Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos menehtyisit exän sukunimellä,

Vierailija
16.08.2024 |

haluaisitko että hautakivessä on se nimi vai toivoisitko että se voitaisiin vaihtaa tyttönimeen? 

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei merkitystä. Lähes kaikki sukunimet ovat kuitenkin periytyneet miehiltä tässäkin maassa. Kunhan on kaunis sukunimi ja sopii yhteen etunimien kanssa.

Vierailija
22/31 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut noin 30 v exäni sukunimellä. Lapsetkin ovat samalla nimellä Vaikka ollaan erottu, tunnen juuri sen omaksi sukunimekseni. ilman muuta se hautakiveen. Tai yksi vaihtoehto on, että kun olen sinkku, voisi minut haudata vanhempien hautaan, jossa on tyttönimeni. Sekin sopii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tyttönimi on sukupuolisyrjintää. Siihen pitäisi olla jokin sukupuolineutraali nimitys

Kävisikö hännimi? Syntymänimi? Niin no sehän on silloin automaattisesti sama kuin äidin sukunimi.. tietäähän nämä naiset. Eivät he naimisissa voi olla vielä ainakaan ensimmäisen lapsensa kohdalla koska naimisiin ei pääse alle 18 vuotiaana..ellei sitten ole muslimi, silloin voi synnyttää jo 8 vuotiaana ja olla naimisissa..

Vierailija
24/31 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän nimi

Vierailija
25/31 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tule hautakiveä, tuhkat

sirotellaan uurnalehtoon

Vierailija
26/31 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan ottaisi edes miehen sukunimeä koska oma nimi on niin iso osa identiteettiä, vaikka ihan tavallinen sukunimi onkin. Mut jos näin hassusti kävisi, niin tottakai vaihtaisin heti erotessa vanhan nimen takaisin.

Minäkin ajattelin joskus näin, ja pidinkin avioituessa oman nimeni. Tilanne muuttui, kun saatiin lapsia ja huomasin, ettei minulle ole väliä kumman sukunimen saavat, joten saivat isänsä nimen. Parin vuoden päästä kuopuksen syntymästä koin, että identiteettini oli muuttunut yksilökeskeisestä perhekeskeisemmäksi ja vaihdoin myös sukunimeni. Tämä on nyt minun nimeni jonka jaan lasteni kanssa, vaikka ero joskus tulisikin. Pidän sen edelleen, vaikka lapsetkin päättäisivät jossain vaiheessa vaihtaa omia sukunimiään, koska se on nykyään osa identiteettiäni. Ja sen nimen haluan hautakiveenkin kaiverrettavan, mielellään sen o.s. kanssa, koska sekin on edelleen osa identiteettiäni.

Mutta samapa tuo enää siinä vaiheessa loppujen lopuksi on.

Vierailija
27/31 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut noin 30 v exäni sukunimellä. Lapsetkin ovat samalla nimellä Vaikka ollaan erottu, tunnen juuri sen omaksi sukunimekseni. ilman muuta se hautakiveen. Tai yksi vaihtoehto on, että kun olen sinkku, voisi minut haudata vanhempien hautaan, jossa on tyttönimeni. Sekin sopii.

Minulla toisinpäin, minut haudataan samaan hautaan kuin poikani joka kuoli 1 päivän elettyään. Hätäkasteessa hän sai minun nimeni joten edes hautakiven nimeä ei tarvitse edes muuttaa, ainoastaan lisätä minun kuolinpäiväni.

Like father, like son.

Oikeasti on välillä haudalla käydessä ollut jopa hupaisaa nähdä oma nimensä hautakiveen hakattuna.

Vierailija
28/31 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan ottaisi edes miehen sukunimeä koska oma nimi on niin iso osa identiteettiä, vaikka ihan tavallinen sukunimi onkin. Mut jos näin hassusti kävisi, niin tottakai vaihtaisin heti erotessa vanhan nimen takaisin.

Minäkin ajattelin joskus näin, ja pidinkin avioituessa oman nimeni. Tilanne muuttui, kun saatiin lapsia ja huomasin, ettei minulle ole väliä kumman sukunimen saavat, joten saivat isänsä nimen. Parin vuoden päästä kuopuksen syntymästä koin, että identiteettini oli muuttunut yksilökeskeisestä perhekeskeisemmäksi ja vaihdoin myös sukunimeni. Tämä on nyt minun nimeni jonka jaan lasteni kanssa, vaikka ero joskus tulisikin. Pidän sen edelleen, vaikka lapsetkin päättäisivät jossain vaiheessa vaihtaa omia sukunimiään, koska se on nykyään osa identiteettiäni. Ja sen nimen haluan hautakiveenkin kaiverrettavan, mielellään sen o.s. kanssa, koska sekin on edelleen osa iden

Ajatukseni ovat kulkeneet samaa rataa, tosin lapsia ei vielä ole. Tykkään ajatuksesta että näymme siinäkin mielessä myös ulkopuolelle yhtenä perheenä. Miehelläni on hauska sukunimi muutenkin. 

Vierailija
29/31 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sen vaihtaa tyttönimeen. Tuli mieleen yksi traaginen tapaus jossa mies tappoi vaimonsa ja itsensä. Vaimo haudattiin tyttönimellään. 

Vierailija
30/31 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sen vaihtaa tyttönimeen. Tuli mieleen yksi traaginen tapaus jossa mies tappoi vaimonsa ja itsensä. Vaimo haudattiin tyttönimellään. 

Kysymys tuli mieleeni vastaavanlaisesta tapauksesta.

-ap

Vierailija
31/31 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin takaisin tyttönimeeni eron jälkeen.