Kannattaako osakaskon hankkiminen muutaman tonnin hintaiseen autoon?
Kommentit (43)
Nimenomaan osakasko voi olla kannattava, koska se on halvempi vakuutus. Korvaa kuitenkin ilkivallan ja tulipalon.
Täyskasko on kalliimmille autoille tarkoitettu ja korvaa myös, jos itse ajaa kolarin.
Mitä se kattaa? Kyllä kasko kannattaa olla, vahinko voi käydä edullisemmallekin autolle ja ei sitäkään halpa ole hinata / korjauttaa jne. Eri asia ehkä, jos muutama tonni ei tunnu itsellä missään.
Kannattaa. Meillä on jokainen vähänkään vanhempi auto tarvinnut jossain vaiheessa hinausta. Edellinen hinaus sunnuntaina hankalasta paikasta kustansi 700€, onneksi oli vakuutus. Juuri oli täyskasko tiputettu pois ja mietittiin jätetäänkö osakaskoa vai ei (5v vanha auto). Kannatti jättää.
Kannattaa, ei se enää liikennevakuutuksen päälle paljoa maksa. Jos sulla on pelkkä liikennevakuutus ja se kottero jää tielle, kukaan ei korvaa sitä kallista hinausta. Vai harkitsetko osakaskon ja täyskaskon välillä?
Joistain vakuutusyhtiöistä voit saada lisäalennusta jos ajat alle 10 tuhatta km vuodessa.
Tuulilasi- ja ilkivaltavarkausvakuutus, jos on tarpeen, niin kannattaa. Jos tietää, että uus tuulilasi on vaihdettuna 200€ ja asuu/liikkuu jossain, missä ei ilkivaltaa/varkauksia ole, niin ei välttämättä. Hirvivakuutus on vähän niin ja näin, kun kunnolla osuu, ei autoa enää korjata ja esimerkiksi itse oon 3 miljoonaa ajanut ja 3 kertaa on ollut todella senteistä kiinni, ettei ole hirveen/peuraan osunut, n. joka kymmenes vuosi siis ja kerran miljoonassa kilometrissä...
Hirvivahingon korvaa aina valtio, eli siihen ei tarvitse vakuutusta.
Osakasko vain helpottaa, kun vakuutusyhtiö hoitaa byrokratian.
Tosin hirveen, poroon, peuraan pitää törmätä, eikä väistää ojaan, jos haluaa korvauksen. Hieman huono vinkki oman turvallisuuden kannalta.
Ehkä jos omistat jonkin aivan helmen 50tkm ajetun pappasi silmäterän ja pysäköit sitä vakituisesti jossain missä on jatkuva ilkivallan mahdollisuus, siis lähinnä jossain baarien vieressä kadunvarressa keskustassa. Eli auto, jolla ei ikänsä puolesta ole sinällään paljoa myyntiarvoa, mutta kuitenkin omistushistoriansa yms takia vielä reilusti käyttöarvoa, jolloin haluat pitää sen siistinä ja ajokunnossa, vaikka tapahtuisikin ilkivaltaa tai muuta vahinko.
Kannattaa kuitenkin laskea, mitä se vakuutus parhaimmillaankin korvaa ja mitä se maksaa suhteessa auton arvoon vaikkapa 3 vuodessa.
Myös, jos rahat on todella vähissä, eikä itseaiheutetun kolarin sattuessa olisi mitenkään varaa ostaa uutta vastaavaa halpista ja auto on kuitenkin aivan välttämätön, saattaa se ehkä olla perusteltu. Samoin hinausvakuutus (en tiedä mihin vakuutukseen kuuluu/saa) voi olla hyödyllinen, jos asut niin syrjässä, että mahdollinen hinauskeikka tulisi hyvin kalliiksi.
Mutta noin keskimäärin, parin tonnin halpiksiin ottaisin itse vain liikennevakuutuksen.
Minkä hintaista autoa pidätte rajana mihin osakasko kannattaa? Eihän osakasko nosta vakuutusta vuodessa kuin 200€.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan osakasko voi olla kannattava, koska se on halvempi vakuutus. Korvaa kuitenkin ilkivallan ja tulipalon.
Täyskasko on kalliimmille autoille tarkoitettu ja korvaa myös, jos itse ajaa kolarin.
Osakasko? ei ainakaan IF vakuutusta kannata ottaa tonnin kahden autoon. Minulta paskottiin autosta takalasi ja naarmutettiin maalipinta. IF korvasi toki ruhtinaallisesti ja lunasti koko ajoneuvon hintaan 450€ eipä siinä mitään, mutta tuolla rahalla en vastaavaa autoa löytänyt yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Minkä hintaista autoa pidätte rajana mihin osakasko kannattaa? Eihän osakasko nosta vakuutusta vuodessa kuin 200€.
Johonkin maksimissaan tonnin pommiin en ottaisi, joidenkin tuhansien arvoiseen halpikseen saattaisin jo ottaakin, hieman riippuen siitä mikä auto on kyseessä, missä asun, millainen taloustilanne, millainen auton käyttötarve jne.
Olen ajanut aina autoilla, joissa on vain pakollinen liikennevakuutus. Jos jotain sattuu omalle autolle niin itse korjataan (ei viedä korjaamolle).
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa. Kattaa yleensä hinauksen jos auto jättää tielle.
Hinauksen saat halvemmalla ihan ostamalla AL jäsenyyden 20€ per vuosi. Sillä saat muitakin hyviä etuisuuksia ja alennuksia. Autoliitto tiepalveluineen lienee monelle tuttu, jos ei muuten niin Team Ahman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa. Meillä on jokainen vähänkään vanhempi auto tarvinnut jossain vaiheessa hinausta. Edellinen hinaus sunnuntaina hankalasta paikasta kustansi 700€, onneksi oli vakuutus. Juuri oli täyskasko tiputettu pois ja mietittiin jätetäänkö osakaskoa vai ei (5v vanha auto). Kannatti jättää.
Riippuu miten usein tarttee hinausta.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, mutta itsellä taas vanhat autoni 31 ja 36 vuotiaat eivät ole koskaan jättäneet tielle mutta 2 vuotias bmw on jäänyt pisteiden A ja B välille peräti 4 kertaa. Varsinaista teknistä vikaa ei ole ollut, mutta tietäähän nämä saksalais autojen sähköviat, ihan arkipäivää sanoivat hinurikuskitkin. Saksalaiset tuppaa jättämään tielle aika usein.
Osakasko, eli hirvi, palo, varkaus, ilkivalta.
No itse olen sen aina ottanut vaikka ajelen muutaman satasen romuilla. Se on kohtuu halpa ja itselle se on kattanut yhden peurakolarin aiheuttamat vauriot, eli sain autosta lunastushinnan joka oli huomattavasti enemmän mitä maksoin autosta. Yhden ilkivallan, josta auto meni lunariin taas korkeammalla korvauksella kuin mitä maksoin autosta.
Mielestäni se on kannattava etenkin jos ajelee alueilla missä on eläimiä, tai jos asuu lähiössä missä tehdään ilkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkä matka oli jos noin kallis hinaus oli?
Itseltä tuli kuljetus-auto hakemaan kotipihasta ja vei korjaamolle 30 kilometrin päähän niin veloitti 70 euroa. Pikaisella päätelmällä autoasi kuskattiin 300 kilometriä kun 10 kertainen hinta? Eikö lähempää korjaamoa löytynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa. Kattaa yleensä hinauksen jos auto jättää tielle.
Hinauksen saat halvemmalla ihan ostamalla AL jäsenyyden 20€ per vuosi. Sillä saat muitakin hyviä etuisuuksia ja alennuksia. Autoliitto tiepalveluineen lienee monelle tuttu, jos ei muuten niin Team Ahman kautta.
Autoliiton Perus-jäsenyys 73 € / 12 kk
Ei