Mitä vikaa nimikkeessä emäntä?
Eräs lehti kertoi, että tutkimusasema haki työntekijää hoitamaan keittiö-, talous- ja osin toimistotöitä Emäntä-nimikkeellä. Tämä ei kuitenkaan ole kelvannut joillekin tahoille tai henkilöille. Herää kysymys, mitä vikaa on arvostetussa, perinteisessä tärkeän työtekijän ammattinimikkeessä? Vai onko siinä lainkaan vikaa?
Kommentit (17)
Tulee mieleen keski-ikäinen leveälanteinen matroona, joka heiluttaa kaulinta.
Monenko miehen luulet hakevan työtä, jonka nimike on "emäntä", vaikka olisi siihen työhön kykenevä, halukas ja pätevä?
Taloudenhoitaja olisi jo neutraalimpi.
Milloin lentoemännät ovat hävinneet ammattinimikkeistä?
Vierailija kirjoitti:
Ei mua ainakaan haittaisi olla emäntä-nimikkeellä jossain töissä. Yhtä luonteva kuin isäntä, joka sekin on ihan ok.
Niin tai talonmies.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen keski-ikäinen leveälanteinen matroona, joka heiluttaa kaulinta.
Mua aina sanotaan emännäksi. Kaulinta en kyllä heiluta.
Emäntä tulee sanasta emätin. Ulkosynnytin.
Ois kyllä hieno, jos esimerkiksi Olli Virtasen tai Juuso Korhosen tehtävänimike olisi emäntä. Kannatan! Keittiö-, talous- ja toimistotyöt sopivat myös isännälle, joten olisi toki sekin ok.
Vierailija kirjoitti:
Karsinee mieshakijoita.
Sortaa mieshakijoita kuten titteli "lentoemäntä" tai "bingoemäntä".
No kyllä kuka vaan voi olla mäntä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua ainakaan haittaisi olla emäntä-nimikkeellä jossain töissä. Yhtä luonteva kuin isäntä, joka sekin on ihan ok.
Niin tai talonmies.
Samoin palomiehistä on tullut pelastajia. Jotkut miehethän kutsuvat vaimoankin emännäksi, eukoksi, akaksi tai muijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Monenko miehen luulet hakevan työtä, jonka nimike on "emäntä", vaikka olisi siihen työhön kykenevä, halukas ja pätevä?
Taloudenhoitaja olisi jo neutraalimpi.
Paitsi että taloudenhoitajat hoitavat raha-asioita, eivät laita ruokaa.
Vaihdetaan emäntä sanaan emännöitsija.
Toistaiseksi kukaan ei ole kertonut sitä ammattinimikettä, jota tuossa työssä pitäisi käyttää. Emäntä kertoo selkesti tehtävänkuvan eli on valtaa, vastuuta ja raakaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karsinee mieshakijoita.
Sortaa mieshakijoita kuten titteli "lentoemäntä" tai "bingoemäntä".
No onhan myös esimerkiksi lakimies. Tämä joutaisi myös vaihtaa. Virkamies jne.