Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

90luvulla asuimme terveyskeskuksen vieressä. Sinne saattoi vain kävellä ja yleensä joku hoitaja ehti katsoa. Samoin soittamalla sai aikoja

Vierailija
18.08.2024 |

Nyt ei toimivasta systeemistä enää tietokaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja mun kaverin äiti tilasi kotiinsa aina kunnan kodinhoitajan, kun kaveri oli kuumeessa kotona ja äiti töissä. 

Vierailija
2/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, muistan myös, jos soitti ajan niin maks. pari tuntia kun pääsi lääkärin luo, miten tuo on saatu sössittyä??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka lapsena sinne tosiaan vain käveltiin. Kun sitten aikuistuin luulin, että meininki on edelleen sama. Ensimmäiusen kerran soitin tk:n joskus parikymppisenä kovan vatsakivun takia. Sanoivat, että kuukauden päästä voisit tulla jos vielä jatkuu. Nykyään varmaan pääsisi edes niin pian. 

Vierailija
4/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan, kun kaaduin ja sormi murtui. Istuin arkipäivänä, keskellä päivää terveyskeskuksessa 6 tuntia odottamassa, että sormi kuvattiin ja laitettiin lasta. Että ei ollut terveydenhuolto silloinkaan kummoisissa kantimissa.

Nykyisin onneksi pääsee yksityiselle saman tien, jos on tarvetta.

Vierailija
5/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, muistan myös, jos soitti ajan niin maks. pari tuntia kun pääsi lääkärin luo, miten tuo on saatu sössittyä??

Höpsistä! Minä jätin pari viikkoa sitten perjantaina soittopyynnön terveyskeskukseen ja tunnin kuluttua soitettiin takaisin. Sain vielä sille päivälle lääkäriajan. Oli selkä kipeä.

Vierailija
6/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

menin 2010 luvun nurkilla lahden terveyskeskukseen ja sanoin että kaulaan oli ilmestynyt patti. Sihteeri tiskin takana oli kauhuissaan ja totesi että ei meillä täällä mitään lääkäreitä ole. Piti mennä ensi apuun näyttää.

Vierailija
7/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missäpäin suomea on asunut. Meillä on ollut ihan yhtä huonotilanne kuin nykyäänkin jo 80-luvulta saakka, tai siitä asti on omaa kokemusta. Suu auki sitä kuuntelee, kun porukka kertoo miten hyviä julkisia terveydenhoitopalveluja on eripuolilla suomea ennen ollut. Sörnäisissä asuessa ei ole ollut koskaan.

Vierailija
8/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, oudoksi on mennyt. Kun lapsella oli mennyt iso tikku (2 senttiä) niin syvälle reiteen, ettei itse saatu pois. Soitat ensin päivystykseen (kun sinne ei tosiaan saa enää kävellä). Kuulet olevasi takaisinsoittojonossa. Soitto tulee samana päivänä tai seuraavana. Sitten saat ajan, milloin saa tulla. Jos siis pystyt vastaamaan siihen puhelimeen, kun soitto tulee. Minulla on sellainen työ, että siinä ei aina edes pysty vastailemaan henkilökohtaiseen puhelimeen. 

Lopputulema oli se, että soitin yksityiselle, josta vastattiin heti. Hoitaja-aika heti, ja homma hoitui paikallispuudutuksella. 

Vierailija
9/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin oli vielä oma valuutta ja omat lait, nykyään molemmat on ulkomailta ja maksetaan kovaa korkoa eikä siten ole varaa enää. Suomi on nykyään köyhä kolonia.

Vierailija
10/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkakuntakohtaista tuo on aina ollut. Itse olin lapsi 90-luvulla, ja silloin joutui lääkärille pääsyä odottamaan ja istumaan terveyskeskuksen odotushuoneessa koko päivän, ja aika täytyi tottakai olla etukäteen varattuna.

Vierailija
11/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-90 luvulla en tainnut kertaakaan käydä terveyskeskuksessa. 

Neuvolan palveluja käytin 1997 alkaen.

Vierailija
12/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kuinka lapsena sinne tosiaan vain käveltiin. Kun sitten aikuistuin luulin, että meininki on edelleen sama. Ensimmäiusen kerran soitin tk:n joskus parikymppisenä kovan vatsakivun takia. Sanoivat, että kuukauden päästä voisit tulla jos vielä jatkuu. Nykyään varmaan pääsisi edes niin pian. 

Akuutit tapaukset pääsevät aina samana päivänä vastaanotolle. Myös terveyskskukseen, niin pitkään,kun terveyskeskus on avoinna.

Jos terveyskeskus on jo menossa kiinni, on mentävä oman alueen lähimpään päivystykseen.

On ihan perseestä, että törkeästi toitotetaan ja valehdellaan, ettei Suomessa pääse lääkäri.

Akuutusti sairas pääsee Suomessa heti päivystykseen.

Vierailija
13/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla sairaita vanhuksia oli 1/3 nykyisten määrästä.

Vierailija
14/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja mun kaverin äiti tilasi kotiinsa aina kunnan kodinhoitajan, kun kaveri oli kuumeessa kotona ja äiti töissä. 

Ei mun lapsuudessa kasarilla mitään tuollaista ollut. Äiti loukkasi raskausaikana itsensä pahasti, ja pikkusisko oli vielä koliikkivauva, olisi tarvinnut apua, ei saanut. Ei mitään puhettakaan että sairaalle lapselle olisi jotain hoitajaa saanut. Äiti oli pois töistä jos oli pakko tai kävi ruokatunnilla katsomassa.

Vierailija
15/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, oudoksi on mennyt. Kun lapsella oli mennyt iso tikku (2 senttiä) niin syvälle reiteen, ettei itse saatu pois. Soitat ensin päivystykseen (kun sinne ei tosiaan saa enää kävellä). Kuulet olevasi takaisinsoittojonossa. Soitto tulee samana päivänä tai seuraavana. Sitten saat ajan, milloin saa tulla. Jos siis pystyt vastaamaan siihen puhelimeen, kun soitto tulee. Minulla on sellainen työ, että siinä ei aina edes pysty vastailemaan henkilökohtaiseen puhelimeen. 

Lopputulema oli se, että soitin yksityiselle, josta vastattiin heti. Hoitaja-aika heti, ja homma hoitui paikallispuudutuksella. 

Yritin hiljattain varata nyt espooseen julkista hammaslääkäri aikaa. Tiedän että menee helposti puolen vuoden päähän ja silloin vasta suuhygienisti kurkkaa mutta onpahan nyt jotain.

Netistä löytyi kalenteri ja eri paikat mutta kaikki oli täynnä. En ymmärrä miten tuo edes toimii ja miksi sellainen pitää edes olla.

Päätin soittaa ja ilmoittivat että soittavat takaisin.

No soittivat vasta seuraavana päivänä eli olisi pitänyt sellaiset 48 tuntia istua puhelin kädessä. Missasin puhelun ja mietin miksi tämä systeemi ei ole ainakaan minun aikana (30 vuotta) toiminut.

Vierailija
16/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soitin pari viikkoa sitten maanantaiaamuna terveysasemalle tuohon omassa lähiössä olevalle, ja jätin soittopyynnön, soitto tuli noin tunnin kuluttua, ja lääkäriajan sai siitä parin tunnin päähän. Ei mitään ongelmaa. Vaikka täälläkin hyvinvointialueen pitäisi säästää kymmenen miljoonaa ainakin.

Vierailija
17/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akuutit tapaukset pääsevät aina samana päivänä vastaanotolle. Myös terveyskskukseen, niin pitkään,kun terveyskeskus on avoinna.

Jos terveyskeskus on jo menossa kiinni, on mentävä oman alueen lähimpään päivystykseen.

On ihan perseestä, että törkeästi toitotetaan ja valehdellaan, ettei Suomessa pääse lääkäri.

Akuutusti sairas pääsee Suomessa heti päivystykseen.

Akuutti hoitotarve tarkoittaa hengenvaarallista tilaa mikä yleensä johtuu siitä että ennalta ehkäisevää hoitoa ei saatu ajoissa.

Vierailija
18/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuso sanoi telkkarissa että kolme kuukautta on hoitotakuu.  Siis viimeistään siihen mennessä pitös päästä. Tiedä häntä sitten toteutuuko. 

Vielä kun tekisivät hoitotakuun ylittymisestä reklamoinnin maksulliseksi niin saisivat siitäkin rahaa systeemiin.

Vierailija
19/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita päivystysapuun.

He ovat velvollisia neuvomaan, miten tikkua voi yrittää poistaa omin keinoin. Kuten rasvasiteellä.

Meillä on aina kotona monenlaisia ja eri kokoisia siteitä, pinsettejä, desinfiointiaineita ja muita ensiapu välineitä.

Meillä on kolme menevää, aktiivista ja harrastavaa lasta.

Asumme maaseudulla.   Kirkonkylään on matkaa 22 km.

Lähimpään keskussairaalaan joka päivystä iltaisin ja öisin, on matkaa 60 km.

Eipä ihan joka tikusta ja vatsanväänteistä ja oksennusjutuista, ruveta lääkäriaikoja varailemaan.

Vierailija
20/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä soitin pari viikkoa sitten maanantaiaamuna terveysasemalle tuohon omassa lähiössä olevalle, ja jätin soittopyynnön, soitto tuli noin tunnin kuluttua, ja lääkäriajan sai siitä parin tunnin päähän. Ei mitään ongelmaa. Vaikka täälläkin hyvinvointialueen pitäisi säästää kymmenen miljoonaa ainakin.

mikä kunta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi