Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vinkkejä!, vauvalle 9kk ei kelpaa karkeammat soseet

07.02.2007 |

Heippa! Onko jollakulla antaa vinkkejä tai löytyykö muita samanlaisessa tilanteessa olevia? Vauvalle, yli 9 kk, kelpaa vain hienon hienot 5-6 kuukautisten soseet, joissa ei yhtään klömppiä. Klömppisiä ei vaan syö ja joskus, kun erehtyy avaamaan suunsa, tulee usein kyökkäysreaktio. Ollaan yritetty usein aloittaa karkeammalla ruoalla, mutta lopulta sorrun antamaan hienojakoista, jotta saa jotain syötyä..maissinaksuja ja ruisleipää nakertaa kyllä mielellään. Miten ihmeessä tästä päästään kohti normaalia perheen ruokaa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en osaa varsinaisia vinkkejä antaa... Meillä poika siis yhdeksän kuukautta eikä syö kuin soseita. Leipää, naksuja, kurkkua, omenaa jne. kyllä syö mielellään, kun saa itse haukata paloja. Nyt ollaan kuitenkin " edistytty" sen verran, että poika suostuu syömään jo itse tehtyjä soseita. Ennen kelpasivat juuri vain nuo kaupan 5-6kk soseet. Kaurapuuroakin syö kunhan jauhan hiutaleet ensin tehosekoittimella. Varsinainen sihtikurkku siis! Täysimetin poikaa 6kk asti, joten en ole sen vuoksi kovin huolissani, vaikka vaan soseet menee. Olen ajatellut, että poika tarvitsee vähän enemmän aikaa vaan totutteluun, kun söi niin kauan pelkkää rintamaitoa. Sekin on hyvä juttu, kun leipä ym. nakerrettava menee. Kyllä nuo ajan kanssa sitten oppivat... Neuvolasta sanottiin, että ennen ensimmäistä ikävuotta olisi hyvä oppia karkeammalle ruoalle.

Vierailija
2/7 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt jo iso tyttö mutta tuossa iässä sauvasekoitin oli kyllä kovassa käytössä. Joillakin lapsilla tuo kunnolla nieleminen onnistuu vasta vuoden iän tietämillä.

Eli n. 8kk ikäisenä ostin sen ikäiselle kuuluvia purkkiruokia ja soseutin niitä sauviksella. Edes haarukalla litsaaminen ei auttanut, yökkö tuli.

Kotiruoka meni myös sauvasekoittimella saman ikäisenä. Makkarakeitto oli aika mielenkiintoisen näköistä mutta maittoi kyllä tytölle soseenakin :)

Ikää oli 1v1kk kun anoppi uskalsi antaa tytölle rakeista ruokaa ja se yllättäin menikin!

Eli kannattaa vielä odotella :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannatan myös sitä konstia, että ostat " iänmukaista" purkkiruokaa ja hienonnat sen kotona sauvasekoittimella. Vauva tottuu näin uusiin makuihin, vaikka ruoka onkin yhtä sileää kuin pienemmille tarkoitetut.

Pikkuhiljaa voit sekoittaa soseen joukkoon hitusen esim. haarukalla hienonnettua ruokaa, vähän kerrallaan ja pienin askelin. ;o)

Vierailija
4/7 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän samantapaisia kokemuksia myös minulta on esikoisen ajoilta. Vain aivan sileät kaupan soseet menivät meilläkin...kunnes aivan yhtäkkiä, yhdestä sattumankerrasta, kaikki tavalliset ruoat alkoivat kelvata..joten ole huoleti nyt ainakin yhden vuoden ikään.8)

Nyt täällä meillä on toinen samanlainen sihtikurkku 8kk, jolle ei kelpaa MIKÄÄN puuro eikä hedelmä (missään muodossa)...tiedä sitten mikä siihen auttaisi?8)Aika ilmeisesti tähänkin.8)

Vierailija
5/7 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös samat " huolet" . Nyt neiti on tasan 11kk ja edelleen kyökkää tavallista kaurapuuroa.. Itse myös olen soseuttanut niitä isompien purkkiruokia ja teen myös itse paljon ruokia jotka soseutan sauvasekoittimella. Reilun kuukauden päivät neiti on syönyt reippaasti hieman karkeampaa, kuten esim. jauheliha-perunasosetta. Neuvolassa kun tuota kysyin, niin meidän terkka sanoi, että jotkut oppivat vasta sitte karkeammalle ruualle kun poskihampaat puhkeaa. On sitten helpompi käsitelle ja " silputa" ne palaset ruuassa.

Mukavia talvipäiviä sinne!!

Vierailija
6/7 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yökkää heti, jos ruuassa on vähänkin paakkuja. Ja lähes aina oksentaa kaaressa. Ikää pojalla kohta 9kk. Puuroista kelpaa ainoastaan ihan jauhosta tehdyt ja todella hienoksi sekotetut. Jos osuu klimppi kohdalle, niin taas oksentaa...

Samaten oksentaa jos annan leipää nakertaa, siitä kun saattaa jopa irrota muru suuhun :p eikä myöskään hedelmät ja vihannekset kelpaa.

En ole vielä huolissani. Oppii, kun oppii! Pääasia, että saa ruokaa.

Siskonsa oli vielä hankalampi syömäri. Ei kelvannut tytölle oikeastaan mikään muu, kuin kaupan peruna-porkkana-sose! Muuten kieltäytyi syömästä. Jos sekotti pepo-soseeseen vaikka teelusikallisen lihasosetta (sitä ihan hienoa, ilman paakkuja) niin oksensi. Tyttö oli lähemmäs 1½v kun rupesi huolimaan edes pieniä sattumia ruuassa. Onneksi sentäs reilun vuoden ikäisenä rupesi kelpaamaan muukin kuin peruna-porkkana.

Olin aika pihalla aluksi näitten sihtikurkkujen kanssa, kun kaksi vanhempaa lasta on aina suostunut syömään ihan mitä vain! Kaurapuurokin meni hyvin alas, vaikka oli niin paksua, että siitä olisi saanut pyöriteltyä palloja... Hyvin jauhoivat 8kk purkkiruuat, vaikka ensimmäinen hammas tuli molemmille vasta lähemmäs vuoden ikää.

Kyllä se siitä!

Vierailija
7/7 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli meillä sama homma. Poika yökkää jos yrittää antaa hiukankin karkeampaa ruokaa ja jos pieni leivän palanen menee kurkkuun niin meinää tukehtua ja oksentaa =).

Mutta meille neuvolassa sanoivat, että kannattaa kokeilla antaa lapsen " itse syödä" , eli laittaa vaikka kurkun tms palasia pöydälle, jotta lapsi voi itse ne noukkia. Leipä tosiaan on aika karheeta ruokaa, mutta olen kokeillut antaa esim porkkanan palasia ja tykkää imeskellä niitä.