Kysymys pienimuotoisen yritystoiminnan perustamiseen liittyen
Hei, sinä yrittämisestä tietävä! Kysyisin ihan ruohonjuuritason neuvoa.
Eli haluaisin alkaa myymään palvelua, jonka bisnesidea liittyy hiusten leikkaamiseen. Olen tavallisesta palkkatyössä käyvä ihminen. Ajattelin alkaa tarjoamaan tietynlaista hiustenleikkuupalvelua kotonani.
Pulma liittyy siihen, että miten hoidan asian verotukselllisesti oikein? Voinko laskuttaa asiakkaitani MobilePayllä, josta jää ilmeisesti itselleni ja asiakkaalleni kuitti ja voinko nämä kuitit toimittaa verottajalle ja verottaja sitä kautta hoitaa verotuksen? Tietenkin saan vähentää verotuksessa mm. työvälineeni.
Entä, jos myyn pakettia, jossa on "hiustenleikkaus + kahvi + pulla"? Eli myisin palvelua ja tuotetta, eroaako verotus tässä tapauksessa jotenkin?
Miten tämä tulisi hoitaa? Pitääkö tällaisen toimintaan hommata jokin tilitoimistopalvelu? Oletan, että tienaisin tällä maksimissaan muutaman tonnin vuodessa.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pieni sivutoiminen bisnes, jonka liikevaihto on reilusti alle 10000€ vuodessa.
Perustin toiminimen, ilmoitin itseni ennakkoperintärekisteriin ja avasin pankissa yritystilin. Otin izettle-maksupäätteen, jossa ei ole kk-kuluja vaan provisio korttitapahtumista. Izettlen sovelluksen kautta kirjaan paitsi korttimyynnit, myös käteismyynnit, ja näistä asiakas saa kuitin sähköpostiin tai tekstiviestillä. En ole alv-velvollinen enkä tarvitse YELIä, kirjanpidon teen itse. Mobilepaylla ei periaatteessa saisi ottaa vastaan maksuja yritykselle, ellei käytä mb:n yritysversiota. Jos asiakas haluaa maksaa mb:lla, kirjaan sen käteismyyntinä izettle-sovellukseen enkä koe asiasta suurempia tunnontuskia. Veroilmoitus on helppo tehdä itse näin yksinkertaisessa liiketoiminnassa, ja tarvittessa kysyn verottajan neuvontapuhelimesta apua.
Miksi maksat erillisestä yritystili jota toiminimi ei välttämättä tarvitse, pankit velottavat kuitenkin jokaisesta tapahtumasta plus kuukausimaksuja ym roskaa?
Jos asia kiinnostaa ja sehän kiinnostaa, mikäli yrittämään aiot alkaa, niin netistä löytyy tieto. Verottajan verkkosivuilla on kattava ja perinpohjainen ohjeistus ihan kaikkeen. Eri yritysmuotojen kirjanpidosta ja verotuksestakin löytyy ilmaista materiaalia selkokielisenä runsaasti. Vähän perehtymistä vaaditaan, mutta asiat ovat yksinkertaisia tuolla tasolla, sivutoimisena toiminimiyrittäjänä.
Kaiken keskiössä on kunnollinen kirjanpito. Aina kun rahaa tulee ja menee, niin asiallisesti ruutuvihkoon tai exceliin päivämäärä, rahamäärä, mahdollinen ALV-osuus sekä selite siitä, mistä menosta/tulosta on kyse. Jokaiseen rahatapahtumaan tarvitaan tosite, eli kuitti tms, jotka liitetään kirjanpitoriviin vaikkapa juoksevalla numeroinnilla. Kun kirjanpito on kunnossa, niin sen pohjalta on helppo laatia kaikki tarvittavat verotuslaskelmat sitten aikanaan. Tärkeää on osata erottaa yritystoimintaan liittyvät menot ja tulot henkilökohtaisista ja nimenomaan kirjanpidossa. Eli siihen et kirjaa mitään omia asioita mutta kaikki yrityksen asiat. Sillä ei ole väliä vaikka konkreettiset rahat pyörisivät samoilla pankkitileillä tai kukkarossa. Kirjanpito ja kuitit merkitsevät.
Mitään tilitoimistoa et välttämättä tarvitse tältä pohjalta. Kaikki on helppoa tehdä itse oikein. Tilitoimistosta saa toki apua ja he voivat tehdä vaikkapa kaiken puolestasi, mutta hyväntekeväisyyttä se ei ole. Pienten sivutulojen kohdalla näin yksinkertaisessa bisneksessä yleensä ei ole järkevää maksaa ulkopuolisille kuluja ellei nimenomaan halua välttää talouteen kajoamista ja oman taloutensa ymmärtämistä. Käytännössä yrittäjän pitäisi aina ymmärtää taloutensa läpikotaisin eikä luottaa sokeasti tilitoimistoon, joten ne asiat pitää kuitenkin opetella ja huolehtia siitä ettei tilitoimisto tee virheitä ja ymmärtää oman liiketoimintansa talouden muodostuminen.
Jatkoa edelliseen, jotain konkreettisiin kysymyksiisi:
- MobilePay maksutapana on fine, vertautuu käteiseen. Kirjanpidossa merkkaat vain tulona maksusumman ja selitteeksi voit kirjoittaa MobilePay-maksu. Liitteeksi jokin tosite tapahtumasta, jos sellaisen jostain järjestelmästä saa. Mutta se ei ole välttämätön, kuten käteiskaupassakaan, josta ei jää välttämättä muuta dokumenttia kuin itse kirjoitettu kuitti/merkintä. Asiakashan on oikeutettu aina kuittiin, joten sellaisia voit joutua käteis ja MobilePay-kaupassa kirjoittamaan ja ne kannattaa samalla kopioida itselle tositteeksi ja mahdollisia jälkiselvittelyitä varten. Jos myyt ALV:illisena, niin veron osuus on eriteltävä eli siis kirjanpitorivillä tulisi näkyä veroton hinta, veron määrä ja kokonaishinta, niin asia on kunnolla dokumentoitu. Samat tiedot myös kuittiin/tositteeseen.
- Verottajalle ei toimiteta mitään kuitteja eikä kirjanpitoa eikä verottaja laske yrityksesi tuottoja. Kirjanpitosi pohjalta täytät itse veroilmoitukseen muutaman keskeisen summan laskettuasi koko liiketoimintasi nettotuoton, jonka verottaja siis huomioi tulonasi. Erillinen ALV-ilmoitus vaaditaan vaikka et olisi ALV-velvollinenkaan liiketoiminnan pienuuden vuoksi. Siihen kootaan kirjanpidosta veroton kokonaismyyntisi sekä ostoihin sisältyvät maksamasi ALV:it ja mahdolliset myyntiisi sisältyneet perimäsi ALV:it. Kuitit ja kirjanpito on talletettava sääntöjen mukaisiksi vuosiksi siltä varalta, mikäli verottaja erikseen pyytää selvityksiä tai tekee verotarkastuksen, jos vaikkapa epäilee veropetosta.
- Palveluiden ja tuotteiden myynti ja kirjanpito ei eroa muutoin kuin siten, että eri asioille voi olla määritelty eri arvonlisäverokanta ja se on huomioitava kirjanpidossa. Parturipalvelun ALV on 24% ja ruoan ALV 14% joten pakettimyynnissä pilkot kokonaishinnan näiden eri kategorioiden yksikköhinnan mukaisiin osiin verottomassa hinnassa ja lasket kummallekin oman ALV:insa. Nämä on eriteltävä kuitissa vaikka myytkin kytkykauppana paketin. Vaihtoehtona on, että myyt vain parturipalvelua ja tarjoat asiakkaalle pullakahvin kylkiäisenä siitä erikseen laskuttamatta. Käytännössä sama asia mutta yksinkertaisempaa, ellet nimenomaan tuotteista parturipalveluita eritasoisina niin, että joissain on mukana ruokaa ja toisissa ei vaan tarjoat kahvit kaikille.
Liikevaihtosi pienuuden vuoksi sinun ei tarvitse rekisteröityä ALV-velvolliseksi ollenkaan. Silloin unohdat yltä kaiken ALV:iin liittyvän. Asiakkailta et peri ALV:ia vaan merkkaat kuittiin ALV 0%.
Käytännössä usein kuitenkin kannattaa vapaaehtoinen ALV-velvollisuus, koska tällöin voit vähentää ostamiesi hyödykkeiden ALV:it myynneistä perismästäsi ALV:ista ja voit saada ALV-palautuksina maksamasi ALV:it jos ne ylittävät myynnistä perimäsi. Lisäksi pienellä liikevaihdolla ALV-alarajahuojennuksen kautta saat osan tai kaikki myyntisi ALV:eista palautuksena takaisin. Käytännössä saat siis pitää jopa kokonaan oman liiketoimintasi tuottona 24%:n alv-osuutesi etkä tilitä sitä valtiolle, kun liikevaihtosi on alle 15 000 eur. Sen mukaan voit käytännössä laskea myyntihintaasi alemmas samalla kannattavuudella ja voit silti hyödyntää myös ostojesi ALV-vähennyksen.
ALV-kannat nousevat kohta, mutta 24% on nykytaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pieni sivutoiminen bisnes, jonka liikevaihto on reilusti alle 10000€ vuodessa.
Perustin toiminimen, ilmoitin itseni ennakkoperintärekisteriin ja avasin pankissa yritystilin. Otin izettle-maksupäätteen, jossa ei ole kk-kuluja vaan provisio korttitapahtumista. Izettlen sovelluksen kautta kirjaan paitsi korttimyynnit, myös käteismyynnit, ja näistä asiakas saa kuitin sähköpostiin tai tekstiviestillä. En ole alv-velvollinen enkä tarvitse YELIä, kirjanpidon teen itse. Mobilepaylla ei periaatteessa saisi ottaa vastaan maksuja yritykselle, ellei käytä mb:n yritysversiota. Jos asiakas haluaa maksaa mb:lla, kirjaan sen käteismyyntinä izettle-sovellukseen enkä koe asiasta suurempia tunnontuskia. Veroilmoitus on helppo tehdä itse näin yksinkertaisessa liiketoiminnassa, ja tarvittessa kysyn verottajan neuvontapuhelimesta apua.Miksi maksat erillisestä yritystili jo
Hyvä kysymys, ja se tosiaan ei ole toiminimelle välttämätön. Itselleni on vain selkeämpää, kun yritystili on erillinen, kaikki yritystoimintaan liittyvä rahaliikenne kulkee sen kautta ja kirjanpito on helpompaa.
Perusta toiminimi ja unohda nuo kahvit ja pullat, ellet ala kahvilayrittäjäksi
"Kaikki elintarvikkeiden käsittely ja myynti tai muu luovutus on viranomaisten valvomaa"
Kannattaa huomioida alv-rekisteriin liittymistä pohtiessa, että alv-alarajahuojennus poistuu ensi vuoden 2025 alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys, ja se tosiaan ei ole toiminimelle välttämätön. Itselleni on vain selkeämpää, kun yritystili on erillinen, kaikki yritystoimintaan liittyvä rahaliikenne kulkee sen kautta ja kirjanpito on helpompaa.
Turhaa, voit avata toisen tilin omalla nimelläsi jota käytät samaan tapaan kuin tuota nykyistä 'yritystiliäsi'.
Vierailija kirjoitti:
Koska toiminta on erittäin pientä tulisi laskutusohjelman ja kirjanpitäjän käyttö kalliiksi. Itse menisin excel-kurssille ja tekisin laskutuksen ja kirjanpidon itse, siis jos ei olisi yhtään kokemusta laskentataulukon käytöstä, excelistä. Yrittäjäkurssinkin tarpeellisuus on vähän niin ja näin, koska yrittäminen ei ole päätoimesi.
Kalliiksi tulee myös juristin palkkaaminen siinä vaiheessa kun on syytteessä veropetoksesta ja yrittää välttää rikosrekisterin. "En tiennyt/en osaa" kun ei ole puolustus sille, että tekee viralliset hommat väärin tai puutteellisesti. Eikä ole vahinkokaan.
Oikeasti aloittajan osaaminen on niin olematonta, että ammattilaisen apu on välttämätön, ei mikään tarpeeton lisäkulu.
Lisäksi kannattaa huomioida ihan perusasiat. Kun liiketoiminta kasvaa, tulee maksettavaksi ALV (joka pitää siis periä asiakkailta ja tilittää) ja YEL, halusi tai ei. Jos tilassa soittaa vaikka radiota, pitää siitä maksaa Teostolle, vaikka hiuksia leikkaisi omassa olohuoneessa. Kirjanpito on hoidettava itse, sitä ei tosiaan verottaja tai haltiakummia tee puolestasi ilmaiseksi. Ja se pitää tehdä oikein ja ajallaan. MobilePayta ei voi yritystoiminnassa käyttää kuten kaverin kanssa - he ottavat yritykseltä joka maksusta useamman prosentin siivun välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiminimellä saa tienata sen kymppitonnin ilman veroja joten siitä vaan 🙂👍
Ilman arvonlisäverovelvollisuutta. Tulovero tulee maksaa aina.
Tätä ollaan nostamassa tämän hallituksen aikana.
Tarvitset varmaan luvan kahvin ja pullan myyntiin erikseen. Hygieniasiat pitää olla sitten hanskassa. Muutenhan ei voi tietää miten pilaantunutta kahvia ja pullaa kukakin myy.
Alvin.fi
Pro palvelu 12 kk 439 euroa + alv vuodessa. Talletat kuitit tuonne kuukausittain, tekevät veroilmoituksesi vuosittain. Käytän tuota itse. Älä edes harkitse tekeväsi itse veroilmoituksiasi kun ammattilaiset tekevät sen noin halvalla.
Tämä on paras neuvo, jonka tulet saamaan tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Toiminimellä saa tienata sen kymppitonnin ilman veroja joten siitä vaan 🙂👍
Ei todellakaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska toiminta on erittäin pientä tulisi laskutusohjelman ja kirjanpitäjän käyttö kalliiksi. Itse menisin excel-kurssille ja tekisin laskutuksen ja kirjanpidon itse, siis jos ei olisi yhtään kokemusta laskentataulukon käytöstä, excelistä. Yrittäjäkurssinkin tarpeellisuus on vähän niin ja näin, koska yrittäminen ei ole päätoimesi.
Kalliiksi tulee myös juristin palkkaaminen siinä vaiheessa kun on syytteessä veropetoksesta ja yrittää välttää rikosrekisterin. "En tiennyt/en osaa" kun ei ole puolustus sille, että tekee viralliset hommat väärin tai puutteellisesti. Eikä ole vahinkokaan.
Oikeasti aloittajan osaaminen on niin olematonta, että ammattilaisen apu on välttämätön, ei mikään tarpeeton lisäkulu.
Lisäksi kannattaa huomioida ihan perusasiat. Kun liiketoiminta kasvaa, tulee maksettavaksi ALV (joka pitää siis periä asiakkailta ja tilittää)
Itse opettelisin kirjanpidon niin, että itse sen osaa tehdä ja ymmärtää sen itse. Seuraavaksi selvittäisin verotusasiat etukäteen. Kolmanneksi ottaisin selvää elintarvikelaista ja hygieniavaatimuksista. Neljänneksi minä hieman miettisin onko kuinka turvallista ottaa asiakkaita omaan kotiin. Minun mielestä ei.
Aloittelevalle mikroyrittäjälle kaikkein helpointa on hoitaa hommat ukko.fi tms. palvelun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa, voit avata toisen tilin omalla nimelläsi jota käytät samaan tapaan kuin tuota nykyistä 'yritystiliäsi'.
Tämä ei ollut omassa pankissani mahdollista tiliehtojen puitteissa, vaan y-tunnuksellisen yrityttäjän rahaliikenteelle yritystili oli pakollinen. On mahdollista, että muissa pankeissa on erilaiset tiliehdot, tämä kannattaa toki tarkistaa, jos haluaa säästää kuluissa. Itse en kokenut sitä tarpeelliseksi, omat tilinhoitokuluni ovat 15-20€/kk riippuen tilitapahtumien määrästä.
Ei ole alv velvollinen alle 15000€ tuloista, eli maksat vain normi veron. Sitä varmaan tarkoitettiin tuolla verottomalla tulilla kun puhutaan yrityksestä.. toiminimi on AP:n kohdalla. Mobile Pay käy kyllä maksuvälineenä.
Rehellinen yritys kaatuu. Ei ole poikkeusta paitsi jos ihan nappikauppaa on. m
Kahviossa on oltava joissain tapauksissa pesupiste.ja yleisövessa. l
Perustin toiminimen, ilmoitin itseni ennakkoperintärekisteriin ja avasin pankissa yritystilin. Otin izettle-maksupäätteen, jossa ei ole kk-kuluja vaan provisio korttitapahtumista. Izettlen sovelluksen kautta kirjaan paitsi korttimyynnit, myös käteismyynnit, ja näistä asiakas saa kuitin sähköpostiin tai tekstiviestillä. En ole alv-velvollinen enkä tarvitse YELIä, kirjanpidon teen itse. Mobilepaylla ei periaatteessa saisi ottaa vastaan maksuja yritykselle, ellei käytä mb:n yritysversiota. Jos asiakas haluaa maksaa mb:lla, kirjaan sen käteismyyntinä izettle-sovellukseen enkä koe asiasta suurempia tunnontuskia. Veroilmoitus on helppo tehdä itse näin yksinkertaisessa liiketoiminnassa, ja tarvittessa kysyn verottajan neuvontapuhelimesta apua.