Pitäisi löytää nojatuoli joka sopisi tyyliltään vanhaan tupaan. Mitä sanotte näistä vaihtoehdoista?
https://jysk.fi/olohuone/nojatuolit/nojatuoli-hundested-vakosametti-vih…
https://www.ikea.com/fi/fi/p/rocksjoen-nojatuoli-kilanda-vaalea-beige-s…
Vanha talo ja vanhan talon tupa. Muut huonekalut (ruokapöytä tuoleineen, jotain säilytyskalusteita) on melkein kaikki antiikkia. Oliskos näissä sellaista vanhaa muotokieltä että sopisi joukkoon? Sohva on karsea räyskä jostain ysäriltä joka saa kohta lähtöpassit. Tilalle ehkä joku ikean kangassohvista.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse 1890-, 1910- ja 1930-luvun taloissa asuneena valitsisin edullisista vaihtoehdoista mieluummin tämän ja omaan sisustukseen sopivalla värillä https://www.ikea.com/fi/fi/p/strandmon-nojatuoli-nordvalla-tummanharmaa…;
Joku tuossa tökkii. Tuo selkänoja on korkea, yhtä korkea se on tuossa jyskin tuolissakin mutta sen muodot on jotenkin pyöreämmät ja mielestäni kauniimmat. Ap
Jyskin tuoli huutaa, että olen halpakamaa, tämä ikean tuoli on sellainen, että se olisi oikeasti voinut olla tuvan nurkassa joskus 1960-luvulla ja tässä olisi katsottu televisiota. Mummolassa on iso tupa, jotain 8x7 m ja siellä oli aikoinaan samantapaiset tv-tuolit, vieressä mummon käsityövakka.
Tämä. Mutta ap voi ostaa jyskin tuolinsa. Jyskin laatu on ikävä kyllä täyttä kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollasia meillä oli mummolassa 50-luvulla oli kyllä ruusukankaalla päälystettyjä.
https://www.asko.fi/tuotteet/tuote/73/38512/nanna-nojatuoli-fara-kangas…
Mitkään missä on puiset käsinojat ei käy. Istun nojatuolissa sivuttain aina niin että koivet on sen käsinojan päällä. Ap
siinä tapauksessa unohda heti ikea ja jysk. eivät kestä tuollaista käyttöä vuott pidempään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse 1890-, 1910- ja 1930-luvun taloissa asuneena valitsisin edullisista vaihtoehdoista mieluummin tämän ja omaan sisustukseen sopivalla värillä https://www.ikea.com/fi/fi/p/strandmon-nojatuoli-nordvalla-tummanharmaa…;
Joku tuossa tökkii. Tuo selkänoja on korkea, yhtä korkea se on tuossa jyskin tuolissakin mutta sen muodot on jotenkin pyöreämmät ja mielestäni kauniimmat. Ap
Jyskin tuoli huutaa, että olen halpakamaa, tämä ikean tuoli on sellainen, että se olisi oikeasti voinut olla tuvan nurkassa joskus 1960-luvulla ja tässä olisi katsottu televisiota. Mummolassa on iso tupa, jotain 8x7 m ja siellä oli aikoinaan samantapaiset tv-tuolit, vieressä mummon käsityövakka.
No nytkö se ikea onkin ihan ok, hetki sitten sekin haukuttiin halvaksi :D Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollasia meillä oli mummolassa 50-luvulla oli kyllä ruusukankaalla päälystettyjä.
https://www.asko.fi/tuotteet/tuote/73/38512/nanna-nojatuoli-fara-kangas…
Mitkään missä on puiset käsinojat ei käy. Istun nojatuolissa sivuttain aina niin että koivet on sen käsinojan päällä. Ap
siinä tapauksessa unohda heti ikea ja jysk. eivät kestä tuollaista käyttöä vuott pidempään
Kyllä ne kestää. Ap
Mielestäni kumpikaan ei sovi vanhaan tupaan, jos siis puhutaan n. 1900-luvun alun huonekaluista ja mökistä? Ehkä jokin rokokoo ym. tai talonpoikais huonekalut esim. nojatuoli torista ja huuto.net. Näitä saa toki ostaa myös uutuus tuotantona, joka henkii vanhan talon tunnelmaa. En itse sekoittaisi modernia sekaisin vanhaan taloon, jos sitä ei osaa tehdä oikealla maulla. Mutta valitettavasti usein se vanha talo pilataan liian modernilla sisustuksella ja liian modernilla keittiöllä. On mustaa ja valkoista ja sitä kliinistä simppeliä. Toki kerroin jo asian ylitse, mutta itseäni hämmästyttää tämä, että vanha talo pilataan täysin liian modernilla sisustuksella. Osta vanha nojatuoli, joka siis sopii talon henkeen. Asiasta viidenteen siis.
Kiertele vanhan tavaran kauppoja, jopa kierrätyskeskuksesta voi löytää tuolin, jonka voi päällystyttää uudelleen, itse en hankkisi Ikeasta tms.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kumpikaan ei sovi vanhaan tupaan, jos siis puhutaan n. 1900-luvun alun huonekaluista ja mökistä? Ehkä jokin rokokoo ym. tai talonpoikais huonekalut esim. nojatuoli torista ja huuto.net. Näitä saa toki ostaa myös uutuus tuotantona, joka henkii vanhan talon tunnelmaa. En itse sekoittaisi modernia sekaisin vanhaan taloon, jos sitä ei osaa tehdä oikealla maulla. Mutta valitettavasti usein se vanha talo pilataan liian modernilla sisustuksella ja liian modernilla keittiöllä. On mustaa ja valkoista ja sitä kliinistä simppeliä. Toki kerroin jo asian ylitse, mutta itseäni hämmästyttää tämä, että vanha talo pilataan täysin liian modernilla sisustuksella. Osta vanha nojatuoli, joka siis sopii talon henkeen. Asiasta viidenteen siis.
Tupa ja rokokoo... en ihan yhdistäisi. Eri asia jos etsittäis kalusteita saliin.
Sitäpaitsi jos huonekalu on käyttöön, sen pitäisi olla myös mukava. Sitä ei voi sanoa rokokookalusteista.
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhaa taloa pysty pilaamaan sisustuksella, sisustus elää. Väärillä remonteilla pystyy.
Meillä on 1926 rakennettu 400 neliön hirsirunkoinen maalaistalo. On tupa, sali (ihan turhanpäiväinen tila empirekalusteineen)jne. Minä sisustan miten tykkään, en asu missään kotiseutumuseossa. Seuraava sukupolvi saa taas heittää mun roinat pellolle ja sisustaa oman makunsa mukaan.
Valitsisin käyttömukavuuden ja oman maun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiertele vanhan tavaran kauppoja, jopa kierrätyskeskuksesta voi löytää tuolin, jonka voi päällystyttää uudelleen, itse en hankkisi Ikeasta tms.
Tarviin kaksi tuolia, ja päällystäminen maksaa satoja euroja/tuoli. Mulla ei nyt ihan aikuisten oikeasti ole varaa laittaa niin paljon tuoleihin. Meillä on jatkuvasti joku remontti täällä käynnissä ja mieluummin säästän sen tonnin vaikka sähkömiehen laskuun että saadaan turvalliset ja ajanmukaiset sähköt kuin pistän sen johonkin vepsäläisen nojatuoliin vaikka kauhean hieno ja ihanahan se olisi. Olen myös aika loppuunpalanut tuohon kierrätyskeskus/tori/vanhaintavaraliikkeissä luuhaamiseen ja siihen että kuukausitolkulla odotan että kohdalle sattuu joku mööpeli joka on kuin ihmeen kaupalla oikean kokoinen/värinen. Ja nykyään vielä saa pelätä että mitä elukoita niiden mukana saa kaupan päälle. En ole ostanut pehmustettuja huonekaluja tuon vuoksi noista paikoista enää vuosiin. Puisissakin on riskinsä mutta on ollut onni matkassa toistaiseksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No osta sitten se Jysk. Mun mielestä se ei sovi vanhan ralon tyyliin, lisäksi mainitsemani Ikean tuoli on huomattavasti parempi istua kuin tuo Jyskin tuoli, kokemusta kun on molemmista. Mutta sinähän sen päätät, ihmetyttää vaan miksi edes kysyt mielipiteitä kun mikään ei kelpaa. Mielestäni kumpikaan aloituksen tuoli ei sovi yli 100v taloon. 50-lukulainen talo eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No osta sitten se Jysk. Mun mielestä se ei sovi vanhan ralon tyyliin, lisäksi mainitsemani Ikean tuoli on huomattavasti parempi istua kuin tuo Jyskin tuoli, kokemusta kun on molemmista. Mutta sinähän sen päätät, ihmetyttää vaan miksi edes kysyt mielipiteitä kun mikään ei kelpaa. Mielestäni kumpikaan aloituksen tuoli ei sovi yli 100v taloon. 50-lukulainen talo eri asia.
Miten niin mikään ei kelpaa, en vissiin edes kysynyt mielipiteitä tuosta ikean tuolista? Meidän talo on rakennettu monessa osassa. 1800-l eka osa ja viimeisimmät sotien jälkeen. Ap
Talonpoikaishuonekalut sopivat parhaiten. Etsi niitä, ovat kestäviä ja tyylikkäitä. Sopivat parhaiten muiden joukkoon ja viereen.