3v poika on äidille ja pikkusiskolleen ihan hirveä, mikä avuksi?
Meillä on 3v poika, joka on minulle eli äidille ihan täysi hirviö. Kaikki mahdolliset tuhmuudet tekee, kun olen paikalla. Jos poika jää kotiin isin tai muun hoitajan kanssa (sillä aikaa kun käyn esim. kaupassa), niin on yleensä tosi kiltti. Leikkii nätisti myös pikkusiskon (10kk) kanssa eikä tee juuri mitään tuhmuuksia. Samoin kerhoissa jne. on kiltisti, jos en ole paikalla, mutta minun läsnäollessa hirveä show alkaa ennemmin tai myöhemmin. Hilluu, riehuu, heittelee tavaroita, tönii ja lyö pikkusiskoa jnejne.. Olen IHAN riekaleina tämän takia! En edes jaksa uskoa, että tämä poika osaa käyttäytyä nätistikin, mutta totta se on että kiltti on muiden seurassa.
Se on aika selvää, että siitä tämä minun läsnäollessa riehuminen johtuu, että pikkusiskosta on mustis minulle ja haluaa minun huomiotani. Yritän sitä parhaani mukaan hänelle antaa hyvälläkin ja leikkiä hänen kanssa aina kun aikaa vain on, mutta kun aikaa on kodinhoidon ja vauvan takia rajallisesti, ja mies paljon työreissussa, niin eihän se esikoiselle riitä. No, tuntuu että Mikään ei riitä! Ja jos vaikka leikinkin hänen kanssaan, niin voi riehua silti, eikä osaa edes asettua leikkimään minun kanssa, kun "pitää vaan riehua". :(
Milloin tämä tämmöinen käytös menee ohi?? Ihan hirveää on etenkin se, kun poika koko ajan satuttaa pikkusiskoaan. Siihen asti, kun tyttö oli paikoillaan, ei ollut ongelmia pojan ja tytön välillä. Mutta kun tyttö alkoi konttaamaan ja liikkumaan, niin poika on alkanut kiusaamaan häntä. Tätä on kestänyt jo 3kk. Miten pitkään tämmöistä oikein jatkuu? Mikä neuvoksi? Miten pitäisi toimia, jotta tilanteen saisi rauhoittumaan? Onko muita, joilla on tai on ollut sama tilanne?
Meneekö tämä ikinä ohi??
Kommentit (2)
Pisti vielä silmään, että erityisesti sinulle riehuu! Tarkista, että annat päivittäin (jopa tunneittain) tarpeeksi positiivista huomiota: kehuja, syliä, rutistuskia, haleja, pusuja, kutituksia mitä vain. Jos et anna niin hakee sinulta vain huomiota pahanteolla, jos on ainoa tapa saada sinulta huomiota.
Oletteko puhuneet mustasukkaisuudesta avoimesti. Oikeasti tunne on sallittu, mutta teot ei siis ole. Hyvä, kun asiat myönnetään ääneen. "Äiti raskastaa aina" on hyvä kirja. Siinä isoveli puhuu suoraan: "Kakkapylly, itkupilli, heitetään se roskiin, lähetetään Kiinaan". Oikeasti lasta helpottaa, kun tunteet sallitaan ja niitä sanoitetaan. Oma aika on myös tärkeää. Käykö jossain kerhossa, harrastuksessa? on omaa ison pojan juttua? Meillä ainakin auttoi, kun ei tarvinnut koko ajan mennä kotona vauvajutuissa mukana. kahden keskinen systemaattinen aika isoveljen kanssa joka viikko. Jätetään vauva kotiin ja mennään tekemään isojen juttuja. Ota isoveli mukaan hoitoon, mikäs lelu sopisi siskolle, minkä haluaisit antaa, käypä antamassa. Mitäs sisko on nyt oppinut? Mutta tuo vaihe on kaikkien käytävä lävitse, mutta kyllä se menee ohi, vaikka et nyt uskokaan. tsemppiä! Meillä oli aikoinaan isoveli oikea "piru" pikkusisarukselle, mutta nyt on niin huolehtivainen ja oikea enkeli, haluaa ottaa pikkuisen aina mukaan, vaikka olisi mahdollisuus mennä kaksin äidin kanssa! Eli valoa tunnelin päässä!