Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olympiaurheilun katastrofi: Voimailulajeihin rekrytointi kuntosaleilta?

Vierailija
12.08.2024 |

Eikö yksi keino parantaa suomalaisten menestystä urheilussa olisi yrittää saada rekrytoitua potentiaalisia voimalajeissa menestyjiä esimerkiksi kunnallisilta kuntosaleita? Head huntingia, rekrytilaisuuksia yms, jossa voisi matalalla kynnyksellä siirtyä kokeilemaan painonnostoa, kiekonheittoa, moukaria ja esimerkiksi keihästäkin. 

Suomalaiset ovat vahvoja jässiköitä pitkälti. Varmasti on potentiaalia voimailulajeihin 15-35-vuotiaissa, jotka eivät ole jääneet haaviin koululiikunnasta eivätkä ole hakeutuneet esimerkiksi yleisurheiluseuroihin. 

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä pällömpi idea

Vierailija
2/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä olisi helppo toteuttaa. Urheiluseuroja on pitkin maata. On kunnallisia voimailusaleja ja ainakin hiekkakenttiä joka puolella maata. 

Suomalaiset ovat vahvoja ruumiinrakenteeltaan yleisesti ottaen. Hirveän vähän siihen nähden voimailulajien edustajia Pariisissakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululiikunnan pitäisi ohjata lahjakkuudet urheiluseuroihin ja liikunnan opettajatkin voisivat ottaa nuorten urheilusta koppia. Voisivat toimia ensihätään valmentajina jne.

Yksi asia on se, että kaikkien lasten ja nuorten vanhemmat eivät hyväksy urheilua. Ja siksi koululiikunnallakin pitää olla rooli lahjakkuuksien tukemisessa.

Vierailija
4/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat niin doupattuja, ettei onnistu. Esim. Aki Manninenkin tilaili dopingia. 

Bodaajat ja fitnesskisaajat ovat asia erikseen. Heitä en tarkoittanut.

ap

Vierailija
5/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Where there is will, there is a way.

Jos tahtoa löytyy, keinoja on.

Vierailija
6/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koululiikunnan pitäisi ohjata lahjakkuudet urheiluseuroihin ja liikunnan opettajatkin voisivat ottaa nuorten urheilusta koppia. Voisivat toimia ensihätään valmentajina jne.

Yksi asia on se, että kaikkien lasten ja nuorten vanhemmat eivät hyväksy urheilua. Ja siksi koululiikunnallakin pitää olla rooli lahjakkuuksien tukemisessa.

Isompi ongelma on monessa lajissa sen hinta. Oma lapsi harrasti koripalloa ja vaikka kannustimme siihen, niin olin salaa helpottunut kun kertoi haluavansa lopettaa. Ymmärrän hyvin, että monilla ei ole varaa. 

Ja toinen ongelma ovat treenivuorot. Luulen, että yksi syy lopettamiseen oli meillä se, että kun treenit loppui välillä kymmeneltä, kotona oltiin lähempänä yhtätoista. Siihen päälle pesut, iltapalat ja kehon rauhoittuminen, jotta nukkuminen oli edes mahdollista ja aamulla "reippaana" kouluun

Vierailija
7/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi ongelma on monessa lajissa sen hinta. Oma lapsi harrasti koripalloa ja vaikka kannustimme siihen, niin olin salaa helpottunut kun kertoi haluavansa lopettaa. Ymmärrän hyvin, että monilla ei ole varaa. 

Ja toinen ongelma ovat treenivuorot. Luulen, että yksi syy lopettamiseen oli meillä se, että kun treenit loppui välillä kymmeneltä, kotona oltiin lähempänä yhtätoista. Siihen päälle pesut, iltapalat ja kehon rauhoittuminen, jotta nukkuminen oli edes mahdollista ja aamulla "reippaana" kouluun

Myöhäiset treenivuorot on kyllä todella hankala juttu nuorille! Uni on tärkeää. 

Vierailija
8/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni tunsi olympialaisten kiekon- tai moukarinheittoa katsoessaan, että ei vitsi, mäkin haluan tehdä tuota!

Vierailija
9/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni tunsi olympialaisten kiekon- tai moukarinheittoa katsoessaan, että ei vitsi, mäkin haluan tehdä tuota!

Mua kiinnostaisi uimahypyt, mutta eipä taida olla mitään ikämiesryhmiä moisiin

Vierailija
10/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ollakin! Yleisurheilussa ainakin on seniorisarjoja. Miksei uimahypyissä?

Vierailija
11/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon 18-20v ammattikoulupoikia jotka penkkipunnerruksessa nostaa 200kg. 

Vierailija
12/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian yhteisöllistä. Vain raharikkaat tyrkyttävät lapsiaan arvourheilun pariin ja loput eivät kiinnosta

Vierailija
13/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joku Pakkotoiston Mike?😆

Vierailija
14/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paljon 18-20v ammattikoulupoikia jotka penkkipunnerruksessa nostaa 200kg. 

Minun mielestäni poikien ja nuorten miesten potentiaali on hukattu urheilussa (ja samoin koulussa). Suomen kommunistinen oli yleisurheilussa 18 naista ja 7 miestä. Miehet tarvitaan mukaan! Kuntosaleilta rekrytointi olisi luontevaa.

Koko Suomen yleisurheilu on tällä hetkellä imagoltaan nais- ja ulkonäkökeskeistä. 

Tarvitaan miehiä voima-, juoksu- ja hyppylajeihin.

Vierailija
15/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni poikien ja nuorten miesten potentiaali on hukattu urheilussa (ja samoin koulussa). Suomen kommunistinen oli yleisurheilussa 18 naista ja 7 miestä. Miehet tarvitaan mukaan! Kuntosaleilta rekrytointi olisi luontevaa.

Koko Suomen yleisurheilu on tällä hetkellä imagoltaan nais- ja ulkonäkökeskeistä. 

Tarvitaan miehiä voima-, juoksu- ja hyppylajeihin.

Suomen olympiajoukkueessa oli yleisurheilussa 18 naista ja 7 miestä piti kirjoittaa. 

Vierailija
16/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harrastin pitkään nyrkkeilyä ja olin lähellä aloittaa kilpailemisen, mutta Vaasan kaupunki sulki ainoan kunnollisen nyrkkeilysalin. Siirrettiin johkin syrjaiseen ja ahtaaseen väestönsuojaan joten lopetin ja pitkähkön etäisyyden takia. Perusteluna oli että vanha nyrkkielysali muutettiin nuorten urheilulupauksien liikuntapaikaksi. Muuten ei kuulosta niin järjettömältä, mutta näillä nuorilla lupauksilla oli jo ennestään käytettävissään lukuisia liikuntapaikkoja ja kuntosaleja. Näin poljettiin kaikki kamppiluseurat pois tieltä, varmaan jonkun kauppunginvaltuuston lapsi on kuulunut näihin nuoriin lupauksiin ja nyrkkeilysali oli tyyliin heidn kodin lähellä tai vastaavaa.

Vierailija
17/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä totta, että jostain syystä lasten pitäisi tosi pienenä omistautua täysin sille yhdelle lajille, jonka treenikerrat saattaa mennä moneksi päiväksi viikossa. Ei siinä jää mahdollisuutta kokeilla montaa eri lajia. Ennen riitti esim. yksi kerta vain viikossa. Silloin pystyi olemaan näitä harrastan ratsastusta, uintia, kiipeilyä, korkeushyppyä, partiota ja soitan pianoa - tyyliin harrastelijoita.

Ongelma on siis se, että pitäisi tosi nuorena valita se oma laji.

Toinen ongelma on, että eipä nytkään ollut yhtään mamuuttajataustaista urheilijaa tuolla. Ihan tavallisia persjalkaisia suomalaisia kaikki. Näitä maamulapsia ei tueta ja etenemisen estäminen aloitetaan jo siinä kun valmentajat on tavallisia perheen äiteja ja isejä, jotka on siellä kannustamassa ja valmentamassa vain omiaan.

Kolmanneksi olen huomannut, että jos ei pysy siinä tappotahdissa mukana vaan välillä on väsymystä, koulukiireitä yms. Niin tipahdat aika nopeasti ryhmästä ja pysyt "alemmalla" tasolla. Näin on etenkin uinnissa. Jos et osallistu joka kisaan ja ravaa harjoituksissa neljä kertaa viikossa huomaat olevasti nopeasti itseä pienempien kanssa samassa ryhmässä. Siinä katoaa oma innostus kun näkee, että ne kaverit joiden kanssa on harrastuksen aloittanut jatkaa seuraavaan ryhmään.

Miksi ei voi olla, että saman ikäiset olisi samassa ryhmässä vaikka olisivatkin eri tasoisia. Kaverisuhteilla on niin iso merkitys tossa iässä.

Tässäpä teille syitä.

Vierailija
18/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse harrastin pitkään nyrkkeilyä ja olin lähellä aloittaa kilpailemisen, mutta Vaasan kaupunki sulki ainoan kunnollisen nyrkkeilysalin. Siirrettiin johkin syrjaiseen ja ahtaaseen väestönsuojaan joten lopetin ja pitkähkön etäisyyden takia. Perusteluna oli että vanha nyrkkielysali muutettiin nuorten urheilulupauksien liikuntapaikaksi. Muuten ei kuulosta niin järjettömältä, mutta näillä nuorilla lupauksilla oli jo ennestään käytettävissään lukuisia liikuntapaikkoja ja kuntosaleja. Näin poljettiin kaikki kamppiluseurat pois tieltä, varmaan jonkun kauppunginvaltuuston lapsi on kuulunut näihin nuoriin lupauksiin ja nyrkkeilysali oli tyyliin heidn kodin lähellä tai vastaavaa.

Suomi on täynnä tällaista piilokorruptiota. Päätöksiä ihan järjettömin perusteluin kun joku valtuutettu tai ministeri itse hyötyy.

Vierailija
19/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä totta, että jostain syystä lasten pitäisi tosi pienenä omistautua täysin sille yhdelle lajille, jonka treenikerrat saattaa mennä moneksi päiväksi viikossa. Ei siinä jää mahdollisuutta kokeilla montaa eri lajia. Ennen riitti esim. yksi kerta vain viikossa. Silloin pystyi olemaan näitä harrastan ratsastusta, uintia, kiipeilyä, korkeushyppyä, partiota ja soitan pianoa - tyyliin harrastelijoita.

Ongelma on siis se, että pitäisi tosi nuorena valita se oma laji.

Toinen ongelma on, että eipä nytkään ollut yhtään mamuuttajataustaista urheilijaa tuolla. Ihan tavallisia persjalkaisia suomalaisia kaikki. Näitä maamulapsia ei tueta ja etenemisen estäminen aloitetaan jo siinä kun valmentajat on tavallisia perheen äiteja ja isejä, jotka on siellä kannustamassa ja valmentamassa vain omiaan.

Kolmanneksi olen huomannut, että jos ei pysy siinä tappotahdissa mukana vaan välillä on väsymystä, koulukiireitä yms. Niin tipahdat a

Juuri näin! Paljon, paljon tehdään väärin juuri lasten ja nuorten liikunta- ja urheiluharrasten kohdalla. Moni tippuu pois jossain vaiheessa. Ja oikeastaan siitä sainkin idean, että nuoria aikuisiakin voisi yrittää saada urheilun pariin houkuteltua. Vielä olisi mahdollisuus heillä.

ap

Vierailija
20/47 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on täynnä tällaista piilokorruptiota. Päätöksiä ihan järjettömin perusteluin kun joku valtuutettu tai ministeri itse hyötyy.

Valitettavasti.