Oletko aamutorkku, väsyttääkö päivällä tai työpäivän jälkeen, tykkäätkö ottaa päiväunet? Haukotteletko? Onko ylipainoa? UNIAPNEA! 😴😴😴😴
Itse havahduin tilanteeseen tutustuessani aasialaissyntyiseen ystävääni, jonka iloisuus ja energisyys sai minut epäilemään terveydentilaani.
Tunsin siis väsymystä aamulla ja työpäivän jälkeen enkä mielelläni lähtenyt työpäivän jälkeen esim. shoppailemaan tai liikkumaan. Otin joskus jopa päiväunia ja mieli teki makeaa. Painoni oli noussut mikä sekään ei ollut hälyttänyt minua. Ajattelin vain, että tällaista se on, kun ikää tulee yli 40 vuotta ja on nainen.
Sitten minut ohjattiin uniapneatestiin ja siitä pamahti uniapneadiagnoosi! Vastan hoidon alkamisen jälkeen tajusin miten huonosti olin voinut, kun aivoni olivat ilman happea suuren osan yöstä. Huonommalla tuurilla sydämeni olisi voinut pettää.
Nyt olen virkeä, opin uusia asioita kuin nuorena, pää leikkaa, mieli on positiivinen ja työpäivän jälkeenkin jaksan pirteänä. Työ ei enää varasta minulta koko päivää ja herkunhimokin loppui. Painoni putosi ilman yrittämistä mikä on aivan fantastista!!!
Lääkäri sanoikin minulle, että ei ole mitään "aamutorkkua" ihmistyyppiä vaan kyseessä on hoitamattoman uniapnean seuraus.
MENKÄÄ HYVÄT IHMISET UNIAPNEATESTIIN!! Se laite viedään kotiin ja testi tehdään kotona. Se pelastaa elämänne ja ehkä jopa henkenne!
Olen aamutorkku, ei ylipainoa, ei uniapneaa(testin tehnyt kolmesti koska sanonta että kolmas kerta toden sanoo)