Kiina ohitti Japanin maailman suurimpana autojen viejämaana viime vuonna.
Tilasto on häkellyttävä. Vielä vuonna 2015 Kiinasta vietiin alle 375000 autoa vuodessa, suurin piirtein saman verran kuin Japani vei kuukaudessa.
Kiinan kiriä ovat vauhdittaneet valtion investoinnit sähköautoteollisuuteen. Noin kolmasosa viennistä koostuu sähköautoista.
Maailmantaloudessa on tapahtunut järisyttävä muutos, väitetään - Tässä piilee ongelmia
Kiinassa populaatiota enemmän kuin Euroopassa,Pohjois Amerikassa, Japanissa, Etelä Koreassa ja Australiassa yhteensä
Kommentit (6)
Kiina on myös ylivoimaisesti suurin automarkkina eri maista. Se on esim. Volkswagenin tärkein markkina-alue nykyisin.
Joo, kiina tosiaan vie autojaan joka paikkaa ilman että kukaan haluaa niitä, on osa hybridisotaa jolla yritetään saada lännen oma autoteollisuus romahtamaan.
kiinan hallitus maksaa tukia jokaisesta autosta valmistajille koska valmistavat niitä tappiolla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kiina tosiaan vie autojaan joka paikkaa ilman että kukaan haluaa niitä, on osa hybridisotaa jolla yritetään saada lännen oma autoteollisuus romahtamaan.
Sama koskee Temua, halvoilla hinnoilla pyritään romahduttamaan länsimaiden omaa myyntiä samoista tavaroista.
Kopioidaan teknologia. myydään omana. Ja mm softia annetaan ilman, lisenssi tai patentti tuntematon on
Kiina on ohittanut lännen globaalissa etelässä
Vielä vähän aikaa sitten kiinalaisia tuotteita pidettiin halpoina, mutta selvästi läntisiä heikompilaatuisina. Tuotteet ovat edelleen läntisiä halvempia, mutta laatuero on kääntynyt yhä useampien tuotteiden kohdalla jo kiinalaisten eduksi. Kiinalaiset yritykset ovat alkaneet myös siirtää tuotantoaan kehittyviin maihin, jolloin ne saavat paremman tuntuman kohdemaiden olosuhteisiin samalla kun viimemainittujen työntekijät oppivat tuntemaan kiinalaisia yrityskulttuureja. Nämä opit voivat osoittautua hyvin arvokkaiksi siinä vaiheessa, kun Kiina joutuu ratkomaan omia työvoimaongelmiaan ryhtymällä tuomaan lisää väkeä ulkomailta.
Erityisen huolestuneita tästä kehityksestä on syytä olla länsimaissa. Vielä kylmän sodan päättymisen aikoina liberaalit länsimaat kannattivat etenemistä kohti rajatonta maailmaa, jossa ideat, ihmiset, rahat ja tavarat voisivat liikkua mahdollisimman esteettömästi maasta toiseen. Globalisaation katsottiin hyödyttävän sekä vauraita että köyhiä maita. Se myös edistäisi demokratian etenemistä vaikeuttamalla yksinvaltiaiden pyrkimyksiä sulkea maidensa kansalaiset muualta maailmasta tulevilta vaikutteilta.