmoinen laite, ettei muut laitteet voi mennä rikki, jos tulee virtapiikki.
Heitä pois. Huuhaata. Ylijännitesuojat on eri juttu, mutta ne ei vie paikkaa, vaan niihin kytketään varsinainen laite kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haaroittaja väliin. Perusmarketeissakin myydään kaksiosaisia haaroittajia. Itse telläsin sellaisen pistorasian toiseen kohtaan ja niihin jatkojohdot. Toisessa oli jo jatkojohto. Vanhan talon riemuja, pistorasiat eivät riitä mihinkään ja jos sähkäri kutsuttaisiin, pitäisi hänellä teettää sitten monta muutakin asiaa. Tällä hetkellä on vaan tuhat ja sata muuta tähdellisempää asiaa hoid
Osa kamoista menee ihan toiseen nurkkaan, on kätevämpi näin haaroittimen kanssa. Joissakin laitteissa on vielä ylen lyhyt johto, joten ei auta jos se 8-osainen jatkis on hevon helvetissä asti.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun pakko kaikki pitää yhdessä paikkaa? Jos on talo niin kai sulla on muukin huone pitää kosteuttajaa ja silitysrautaa. Vai onko makuuhuoneen ja keittiönkin rasiat ympätty täyteen?
Niin, näitä pitää varmaan alkaa miettiä. On tullut telkkaria katsottua samaan aikaan, kun silitän, on se sen verran tylsempää puuhaa.
Kiitos paljon kaikille vastaajille. Mietin näitä asioita ja nyt alkoi kyllä pelottaa jo ne kuusenkin valot, kun ovat sitten siinä toisessa jatkojohdossa. No... ehkäpä se tästä.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kaikki vaan saman sulakkeen taakse ja päälle yhtäaikaa niin saat vanhat ohuet sähköjohtosi kivasti lämpeämään.👍 Että näin taas tällä kertaa. Vahvasti epäilen, ettei niitä johtoja ja sulakkeita ole suunniteltu kantamaan kovin isoa kuormaa. Mutta eihän siinä muuta kun mökki voi kärvähtää.. saahan noita mökkejä halvemmalla kuin sähkömiehen vetämään johdotuksia. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia kuitenkaan.
Tuo on totta. Suomen sähköasentajat ovat niin moraalittomia alkkiksia, että on todella tavallista, että rasioille on vedetty 0.75 mm2 kaapeli ja kytketty se 16A:n sulakkeen perään. Tilanne on pahenemaan päin, kun amiksista myönnetään tutkintoja kokonaan etänä.
Mitä tahansa sähkömiestä ei kannata nykyään todellakaan ottaa tekemään hommia. Joku sukulainen vaikka ennemmin, joka tietää, miten asennus kannattaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on valtaosa laitteista jatkojohdon kanssa kiinni, vain harva laite on kytketty suoraan seinään. Olen ammatiltani sähköasentaja, mutta en minä voi vuokra-asuntooni uusia ryhmiä itse vetää. Pistorasioita on tässä vanhassa asunnossa aivan liian vähän. Jos kiinteistön sähköverkko on kunnossa, niin sulakekkeen laukeamista vakavampaa ei käy. Toki vanhoissa asunnoissa ne eivät aina ole kunnossa.
Kannattaa jakaa kuorma mahdollisimman moneen ryhmään, niin ongelmia ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on valtaosa laitteista jatkojohdon kanssa kiinni, vain harva laite on kytketty suoraan seinään. Olen ammatiltani sähköasentaja, mutta en minä voi vuokra-asuntooni uusia ryhmiä itse vetää. Pistorasioita on tässä vanhassa asunnossa aivan liian vähän. Jos kiinteistön sähköverkko on kunnossa, niin sulakekkeen laukeamista vakavampaa ei käy. Toki vanhoissa asunnoissa ne eivät aina ole kunnossa.
Kannattaa jakaa kuorma mahdollisimman moneen ryhmään, niin ongelmia ei tule.
Sinä, kun olet sähköasentaja osaat varmaan kertoa mikä on ongelma, kun useampipaikkaiseen pistorasiaan pistää sähkölaitteen kiinni, mutta pistorasiasta ei tule sähköä... tai se pistorasia ei toimi. Onko siis ongelma iso tai sellainen, johon pitäisi kiinnittää huomiota vai jättää vain se kohta rasiasta käyttämättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta. Suomen sähköasentajat ovat niin moraalittomia alkkiksia, että on todella tavallista, että rasioille on vedetty 0.75 mm2 kaapeli ja kytketty se 16A:n sulakkeen perään. Tilanne on pahenemaan päin, kun amiksista myönnetään tutkintoja kokonaan etänä.
Mitä tahansa sähkömiestä ei kannata nykyään todellakaan ottaa tekemään hommia. Joku sukulainen vaikka ennemmin, joka tietää, miten asennus kannattaa tehdä.
Olen sähköasentaja ja tuollasesta en ole kuullut. Sellainen sähköalan yritys ei varmasti kauaa alalla toimisi joka noin tekisi. Eihän tuo menisi edes vaadittavista mittauksista läpi.
Minulla on yhdessä kuusipaikkaisessa roikassa uuni, tiskikone, tuplakeittolevy, pakastin, mikro ja vedenkeitin. Aivan hyvin on toiminut. Ainoa, että sulake paloi alkuunsa koko ajan kun oli useampi laite päällä, mutta tutulta insinööriltä kun kuulin vinkin ja ruuvasin ruuvin sinne sulakkeen langan tilalle, niin on toiminut kuin ajatus.
Kuten sanottu, ongelmaksi voisi mahdollisesti tulla liian suuri kuorma yhdelle sulakkeelle, mutta sitä myöskään lisäpistorasioiden asentaminen seinään ei ratkaisisi, jos ne edelleen ovat samassa sulakkeessa.
Toinen ongelma voi syntyä, jos niitä jatkojohtoja käytetään hyvin pitkään eikä niiden kuntoa ikinä tarkasteta. Aika vahvaa tekoa ne ovat, mutta voivat esim. siivouksen yhteydessä tai muuten liikuteltaessa vähitellen kulua.
Eli jos käytät ehjiä johtoja, etkä asenna kovin monta suuritehoista laitetta samaan ryhmään, niin tuskin tulee mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yhdessä kuusipaikkaisessa roikassa uuni, tiskikone, tuplakeittolevy, pakastin, mikro ja vedenkeitin. Aivan hyvin on toiminut. Ainoa, että sulake paloi alkuunsa koko ajan kun oli useampi laite päällä, mutta tutulta insinööriltä kun kuulin vinkin ja ruuvasin ruuvin sinne sulakkeen langan tilalle, niin on toiminut kuin ajatus.
:D
Tarkoitatko, että pistorasian pistokkeista vain osa toimii ja osa ei? Jos näin on, pistorasia on rikki ja se kannattaa vaihtaa. Pistorasian vaihto on alle 15 minuutin työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Telkkarista kaksi virtajohtoa? Empä oo moisesta ennen kuullu. Mikä malli?
Oisko joku erillinen signaalivahvistin tai soundbar tms. Vai dikipoksi? X-D
t. ohis
Ei se sillon oo telkkarin johto vaan ihan erillisen laitteen. Tulee meilläkin useampi virtajohto television luona siihen liittyvistä laitteista, mutta vaan yksi itse televisiosta.
Vierailija kirjoitti:
Ja nimenomaan noita kodinkoneita ei saisi käyttää jatkojohdon kautta... Tommonen riskiviritys ei kyllä kävis itellä mielessäkään.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että pistorasian pistokkeista vain osa toimii ja osa ei? Jos näin on, pistorasia on rikki ja se kannattaa vaihtaa. Pistorasian vaihto on alle 15 minuutin työ.
Selvä, hyvä ettei ollut isompi ongelma. Kiitos, kun selvensit asiaa.
No et sä tuohon mitään lisäpistorasioita tarvitse, haloo 😂 Kunnon suojamaadoitetut jatkojohdot riittää.