Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkonäkö on vaiettu valintaperuste työelämässä ei ole olemassa ammattia, jossa ulkonäöllä ei olisi mitään merkitystä, sanoo tutkija

Vierailija
20.08.2024 |

Outi Sarpilan mukaan näyttöä on myös siitä, että uutta työntekijää palkattaessa kahdesta tasavertaisesta hakijasta paikan saa todennäköisesti miellyttävämmän näköinen. Ikääntyneet taas voivat kokea syrjintää paitsi ikänsä myös ulkonäkönsä vuoksi.

SAK:n vastikään teettämässä työllistymisen esteisiin keskittyneessä haastattelututkimuksessa ulkonäön merkitys nousi myös esiin. Eräs tutkimukseen osallistunut työnhakija kertoi kuulleensa, ettei ollut hakemaansa tehtävään riittävän edustavan näköinen.

Ulkonäkö voikin olla työntekijää palkattaessa niin sanottu vaiettu valintaperuste.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti

Vierailija
2/5 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kyllä tiedä. Itse olen it-alalla, ihan koodaushommia teen, ja ei ole kyllä mun sairaalloisen lihava, ruma ja ikääntynyt ulkonäkö haitannut yhtään kun on vaan sopivaa osaamista ja kokemusta itse hommista. Eikä muukaan porukka toimistolla näytä siltä, että olisi mitenkään ulkonäkö edellä valintoja tehty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä kyllä tiedä. Itse olen it-alalla, ihan koodaushommia teen, ja ei ole kyllä mun sairaalloisen lihava, ruma ja ikääntynyt ulkonäkö haitannut yhtään kun on vaan sopivaa osaamista ja kokemusta itse hommista. Eikä muukaan porukka toimistolla näytä siltä, että olisi mitenkään ulkonäkö edellä valintoja tehty. 

Varmaan tässä on myös alakohtaisia eroja. Koodaaja valitaan ehkä vähemmän ulkonäkökeskeisin perustein koska hommasta ei tule mitään jos sitä ei osaa. Sama tavallaan pätee muissakin töissä mutta laaduttomuus ei usein ole yhtä ilmeistä ja näkyvää. Stereotyyppinen mielikuva koodaajasta saattaa olla myös vähemmän fitnessmallihenkinen ja ehkä myös se edesauttaa työllistymistä aidoilla meriiteillä ulkonäön sijaan.

Vierailija
4/5 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ainakin nyt 50-vuotiaana kokenut selvää ikäsyrjintää, vaikka olen ammattitaitoinen ja aikaansaava työntekijä. 

Vierailija
5/5 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako hampaaton työpaikan tai tekarit omaava? Entä risahampaat, muita ulkonäköjuttuja? Julkinen jättää risaiseksi suut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän