Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia yliopiston opiskelijavaihdosta! Järkkääkö siis yliopisto sen asunnon ulkomailta vaihdon ajaksi vai pitääkö itse hankkia?

Vierailija
29.07.2024 |

Kokemuksia?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti hankkia itse. Espanjassa.

Vierailija
2/12 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi myös, millaisia valintaprosesseja ihmisillä on ollut eli miten ovat saaneet opiskelijavaihtopaikkansa ulkomailta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse piti hankkia, joskin osassa yliopistoja on vaihto-oppilaille asuntolapaikkoja, jaettu soluhuone random-tyypin kanssa.

Vierailija
4/12 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia tukia olette saaneet vaihtoon ja miten rahat ovat riittäneet/riittivät? Paljonko piti olla omia säästöjä selvitäkseen, esimerkiksi?

Vierailija
5/12 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vaihtoyliopistosta. Useimmissa kohteissa asunto pitää periaatteessa järjestää itse, mutta usein saa valmiit listat yhteystietoineen organisaatioista, joilla on tarjolla opiskelija-asuntoja myös vaihtareille.

Vierailija
6/12 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ne pitää hankkia, mutta ohjeistuksia on yliopiston netissä.  Ja aina voi kysyä kv-toimistosta. Aktiivinen pitää kuitenkin olla.

Vierailija
7/12 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä yliopisto hankkisi kellekään mitään?

Vierailija
8/12 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto näkee hyväksi sen, että opiskelijat lähtevät vaihtoon. Siksi se myös pyrkii tekemään prosessia opiskelijalle helpommaksi.

Vierailija
9/12 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti hankkia itse. Espanjassa.

Samaa olin tulossa kirjoittamaan, itse.

Vierailija
10/12 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska koulutus myös yliopisto koiulutus on myös -yksinkertaistaen- businestä. Yliopisto saattaa voi toivoa, että (vaihto)opiskelija asettuu vuokralle eli opiskelija maksaa vuokraa yliopistolle yliopiston järjestämästä asunnosta  joks voi "taas" tarkoittaa hyvinkin vaihtelevaa asumismuotoa.

Asunto voi yhtä hyvin tällöin olla mm. huone, jossa samanaikaisesti asuu joku tai joitain muita ennestään vieraita muualta tulleita opiskelijoita ja vastaavia huoneita on useita ja keittiö ja wc/pesutilat sekä mahd yhteiset oleskelutilat jaetaan muiden huonekuntien kesken.

Tai sitten asunto voi olla alivuokrakämppä yliopiston professorin kellarissa tai vaikka yliopiston  sijoitusasunto, jossain päin opiskelukaupunkia.

Mutta vaikka yliopisto toisinaan saattaa "tarjota asunnon" niin kyllä se siitä lähes poikkeuksetta hsluaa siitä korvauksen (vuokran) suoraa tai epäsuoraan , kuten niin  että asunto / asumisoikeus sis. lukuvuosimaksuun. 

Ja vaikka asunto näin järjestyisi niin samalla on syytä selvittää kuinka asuntoon järjestyy vesi ja sähkö ja kuka ne maksaa.

Uskovainen mies

Vierailija
11/12 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdemaassa oli kaupunki täynnä vaihtariasuntoloita, kaikki vaihtarit mahtuu kyllä niihin, itse pitää sinne ottaa yhteys.

Rahat riitti keski-Euroopan maassa ruhtinaallisesti (hieman Suomea halvempi) ja tuli matkusteltua kaikki lähimaatkin läpi, kun sai Erasmus-rahat ja sai ulkomaille korotetut opintotuet ja korotetun opintolainan.

Vierailija
12/12 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia tukia olette saaneet vaihtoon ja miten rahat ovat riittäneet/riittivät? Paljonko piti olla omia säästöjä selvitäkseen, esimerkiksi?

Katso oman yliopistosi opiskelijavaihtoa käsittelevät sivut. Siellä on hyvin kattavasti selitetty stipendit ja tuet. Jokaisesta vaihtokohteesta on myös lisätietoa, myös asumisesta ja sen järjestämisestä. Usein vahtareille on opiskelija-asuntoja (usein huone solussa), joihin saa hakuohjeet.