Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lomapalkka maksettiin tänään 15.8.

Vierailija
15.08.2024 |

Samalla tuli lomaraha ( lomaltapaluuraha), mutta lomani pidin jo heinäkuussa. Mutta lomapalkka maksetaan vasta loman jälkeen. Kun kaikilla meidän firmassa maksetaan lomapalkka ja lomarahat aina 15.8.  Eli lähes kaikille vasta lomien jälkeen.. Tämä on alkanut tuntumaan minusta vähän oudolta, onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakiuntunut käytäntö ja se on yrityskohtaista 

Vierailija
22/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksetaan tuntityöntekijöiden lomapalkat myös kerralla pois huhtikuussa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko, että et saanut heinäkuussa normaalina palkanmaksupäivänä palkkaa lainkaan, kun olit lomalla? Vai mitä tarkoitat sillä, että lomapalkka maksettiin vasta 15.8.?

Omalla työpaikallani kaikille maksetaan normaali palkka tavallisena palkanmaksupäivänä ihan siitä riippumatta, onko lomalla vai ei. Lomaraha maksetaan kaikille heinäkuussa loman ajankohdasta riippumatta.

Vierailija
24/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs se lomalaki sanookaan tuohon 🤔

Huolestuttavaa miten huonosti ihmiset tuntee omat lailliset oikeutensa.  Lomaraha on erillinen palkkio, joka toki on useimmissa työehtosopimuksissa, mutta sitä ei ole mikään pakko maksaa. 

Lomalaki kyllä sanoo paljonkin lomapalkasta. La tiedän varsin hyvin, että lomataha tulee tessistä. Pistät vaan itse puurot ja vellit sekaisin.

Vierailija
25/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saanut heinäkuussa lainkaan palkkaa?

Vierailija
26/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko tuntityötekijä? Varmaan 

Vierailija
27/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisissä työpaikoissa on joskus ollut tuo käytäntö mutta mielestäni se on vanha tapa. Nykyään sekä minä että puolisoni saamme lomarahat kesäkuussa. Mielestäni ne olisi hyvä saada ennen lomia, koska niitä usein käytetään lomalla rentoutumiseen.

Vierailija
28/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisissä työpaikoissa on joskus ollut tuo käytäntö mutta mielestäni se on vanha tapa. Nykyään sekä minä että puolisoni saamme lomarahat kesäkuussa. Mielestäni ne olisi hyvä saada ennen lomia, koska niitä usein käytetään lomalla rentoutumiseen.

Loma-ajan palkan vai lomarahan?

Vierailija
29/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kukaan ei ole sinulle sitä esim lomamatkaa velkaa. Juuri kun olet joulun jälkeen saanut Visan nollille tulee talviloma, kun on talviloma saatu maksettua tulee kesäloma ja kesäloman jälkeen tulee taas joulu...ja joka vuosi ne yllättää kuten talvi autoilijan.

(ihan yleisellä tasolla, en tarkoita juuri sinua)

Vierailija
30/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on lomapalkka?

Mä saan normaalisti kk-palkkaa, palkkapäivä on kuun viimeinen ja lomarahat maksetaan kesäkuussa puolet ja elokuussa puolet.

Vierailija
31/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on lomapalkka?

Mä saan normaalisti kk-palkkaa, palkkapäivä on kuun viimeinen ja lomarahat maksetaan kesäkuussa puolet ja elokuussa puolet.

Lomapalkka on yksi niistä kk-palkoista jonka saat. Oikeissa yrityksissä kuukausipalkka on korjattu lomapalkaksi palkkalaskelmalle silloin, kun pidät loman. Ja pitää ollakin, koska se vaikuttaa mm. kelan sairaupäivärahaan, jos joudut pitkälle saikulle.

Vierailija
32/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuojelu.fi ohjeistaa seuraavaa:

"Vuosilomapalkka maksetaan ennen loman alkamista

Vuosilomapalkka on maksettava työntekijälle ennen loman alkamista. Enintään kuuden päivän pituiselta lomalta lomapalkka voidaan maksaa yrityksen normaalin palkanmaksun mukaisesti. Työehtosopimuksissa tai paikallisesti voidaan sopia, että vuosilomapalkka maksetaan normaalin palkanmaksun yhteydessä.

Lomaraha tai lomaltapaluuraha ei perustu vuosilomalakiin. Se on työehtosopimuksissa sovittu lisä (esim. 50 prosenttia lomapalkasta), joka maksetaan yleensä kesäloman yhteydessä."

Eli AP, sun työpaikalla toimitaan lain vastaisesti.

Vierailija
33/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakiuntunut käytäntö ja se on yrityskohtaista 

Se kuuluisa "maantapa", kunnes joku älyää lähteä valittamaan asiasta.

Vierailija
34/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on lomapalkka?

Lomapalkka on yksi niistä kk-palkoista jonka saat. Oikeissa yrityksissä kuukausipalkka on korjattu lomapalkaksi palkkalaskelmalle silloin, kun pidät loman. Ja pitää ollakin, koska se vaikuttaa mm. kelan sairaupäivärahaan, jos joudut pitkälle saikulle.

Mä oon töissä valtiolla. Nyt kun tarkistin, mulla on vähennetty työpäivät ja lisätty lomapäivät palkkalaskelmassa, mutta loppusumma on aina se sama, joten empä ollut ajatellut asiaa.