vauva 11kk: päiväunet vs yöunien rauhallisuus
Heipä hei,
Meidän 11kkden ikäinen poitsu nukkuu 2 päiväunet, toiset aamupvllä (n klo 1130-12) ja toiset iltapv (n 1530-17) ja yöunet n klo 21-7. Eli päikkäreitä yhteensä 3h ja yöunta keskimäärin 10h joka vaihtelee 9-11h välillä. Ei yösyöttöjä.
Yöt meillä on ollut seisomaannousemistaidon myötä enempi vähempi risaisia (nousee unissaan pinnoja vasten ja käyn kippaamassa takaisin pötkölleen ja useinmiten jatkaa unia samantien tai tovin kääntyilyn ja ininän jälkeen). Mutta nyt on parina yönä ollut normaalia rauhallisemmat ja pidemmät yöunet kun päivällä on poikkeuksellisesti nukkunut toiset päikkärit vain noin puoli tuntia (olosuhteiden pakosta, ollaan oltu reissussa).
Onko kenelläkään kokemuksia tai ajatuksia siitä vaikuttaako päikkäreiden (etenkin iltapvunien) määrä(pituus) yöunen LAATUUN(rauhoittavasti) ja kenties yöunen pituuteenkin?
Lisäksi mietin milloin meillä mahd siirryttäisiin yksiin päikkäreihin... ainakin toistaiseksi laitan vauvan melkein kellon kanssa nukkumaan joka päivä! Hassua! Vaikkei vaikuta mitenkään erityisen väsyneeltä niin viimeistään siinä vaiheessa kun alan pukea häntä niin alkaa haukotella makeasti ja uni tulee välittömästi kun vaunuihin pääsee. Lienee ehdollistunut vaunuissa nukkumiseen niin totaalisesti?!
Minkälaisia kokemuksia teillä on yksiin uniin siirtymisestä? Olisi kiva jos joku kommentoisi....!
Kommentit (2)
meillä poika, jolle ensi vk:lla 11kk täyteen. Yritän nyt tässä juuri rytmittää häntä yksille unille, koska aiemmin nukutut kahdet unet tuppasivat molemmat jäämään todella lyhykäisiksi....Meillä tosin vasta tänään aloitettu tuo kokeilu, joten...aika näyttää, pärjätäänkö jo yksillä unilla...
Meillä rytmi nyt tälläinen:
klo 8-8.30 herätään yöunilta
klo 11.30-12 käydään päikkäreille ja toivottavasti herra maalttaa nyt nukkua 2-2,5h!!!
klo 19.30-20 yöunille
Meillä ainakin yöunien pituuteen vaikutti, jos jostain syystä päivällä nukuttiinkin kahdet pitkät päikkärit....Mutta on tämä pienten ihmisten maailma niin mystinen,että saa nähdä meneekö nyt yöunet ihan sekaisin,kun yksille päikkäreille yritetään siirtyä!
Mulla myös 11 kk ikäinen poju joka nukkuu öisin rauhattomasti. Hän myös nukkuu kahdesti päivällä vielä, joskus harvoin kerran mutta sekin vain jos ollaan matkan päällä ettei saa kunnolla nukuttua. Hän nimittäin nukahtaa aika huonosti autoon... Kotona nukkuu aina vaunuissa.
Minä olen muutamana yönä huomannut myös saman, eli jos nukkuu liian pitkät päiväunet päivällä niin jostain syystä yöunet ovat hirveen risaiset! Esim. eilen poju nukkui vain kerran (n. 1 h) ja nukahti illalla klo 20 eikä herännyt kuin vasta klo 01 ja 05. Yleensä herää jo alkuillastakin useita kertoja n. 0,5-1 h välein:(. Jonkun toisenkin kerran olen vastaavaa huomannut.
Yleensähän kuitenkin sanotaan että hyvät päiväunet takaisivat hyvät yöunetkin, mutta tiedä häntä. Minusta liian pitkät päiväunet ainakin vaikuttavat heikentävästi yöunien laatuun. Eräässä lastenhoitooppaassa mikä mulla on sanotaan että yks tunti päivällä vastaisi kahta tuntia yöllä?
Jos poikasi nukahtaa vielä noin hyvin niin antaisin hänen nukkua kahdet unet vielä. Yleensä yksien päiväunien tarpeen huomaa siitä, ettei lapsi ala nukahtaa aamupäivätorkuille millään, eli nukahtaminen kestää pitkään.
Esikoiseni (kaksoset) olivat 13 kk kun siirtyivät yksiin uniin.
Tässä tällaista:-).