Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mulla on 400000e cashia ja ikää 40v, voinko aloittaa nyt downshiftaamisen?

Vierailija
06.08.2024 |

27 vuotta vanhuuseläkkeeseen, eli tuhlattavaa olisi tästä potista 15000e vuodessa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisenä sä vasta sitä rahaa tarviitkin.

Vierailija
2/11 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sopiva oma asunto käytössä ja muistat pysyä vuosikuluissasi, niin voit. Ehkä joskus joudut turvautumaan pienenpieneen kansaneläkkeeseen, jos vanhaksi elät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä saa 15 000 vuodessa? Nykyhinnoilla aika vähän. 

Vierailija
4/11 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kielen kurssi olisi tarpeen, ap!

Vierailija
5/11 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 M€ säästöillä voi 40-vuotiaana jättäytyä säästöjen varaan. Pienemmällä summalla huomaa 5-10-vuoden päästä, että rahat on loppu ja kun ei ole töitä tehnyt enää, niin lisääkään ei helposti saa.

Vierailija
6/11 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siis tarkalleen ottaen rupeaisit tekemään? 15000 vuodessa ei ole mikään iso raha. Mutta voisit ehkä tehdä töitä osa-aikaisesti?

Vierailija
7/11 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen samanikäinen eikä lähellekään niin isot säästöt mutta olen jo jättäytynyt tekemään 80% työaikaa. Säästöön/sijoituksiin jää edelleen ja tavoitteena vähentää edelleen työntekoa.

Vierailija
8/11 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat sillä downshiftaamisella? Kokonaan vapaaherruutta vai osa-aikaista olemista? Itse aloin joskus nelikymppisenä tehdä osa-aikaa, pikkuhiljaa vähensin työssäolokuukausia ja nyt oon kuuskymppisenä ollut jo jonkin vuoden kokonaan kotona. Kaikkihan riippuu tietysti niistä menoista, mulla esim nykyään on aivan minimaaliset asuinkustannukset eli mitään hätää ei ole. Jos vielä saa ove:n, ettei hulluriikka ehdi leikata sitä nipsnaps pois, niin siihen mulla on enää 2v aikaa ja muuten eläkeikään 5v. Jos jotain karkeeta laskelmaa teen niin 65vuotiaaks asti voisin tuhlata yli kakstonnia kuussa huoletta. 

Vierailija
9/11 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat sillä downshiftaamisella? Kokonaan vapaaherruutta vai osa-aikaista olemista? Itse aloin joskus nelikymppisenä tehdä osa-aikaa, pikkuhiljaa vähensin työssäolokuukausia ja nyt oon kuuskymppisenä ollut jo jonkin vuoden kokonaan kotona. Kaikkihan riippuu tietysti niistä menoista, mulla esim nykyään on aivan minimaaliset asuinkustannukset eli mitään hätää ei ole. Jos vielä saa ove:n, ettei hulluriikka ehdi leikata sitä nipsnaps pois, niin siihen mulla on enää 2v aikaa ja muuten eläkeikään 5v. Jos jotain karkeeta laskelmaa teen niin 65vuotiaaks asti voisin tuhlata yli kakstonnia kuussa huoletta. 

... ja siis tulot mulla on nolla, plus jotain minimaalista pääomatuloa. 

Vierailija
10/11 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

RIippuu, mitä tarkoitat downshiftaamisella.

Kokonaan töistä pois tuolla ei voi jäädä. 15000e/vuosi ei oikein riitä elämiseen, vaikka mitään veroja tms ei tarvitse enää maksaakaan (paitsi alv, tietenkin). Jos vielä nyt saisitkin sen juuri ja juuri riittämään, 10 vuoden päästä ei taatusti riitä enää. 

Mutta voit jättäytyä osapäiväiseksi ja/tai ottaa helpomman duunin.

Muista myös, että työeläke jää aika pieneksi, jos 15 viimeistä vuotta sen kertymisestä jää pois. Niinpä olisi hyvä säästää vähän rahaa eläkepäivillekin.

Vierailija
11/11 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on jo köyhäilyä, ei downshiftaamista. Et myöskään ole ilmeisesti kuullut inflaatiosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän