Kysymys teille joilla on ADHD
Minulla on jatkuva sisäinen levoton olo. Teen kaiken aikaa jotain. Esimerkiksi siivoan, mutta silti tuntuu että asunto on sekava. En jaksa kuunnella aina puhetta/keskittyä tylsiin asioihin. Saatan alkaa katsoa sarjaa, mutta se pyöriikin taustalla, kun ryhdynkin samalla ripustamaan pyykkiä tai jotain muuta silleen nopeasti. Luen jonkun tekstin monta kertaa ennen kuin olen oikeasti sen ajatuksella lukenut. Sählään kokatessa ja tulee sotkua. Unohtelen asioita jonkin verran. Stressaan. Olen monissa asioissa aika surkea ja opin näkemällä ja sen jälkeen tekemällä. Onko mahdollista, että minulla olisi ADHD? En kuitenkaan ole tuntemattomassa seurassa näkyvä enkä suuna ja päänä vaan ujo.
Kommentit (12)
Ne olotilat "pidättelevät" ihmistä joten yhtään mitään väkisinkään ei kannata tehdä. Pohdi asioitasi.
Esitätkö muille ja haetko hyväksyntää muilta? Sinun ei tarvitse. Ole vain oma itsesi ja keskity ensisijaisesti omaan hyvinvointiisi, älä ole ystävä väkisin kenellekään. Naura itsellesi ja ole iloinen siitä millainen sinä olet. Saa olla hauska ja miellyttävä ihminen mutta hyväksy sekin että kaikki eivät sellaisista pidä.
Voi olla ADHD tai sitten jotain muuta. Mahdoton noin pintapuolisella kuvauksella sen enempää spekuloida.
ADHD ei tarkoita sitä, että olisi jotenkin erittäin näkyvä tuntemattomien seurassa tai suuna päänä. ADHD ei poissulje ujoutta tai tarkoita huonoja käytöstapoja tai muuta epäsosiaalista käyttäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla ADHD tai sitten jotain muuta. Mahdoton noin pintapuolisella kuvauksella sen enempää spekuloida.
ADHD ei tarkoita sitä, että olisi jotenkin erittäin näkyvä tuntemattomien seurassa tai suuna päänä. ADHD ei poissulje ujoutta tai tarkoita huonoja käytöstapoja tai muuta epäsosiaalista käyttäytymistä.
Ei tuo ole sitä ADHDtä. Se on keskittymisvaikeus. Nuo liittyvät persoonallisuusasioihin ja asioihin. Siis normaalia joillekin. Ei tarvitse diagnosoida, menee ohitse kuten kaikki tunnetilat.
Jos elämässä ei kaikki mene niin kuin haluaa, niin todennäköisesti taustalla on nepsypulmia. Tosin ei ole välttämättä kyse adhd:sta. Osa nepsyjä on myös esim. autismidiagnoosilla.
Jotkut ovat pikkasen epätasapainoisempia ihan koko elämän. On tieto kokemuksen kautta. Itse olen taas tasapainoisempi ihmisenä mutta voihan niitä levottomuuksia nyt hyvänen aika tulla aikuisillekin. Rankkoja vuosia yleisesti joten johan olisi kumma jos eivät aiheuttaisi itse kussakin tuntemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole sitä ADHDtä. Se on keskittymisvaikeus. Nuo liittyvät persoonallisuusasioihin ja asioihin. Siis normaalia joillekin. Ei tarvitse diagnosoida, menee ohitse kuten kaikki tunnetilat.
No eipä tuotakaan voi sanoa aloittajan kirjoituksen perusteella. Eihän aloittaja esim. kertonut tilanteen olevan hänelle uusi, eli hänellä on voinut olla noita haasteita läpi elämänsä, ei mistään ohi menevästä tunnetilasta johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Jos elämässä ei kaikki mene niin kuin haluaa, niin todennäköisesti taustalla on nepsypulmia. Tosin ei ole välttämättä kyse adhd:sta. Osa nepsyjä on myös esim. autismidiagnoosilla.
Psyykkiset asiat ovat siis hienommin ilmaistuna nepsyjuttuja? Puhutaan asioista, diagnooseja ei tarvita jos ei ole terveysongelmia. Nekin voivat mennä ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuotakaan voi sanoa aloittajan kirjoituksen perusteella. Eihän aloittaja esim. kertonut tilanteen olevan hänelle uusi, eli hänellä on voinut olla noita haasteita läpi elämänsä, ei mistään ohi menevästä tunnetilasta johtuen.
Menikö ristiin? Oliko aloituksen tarkoitus taas päästä vain kiusaamaan? Ei ihme jos tulee levottomuutta tai muuta kipuilua. Sitten voi ihan masentuakin jopa.
Sinulla saattaa olla adhd tai olla olematta. Minulla on. Aluksi söin lääkkeitä, mutta niissä on sivuvaikutuksia ja ne eivät tee elämästä välttämättä yksinkertaisempaa. Joillekin tietysti toimivat todella hyvin. Joka tapauksessa jouduin (jo ennen diagnoosia) järjestämään elämästäni sellaista, että se toimii edes jollain tasolla. Joudun yhä, koko ajan, keksimään toimintatapoja, tavaroiden säilytyssysteemejä, jotka toimii sekä etsimään sellaisia ympäristöjä, joissa pystyn työskentelemään. Luulen, että jokainen ihminen joutuu näitä miettimään jonkin verran. Toisille se on helpompaa ja toisille vaikeampaa. Eli ohjeeni on, että tarkkaile itseäsi, mihin vuorokaudenaikaan olet rauhallisin ja milloin on helpompaa esim. opiskella, siivota yms. Missä pystyt keskittymään parhaiten, omalla sohvalla klo 5 aamulla, tietyssä kahvilassa, tiettyyn aikaan jne? Järjestä elämäsi mahdollisimman toimivaksi, omalla tavallasi.
Se voi olla myös ADD, johon ei liity näkyvää sähellystä niin paljoa.
Tuo on ihan normaalia tietynlaisille ihmisille. Ei ole ADHD. Mistä sinun ongelmasi johtuvat? Pakoiletko asioita elämässä? Mieli muuttuu jatkuvasti etkä halua hoitaa asioita loppuun? Stressi aiheutuu useasti siitä että tulee näitä olotiloja sekä levottomuutta ja lisäksi siitä että haluaisit niistä jo eroon.