Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi tutkia, montako prosenttia alle 15-vuotiaiden vanhemmista on jo eronnut. Mitä arvelette luvuksi?

Vierailija
20.08.2024 |

Nuorten pahoinvointia tässä mietin. 

Mitä arvelette, kuinka monta prosenttia nyt alle 15-vuotiaiden vanhemmista on jo ehtinyt wtota avo- tai avioliitosta. 

Sen luvun täytyy olla suuri, sillä lapseni ryhmissä lukiossa olleiden nuorten vanhemmista suurin osa oli eronneita. 

Tälle pitäsi tehdä jotain. 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku noin 70% kerran, 40% kaks kertaa ja ehkä 10% kolme kertaa

Vierailija
2/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ajattelevat nykyään liian paljon vain omaa maksimaalista onneaan. 

Selittelevät, miten ero on lapsellekin hyväksi. Joskus on, mutta yleensä ei. 

Erityisesti uusperheet on kamalia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joku noin 70% kerran, 40% kaks kertaa ja ehkä 10% kolme kertaa

Luulen, että ainakin tuo 70 % pitää paikkansa. 

Ap

Vierailija
4/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 35%. Tämä sivistynyt arvaus. Mitä nyt 15-vuotiaita kasvukeskuksessa katselen, niin noin kolmasosalla on vanhemmat eri osoitteissa. Kaikista liitoista eroon päättyy noin puolet, mutta ei ne kaikki ole vielä tuossa vaiheessa ehtineet erota. Ja erojahan on enemmän niillä, joilla on toinen avioliitto jo menossa tai kolmas. Eli kaikista avioliitoista yli puolet päättyy eroon, mutta yli 50% on kuollessaan silti ekassa avioliitossa.

Jos katson omia teinejäni:

- Tyttö 20v. Hänellä on kahdeksan hyvää tyttökaveria, joista kolmen vanhemmat on eronneet. Poikakavereita on ollut kolme tähän saakka ja heistä kahden vanhemmat oli yhdessä, keskimmäisen eronneet.

- Poika 15v. Hänen kahden parhaan kaverin vanhemmat on yhdessä edelleen. Koulussa on laajempi kaveriporukka ja nähdäkseni siellä on noin 10 pojan lauma, joista parin vanhemmat on eronneet. 

Asumme isossa kaupungissa, tavallisessa lähiössä, jossa vuokrakämppiä ja omistusasuntoja. Ei mitään luksusaluetta, muttei mitään slummiakaan.

Vierailija
5/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella lukiossa ydinporukassa lapseni lisäksi vain kahden vanhemmat oli yhdessä ja noi kuuden eronneet. 

Ihmisiä pitäisi kouluttaa valitsemaan sopiva kumppani ja miten tulla toimeen pidempään yhdessä. 

Ap

Vierailija
6/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80%

Naiset eivät siedä enää väkivaltaa ja miehet kuvittelevat että synnyinoikeutensa on siittää 24/7. Yllättäen yhteiselo ei toimi

Vierailija
7/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hirveää kun ei halua elää jonkun limanuljaskan kanssa. 

Vierailija
8/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on 14v, luokallaan on 23 oppilasta ja vain neljällä vanhemmat on eronneet, yhdellä on isä kuollut. Nähtävästi täällä pidetään kulisseja yllä, koska eihän tämä voi normaalia olla.

Vierailija
9/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80%

Naiset eivät siedä enää väkivaltaa ja miehet kuvittelevat että synnyinoikeutensa on siittää 24/7. Yllättäen yhteiselo ei toimi

No nyt oli älykäs analyysi

Vierailija
10/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitoista noin 40% päättyy eroon suurin osa niistä ensimmäisten 15 vuode aikana, joten veikkaisin, että noin 25-30%.

Vierailija
11/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun teiniaikojen kaveriporukasta (8hlö) kaikkien muiden vanhemmat olivat eronneet paitsi minun. Lukioaikana sain 3 uutta kaveria ja näidenkin kaikkien vanhemmat olivat eronneet.

Aikuisena sain taas 3 uutta kaveria, joista yhdellä vanhemmat yhdessä, kahdella eronneet.

Miehen vanhemmat ovat yhdessä. Mulla oli toiveena parinvalinnassa, että kumppanin vanhemmat olisivat yhdessä. Se näyttää vaikuttavan siihen, miten itse suhtautuu pitkään parisuhteeseen ja sitoutumiseen.

Vierailija
12/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 % arvioisin, koska puolet avioliitoista flippaa.

Vierailija
13/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tyypillistä se eroaminen nykyään on, enkä osaa sitä oikein paheksua. Aina vaan yleisemmäksi tulee. Sitten kun nykyiset pikkutenavat ovat aikuisia, pitkät liitot ovat varmaan jo vähän outoja poikkeuksia.

Sitä taustaa vasten nykyvanhempien eroakin pitäisi käyttää tilaisuutena näyttää lapsille, että miten se hoidetaan sivistyneesti ja lasten parhaasta huolehtien. Ei ole mikään ihme, jos riitaisan eron kokeneet lapset sitten aikuisina eroavat samanlaisella ydinpommitekniikalla.

Vierailija
14/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella lukiossa ydinporukassa lapseni lisäksi vain kahden vanhemmat oli yhdessä ja noi kuuden eronneet. 

Ihmisiä pitäisi kouluttaa valitsemaan sopiva kumppani ja miten tulla toimeen pidempään yhdessä. 

Ap

Mitäs ajattelit tehdä asialle, muutakuin kitistä täällä?

Vierailija
15/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ajattelevat nykyään liian paljon vain omaa maksimaalista onneaan. 

Selittelevät, miten ero on lapsellekin hyväksi. Joskus on, mutta yleensä ei. 

Erityisesti uusperheet on kamalia. 

En allekirjoita tätä ihan täysin. On toimivia uusperheitäkin paljon. Mä oon eronnut 2 vanhemman lapseni isästä. Ero oli välttämätön. Täys juoppo vaikka olikin nuori mies tuolloin. Erisin jo kun odotin toista lasta ja esikoinen oli reilu 2-vuotias.

Tapasin nykyisen mieheni ja meillä 2 yhteistä lasta. Yhdessä ollaan oltu 17 vuotta ja käytännössä ollaan ihan ydinperhe eikä kukaan meidän perheestä edes osaa ajatella että ollaan uusioperhe. Näin varmaan harvemmin on mutta ei silti pidä yleistää. Ihmiset eroaa nykyään aika helposti mikä toisaalta on hyvä juttu mutta jos toimiva perhe muuten ja ongelmat tasoa "mutta kun nyt kyllästyttää toien" niin eroa voi lykätä kunnes lapset ovat omillaan. Silloinkin saattaa löytää sen toisen uudestaan ja suhde alkaakin kukoistaa!

Vierailija
16/16 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2023:

13-15 - vuotiaista 74% ja 16-17 -vuotiaista 73% asui kahden vanhemman perheessä. Loput yhden vanhemman perheessä.

Mitä ajattelit nyt tehdä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi