Voiko työssäkäyvä saada missään tilanteessa yleistä asumistukea?
Kommentit (18)
Iso osa asumistuen saajista on töissä.Usein paikkaamassa alle tuhannen euron palkkoja.
Tietysti voi, jos tulot on hyvin pienet esim.osa-aikatyön vuoksi.
En ole koskaan saanut asumistukea, en edes silloin kun olin kahden lapsen yh-äiti ja asuin Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa. Eikä minulla ollut edes vakituista työpaikkaa, vaan elätin perheeni freelancerina.
Iso osa niistä on töissä,osa-aikaisia tai pienipalkkaisia.Siksi Pk-seudun palvelualan työvoiman saanti tulee olemaan mielenkiintoista leikkauksien jälkeen.Joku ääliö luuli että palveluala tarkoittaa vain jotain mehunpuristajaa kauppakeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan saanut asumistukea, en edes silloin kun olin kahden lapsen yh-äiti ja asuin Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa. Eikä minulla ollut edes vakituista työpaikkaa, vaan elätin perheeni freelancerina.
Ok.
Minä saan 120e/kk. Palkka 3000e. Asun yhden alaikäisen kanssa vuokralla,vuokra 1200e.
Tiedän ihan työni puolesta työssäkäyviä, joilta menee palkasta kolmasosa ulosottoon. Tuo ulosotto katsotaan pakolliseksi menoksi niin voi syntyä oikeus asumistukeen kun palkasta käteenjäävä osa jää niin pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Iso osa niistä on töissä,osa-aikaisia tai pienipalkkaisia.Siksi Pk-seudun palvelualan työvoiman saanti tulee olemaan mielenkiintoista leikkauksien jälkeen.Joku ääliö luuli että palveluala tarkoittaa vain jotain mehunpuristajaa kauppakeskuksessa.
Orpon yrittäjäkaverit odottaa, että nyt saa tuntityöntekijöitä, jotka kiertävät parissa-kolmessa firmassa tekemässä kympin tuntipalkalla ilman mitään lisiä jenkkimalliin.
Saa nähdä toteutuuko.
voi ja suuri joukko saakin. katso kelan laskuri,soita,käy. riippuu tulotasostasi,kokonaistuloy-menot,puolison tulut, onko aikuisia lapsia taloudessa,jne. moni pienipalkkainen saa huom nykyisin vuokra-asuntoon. omistusasuntoon vain eläkkeensaajat siihen vastikkeeseen ei laina tms.
ja asumisyki on osa sun vuokraa,maksat itseerotuksen, toki kela voi sanoa vaihda halvempaa,mutta toki voit jatkaa asumista,maksat vain enemmän erotusta itse. taulukot on minkä mukaan maksetaan jonka ainakin saat.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ihan työni puolesta työssäkäyviä, joilta menee palkasta kolmasosa ulosottoon. Tuo ulosotto katsotaan pakolliseksi menoksi niin voi syntyä oikeus asumistukeen kun palkasta käteenjäävä osa jää niin pieneksi.
Ei lasketa pakollisiin menoihin, vaan tingit ulosoton ruokarahoistasi.
Voi saada. Yksinasuvan, kokoaikatyötä tekevän kohdalla kriteerit tuskin täyttyvät, mutta jos on yksin pari lapsen kanssa voi keskituloinenkin palkansaaja olla oikeutettu asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
eli veit asian kelalle ja nekö laski että tulorajat ei sovi ylittyvät saadaksesi as tukea vai et halunnut-osannut hakea tai et tiennyt moisesta
Yleensä saa jos asuu Helsingissä. Pikku paikkakunnilla harvempi.
Tottakai. Siinä on tuloraja. Oli viimeksi 1600, kun tarkistin. Kait tuo yläraja on muuttunut jo. Pienituloiset siis alle tuon 1600 e saa yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Iso osa asumistuen saajista on töissä.Usein paikkaamassa alle tuhannen euron palkkoja.
Monet hoitajat saa yleistä asumistukea. Hurja tosiasia. Hoitsuilla on niin huono palkkaus. Niitä myös asuu kaupungin vuokra-asunnoissa.
Sain asumistukea joskus -90 luvulla kun jäin kesällä työttömäksi. Pääsin kumminkin töihin melkein heti ja ilmoitin kelalle. Tukea ei voinut keskeyttää, maksoivat vuoden loppuun. Taisi silloin olla Kelan kassa pullollaan seteleitä.
Vierailija kirjoitti:
Sain asumistukea joskus -90 luvulla kun jäin kesällä työttömäksi. Pääsin kumminkin töihin melkein heti ja ilmoitin kelalle. Tukea ei voinut keskeyttää, maksoivat vuoden loppuun. Taisi silloin olla Kelan kassa pullollaan seteleitä.
Itse jäin työttömäksi ennen kesää 2010-luvun alkupuolella enkä edes yrittänyt hakea asumistukea, koska silloin painotettiin, ettei tukea ole tarkoitettu lyhytkestoiseen työttömyyteen.
En myöskään kuulunut työttömyyskassaan, joten melko nopeasti hupenivat säästöt, kun piti niillä ja peruspäivärahalla maksaa eläminen. Onneksi työllistyin nopeasti.
Siinä on tuloraja. Vuoden vaihteen jälkeen se on vain vuokralla asuville. Jos ymmärsin oikein. En tiedä korvaako yleistuki mitään vai jättääkö se osalle leivättömän pöydän.