Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täysi luuseri melkein nelikymppisenä, en jaksa enää

Vierailija
10.08.2024 |

Parikymppisenä lähdin opiskelemaan osittain perheen vaikutuksesta alaa, joka minua ei kiinnostanut, mutta minusta olisi tuntunut "luovuttamiselta", jos olisin keskeyttänyt opinnot. No, minulta kesti osittain mielenterveysongelmien, kiinnostuksen puutteen ja keskittymisvaikeuksien takia yli kymmenen vuotta saada edes alempi korkeakoulututkinto tehtyä. En oikein tiennyt sitten vuonna 2018, mitä tekisin valmistuttuani syksyllä, ja varmaan sen takia hain melkein hetken mielijohteesta opiskelemaan ammattikorkeaan yhtä toista alaa. En ole saanut alalta töitä valmistuttuani reilu vuosi sitten, koska ilmeisesti sitä työkokemusta ja substanssiosaamista sitten pitäisi jostain syystä olla jo ennen kuin voi saada alalta töitä. Olin ollut liki vuoden työttömänä työnhakijana, mutta erään harrastukseni vetäjä kannusti minua hakemaan tekemään muusikon tutkintoa, mikä oli ollut kyllä eräs lapsuudenhaaveeni, kun parikymppisenä olin taas ajatellut, että minun pitäisi opiskella jotain "varman leivän" alaa sen sijaan, että olisin lähtenyt jo silloin tekemään muusikon toisen asteen tutkintoa.

No siis pääsin musiikkioppilaitokseen sisään, tosin toiseen pääaineeseen kuin mihin ensisijaisesti halusin. Opinnot alkoivat vähän aikaa sitten, ja järkytyksekseni huomasin, että useimmat sisään päässeet olivat suoraan musiikkilukiosta ja että kaltaisiani muita 38-vuotiaita ei näkynyt. Ehkä pari vanhempaa tyyppiä oli paikalla, mutta hekin vaikuttivat alle kolmekymppisiltä. Muutenkin eräs musiikkialalla pitkään työskennellyt tuttuni sanoi, että minun kannattaisi vaikka mieluummin opiskella vaikka lähihoitajaksi, koska musiikkialalla on niin paljon kilpailua. En sinällään vastusta ideaa, mutta tuntuu silti masentavalta, että harjoittelin paljon sisään päästäkseni ja tuntuu kuin matto olisi vedetty alta.

Yritin ensimmäistä kertaa hirttäytyä 29-vuotiaana, koska en halunnut täyttää kolmeakymmentä ja tunsin itseni jo silloin "liian vanhaksi" mihinkään, nyt minusta tuntuu, että olen oikeasti liian vanha enää kääntämään elämäni suuntaa. Minulla on kyllä yksi vanhempi elossa sekä minusta välittäviä sisaruksia, joista suurin osa on jo pitkään menestyksellisesti työelämässä olleita. Yksi minun ohellani ei ole päässyt työelämään, mutta hänellä on sentään "painava" syy eli lapsuudessa alkanut vakava mielenterveyden häiriö, joka vaikuttaa myös kognitiivisiin kykyihin.

Itsekin olen kyllä käyttänyt yli 10 vuotta masennuslääkkeitä ja Risperidonia ja minulla on kontakti terveydenhuoltoon, mutta silti minulla on todella toivoton olo. Yritin soittaa kriisipuhelimeenkin, mutta kaikki linjat on varattu. Olen miettinyt eri tapoja lähteä pois täältä, mutta ne tuntuvat joko kivuliailta tai liian vaikeilta. En oikein tiedä, mitä tehdä. Kaiken muun "kivan" lisäksi minulla on ollut useita vuosia myös aistiyliherkkyyttä ja minulla on voimakkaita ihotuntemuksia lähes koko ajan paitsi silloin, kun nukun, eikä siitäkään ole oikein poispääsyä. Ja väljät vaatteet eivät auta, koska minusta tuntuu, että minun täytyy pitää nimenomaan tiukkoja alusvaatteita, jotka sitten aiheuttavat hiertymiä, jotta minulla olisi edes jokseenkin siedettävä olo.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinullahan on kouluja käytynynä ja opintoja suoritettuna. Kaikilla ei ole ja ikääkin on enemmän mitä sinulla.

Olet vielä niin lapsellinen että vertaat itseäsi joihinkin pentuihin ja nulikoihin. Lopeta se.

Lopeta myös tuo ajattelu että olisi luuseri jos ei ole "mitään".

Meitä on paljon ihmisiä ketkä eivät ole "mitään" ja silti me saadaan elää ja olla, eikä meidän kuulu itseämme tppaa sen vuoksi, kun ei olla menestyjiä.

Vierailija
2/4 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa siltä kuin arvostaisit vähän liikaa suorittamista ja suoriutumista. Pystyisitkö yhtään löysäämään itseesi kohdistuvia vaatimuksia? Tuohan kuulostaa ihan hyvältä kuitenkin että olet opiskellut erilaisia asioita ja harrastanutkin. Eihän työ ja suoritukset saisi olla ihmisen mitta. Pyri tietoisesti armollisempaan ajatteluun itseäsi kohtaan. Ehkä sitä kautta löytyisi vähän iloakin elämään? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja aatoksia itselläni, hieman alle nelikymppisellä. Mulla tosin vain toisen asteen tutkintoja kaksin kappalein ja sen lisäksi muuta sekalaista opintoa. Työhistoriaa on kertynyt aika niukasti, koska en ole päässyt kuin määräaikaisia pätkiä siellä täällä tekemään. Mietiskelen, että yrittäisinkö vielä päästä ammattikorkeaan ja sitä kautta johonkin parempaan ja vakituisempaan työhön. Itsellä myös ollut mm. keskittymisvaikeuksia lapsuudesta asti ja kaikki on hirveää vääntämistä. Siitä huolimatta nostan joka päivä nokan kohti tuulta päin.

Haluaisin kannustaa sinua jatkamaan tuolla musiikkioppilaitoksessa. Ei sinne ihan kaikki pääse ja jos sulla on tuollainen lahja, niin ehdottomasti hyödynnä se. Mitä "menestymiseen" tulee, ei kannata verrata itseä ja omaa elämäänsä muiden saavutuksiin. Jokaisella meistä on täällä oma polkumme ja toisilla se on kivikkoisempi kuin muilla. Siksi matka tiettyihin etappeihinkin kestää hieman pidempään. Oot kuitenkin päässyt jo tänne asti, oo siitä ylpeä.

Kerroit, että sinulla on myös hoitokontakti, saisitko sitä kautta apua myös aistiyliherkkyyteen? Onko se seurausta jostain neuropsykologisesta vai esim. lääkkeiden sivuoire? Uskon, että elämäsi on tällä hetkellä raskasta ja toivon ihan valtavasti sulle voimaa jatkaa. Yksikin liian aikaisin lähtenyt on liikaa.

Vierailija
4/4 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät mitä tehdä