Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

* JOULUNTÄHDET 06 MA-TI *

05.02.2007 |

Aloittelen jo uuden pinon kun taas vaihteeksi oon koneella päivän vaihtuessa =)

RUSINA: Mun ymmärtääkseni tää on vain ohimenevä vaihe ja on ihan normaalia että vauva tutkii ja maistelee omia käsiä ja sormia. Lassillakin tuli jo etusormeen rakko, mutta oli onneksi niin pieni ettei vaivannu kauaa. Mulle on sanottu että vauvan pitääkin saada maistella ja tutkia itseensä eikä tuosta ole mitään haittaa. Joillakin se vaan jää sitten tavaksi eli imee peukkua vanhempanakin, mutta siitä ei tarvi huolestua vielä tämän ikäisten kanssa.

Lassille ei myöskään meinaa kelvata nyt se tutti vaan yökkää tai imaisee pari kertaa ja pulauttaa pois... No, jos se kohta taas kelpais kun kädet on tutkittu ja todettu tylsiksi =)

Soittelin tuossa alkuillasta päivystykseen ja kyselin että pitäiskö jo jotain tehdä kun Lassi itkeskeli aika paljon ja ääntä ei lähteny lähes ollenkaan. Sanoivat että pitää mennä näytille lasten päivystykseen ja sinne sitten lähettiin... Lääkäri tutki kurkun ja korvat ja näyttivät kuulemma hyvältä. Myöskään verikokeissa ei näkyny mitään eli Lassilla on luultavasti ( ja onneksi) ihan tavallinen nuha. Lääkäri antoi pari suppoa mukaan ja sanoi että jos muuttuu kovin itkuiseksi niin voi antaa ja kuumetta pitää mittailla varmuuden vuoksi aina välillä. Jos kuume nousee tai Lassi näyttää kovin kipeältä niin pitää mennä suoraan takaisin tuonne. Terveyskeskukseen on kuulemma turha mennä kun lähettävät kuitenkin tuonne OYSiin... Toivottavasti menee äkkiä ohi kun pieni on ihan väsynyt kun pitää itkeä mahavaivoja ja kurkkuakin särkee -ja kun itkee niin ei tule ääntä ja kurkkua särkee vielä enemmän =(

Taas tulee tekstiä vaikka kuinka paljon... Nukkumaankin pitäis vissiin mennä =)

pimmi + Lassi pipinä

PS. Gilmoren tytöt on kyllä aivan huippu! =)

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja maanantain puolellahan tässä jo ollaan.

Pimmille heti:

voi Lassi parkaa, kuulostaa ikävälle noin hurja flunssa! Toivottavasti pikkumies paranee pian.

Minäkin ajattelin tulle tänne valittamaan (taas)..

Muutamaan päivään en ole koneella käynytkään, kun meilläkin lapset sairastaa.

Kahdella vanhemmalla lapsella on kamalat flunssat.. ja toiseksi nuoremmalle iski tänään (flunssan lisäksi) todella pahan näköinen silmätulehdus. Silmä on aivan turvonnut, vetistää ja siitä valuu koko ajan aivan kuin paksua, vihreetä räkää!

Nii, ja Pikkupojullakin on nuha. Illat menee PikkuPojun koliikkivaivojen takia itkevää pikkuista kantaen, yöt valvotaan räkäisten lasten oloa helpottaen, jokainen vuorotellen itkee tukkoista nenäänsä ja ikävää oloaan. Elikkäs kaikki neljä lasta enemmän tai vähemmän flunssaisia.

.. ja jottei liian " helpolla" pääsisi, alkoi mullakin tänään vuotaa nenä ja päänsärky enteilee kunnon flunssaa alkavaksi. Huoh.

Ja tuntuu tuo mieskin yskivän siihen malliin, ettei hänkään ihan terve ole =/

Sain juuri PikkuPojun nukkumaan, massuvaivat helpotti viimein. Pitäisi itsekin sänkyyn mennä, jotta jaksaa aamulla taas herätä soittamaan lääkäriaikaa tälle katraalle.. Pitääkin olla aikaisin liikkeellä, ensimmäisenä soittamassa.. lääkärin kun täytyy varata meille vähintään kolme perättäistä aikaa, jotta ehtii tutkia kaikki kipeät lapsoset.

Saas vaan nähdä millainen yö on tulossa, saankohan nukuttua ainoatakaan yli 15 minuuttia pidempää pätkää (viime yö oli juuri tällainen).

terkuin -mm- ja kipeät lapsoset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla, että tuo sormien imeminen on ohimenevä juttu! Kai se tutti sitten taas alkaa kelvata. =)

Täällä ollaan nukuttu ihan hyvin. Tyttö nukahti klo 21, heräs klo 22, söi ja laitoin sänkyyn makaamaan. Oli kyllä hereillä mutta ajattelin että nukahtaa sinne uudestaan ja niinhän siinä onneksi kävi. Ei aloittanut huutokonserttia. Nukkunut koko yön ja tankannut 3h välein. Nukkuu edelleen, joten se enteilee vähän että tänä iltana ei nukahdeta niin hyvin. Lauantai yö meni huutaessa. Voi näitä meidän pikkuisia!

Miten muilla mennyt illat ja yöt??

Mitähän sitä sitten tänään tekis? Ulkona näyttää aika synkältä. Jaahas, pinniksessä jutellaan ja kädet vispaa miljoonaa. Ei muuta kuin neiti aamupesulle, syömään ja vähän seurustelemaan.

Hyvää alkanutta viikkoa!

rusina & neiti 2kk tänään

Vierailija
4/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten kurjaa kun pikkuiset sairastavat :( [b]Lassille[/b] paranemisia ja [b]mutter-mommylle[/b] ja lapsille ihan erityisen paljon parantavia ajatuksia, kuulostaa todella kurjalta että olette kaikki sairaina! *kop kop*, olemme toistaiseksi selvinneet vähällä, vaikka esikoinen hoidossa onkin. No, pienessä ryhmässä pph:lla 2-3 pv viikossa, mutta kantautuvat ne taudit sieltä pienestäkin ryhmästä kotiin... Vaan eihän sitä kotiin voi eristäytyä, flunssat sun muut iskevät jos ovat iskeäkseen :/

Viime yö meni taas suht hyvin, mitä nyt sitten aamuyö öhistiin ja rupsuteltiin. (En minä, vaan Alpi ;)) Nyt hän nukkuu sitterissä ja kurkkukipua valittanut esikoinen katsoo lastenelokuvaa aamupalan jälkeen. Just joo, äiti laittaa lapsen viihtymään tv:n ääreen... Pääasia että viihtyy, olen niin väsynyt, ettei minusta juuri nyt ole aktiiviseksi askartelunohjaajaksi.

Huomenna on sitten jälkitarkastus, mies tulee töistä siksi aikaa vahtimaan lapset. Mies lähteekin sitten Tukholmaan työmatkalle kolmeksi päiväksi, mutta äitini jo kyseli, saako tulla avuksi :) Mummulla on jo kova ikävä lapsia kun on viimeksi jouluna käynyt! Apu ja seura on kyllä tervetullutta (enkä tarkoita niitä lehtiä :D), uhmaisen esikoisen ja koliikkisen vauvan kanssa on jaksaminen välillä hiven kortilla. Mutta tästä selvitään, selvisimmehän esikoisenkin vauva-ajasta :)

[b]Esikoisen uhmasta ja mustasukkaisuudesta[/b] vielä. Tyttö on kyllä aika mukavasti suhtautunut pikkuveljeen tähän saakka, mutta uhmaa kovasti ja etenkin silloin, kun isä ja äiti kieltävät esim. riehumasta pikkuveljen vieressä. Eilen sitten sattuikin vahinko (?), kun tyttö tiputti videokasetin pikkuveljen päähän! Auts! Onneksi ei käynyt pahemmin, vauva kyllä tietenkin säikähti ja itki kovin (ja esikoiselle huudettiin :/, jonka jälkeen asia puitiin hieman rauhallisemmin keskustellen!), mutta me vanhemmat vähän mietimme, mahtoiko sittenkään olla aivan

puhdas vahinko

? Täytyypä olla tarkkana!

Maanantai. Mitähän piristävää sitä keksisi, kun viikonloppuna tuli kämppä siivottua, pyykit pestyä ja linnuille laitettua ruokaa :D Voisiko ihan surffailla tai hoo, jopa lukea sanomalehteä!?

Tinuri, menee keittämään kupillisen kahvia ja hakee Aamulehden :)

Vierailija
5/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta vaan kaikille! Meillä Salla nukkuu jo suht kivasti yöt. Aiemmin meni n.23 nukkumaan ja nukkui ekaksi 5h pätkän. Nykyään saan omaan sänkyynsä jo n.22 ja syö kellon tarkasti 3h välein ja aamulla herätys on seiskan maissa kuten esikoisellakin.

Mutta nyt " ongelmaan" ! Eli mistähän johtuu että päiväunille nukahtaminen on niin älyttömän vaikeaa. Sisällä ei juurikaan suostu nukkumaan. Vaunuihin kun laittaa selvästi väsyneen tytön, nukahtaa heti. Mutta 10 min kuluttua havahtuu kitisemään. Rauhoittuu tuttiin mutta havahtuu taas 10 min kuluttua. Ja tätä kikkailua saattaa kestää tunninkin...argh! Leiki siinä sitten esikoisen kanssa tai tee mitään kotitöitä kun juoksee koko ajan tuttia laittamassa! Kun vihdoin vaipuu syvään uneen, voi nukkua jopa 2-3 tuntia mutta äitiä tämä joka päiväinen kikkailu alkaa jo ärsyttämään. Välillä tuntuu etten päivässä muuta teekkään.

Onko kellään ollut vastaavaa tai mitä voisin tehdä toisin?!

Olen yrittänyt laittaa aiemmin/myöhemmin nukkumaan ja välillä kärrytellytkin mutta mikään ei tunnu vaikuttavan...

Onneksi koko perhettä vaivannut nuha on jo tällä erää voiton puolella!

Muuten neiti on hyväntuulinen hymytyttö joka jaksaa jo ihan kivasti katsella lelujaan ja varsinkin isosiskon touhuilua ympärillä.

Mitat oli viime viikon 6 vkon neuvolassa 56,8cm ja 4940g, pipo 37,5. (syntyessä 3904g, 51,5cm, 34cm.

Maanantain jatkoja vaan kaikille! Nyt tytsy tais nukahtaa kunnolla, johan sitä taas tuttia laitettiinkin.

t. Katju ja Salla 7vko

Vierailija
6/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, [b]pimmi[/b], lämmin kiitos ihanasta viestistäsi eilisen itkuvirteni jälkeen. Tippa tuli linssiin, kun luin sitä. Tsemppiä teillekin kovasti! Toivottavasti Lassi-raasu alkaa vähitellen parantua!

Kaikki sympatia myös [b]mutter-mommylle[/b]! Et totisesti pääse helpolla. Voimahaleja koko perheelle ja parantumissäteitä myös! Samaten kuin tietenkin kaikille, joiden pienillä on flunssaa.

Teilläkin, [b]Tinuri[/b], kuulosti siltä, että flunssa on tulossa. Niin on meilläkin. Minulla oli 38 astetta kuumetta launtaina, mikä oli osasyy siihen, että eilen tuntui todella kauhealta. Meilläkin on tytöllä nenä tukossa. Ei auta kuin toivoa, että se menee nopeasti ohi.

[b]Esikoinen ja vauva.[/b] Itse kiitän Luojaani siitä, että meillä ikäero on noin suuri. Esikoinen on nimittäin erittäin omatoiminen. Tinuria lainatakseni en minäkään jaksa olla mikään aktiivinen askartelunohjaaja jatkuvasti, joten on hyvä, että kaveri osaa passivoida itsensä pelailemalla pelejään ja katselemalla filmejään. Ehkä sitten, kun yöt parantuvat, riittää äidilläkin enemmän virtaa esikoisen viihdyttämiseen. Meilläkin esikoinen on yleensä 3 pv viikossa päiväkodissa. Hän tykkää todella paljon siellä olemisesta. Itse saan huilia sitten niinä päivinä.

Sitten tuohon minun kestosuosikkiini eli [b]risaisiin öihin [/b], hah. Meillä alkoivat iltahuudot eilen jo klo 22. Vauva nukahti puoleksi tunniksi klo 1 tienoilla. Sen jälkeen karjuttiin taas reilu tunti. Hän nukahti jälleen puoli 3:n tienoilla. Arvatkaa, miltä tuntui, kun hän heräsi niiltäkin unilta puolen tunnin torkahtamisen jälkeen! Minun jaksamiseni loppui siihen ja vein lapsen isälleen, joka sai lapsen nukahtamaan olohuoneeseen nopeasti. Itse sai nukuttua klo 3-6.45 ja lisäksi pikku pätkän sen jälkeen, joten olo on aavistuksen eilistä virkeämpi. Tässä ei kai auta kuin alkaa ottaa päiväunia miehen tultua töistä. Tosin ihan helposti oma rytmi ei taivu tuohon valvomiseen pikkutunneille asti. Tosin pakon edessä on jaksettava, samaten kuin näitä lyhyitä yöuniakin.

Sitten [b]Niksi-Pirkka -osuus[/b]: Tänään lopetin Disflatylin antamisen. Haluan nähdä, mikä vaikutus niiden antamisella ja antamatta jättämisellä on. Vyöhyketerapeutille tilaan ajan, kunhan saan miehen mielen käännettyä. Tai tilaan kyllä ajan, vaikken saisikaan häntä taivutettua... :-) Maidottoman dieetin aloitan ensi viikolla. Miten olisi, [b]Tinuri[/b], tsempataanko toisemme siihen? Tämä päätös syntyi eilen, kun vauva itkeskeli niin paljon. Meillä ei ole mitään iho- tai kakkaoireita, " vain" noita kipuitkuja, jotka jatkuvat pahimmillaan tuntikausia. Haluan kuitenkin kokeilla, onko minun maidottomasta dieetistäni apua. Onpahan sekin keino kokeiltu sitten. Mutta se tästä aiheesta.

Tsemppiä kaikille ja oikein hyvää viikon alkua!

Iituli + tyttö päivää vaille 7 vk

Vierailija
7/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys!

Takana mukavan sosiaalinen ja rentouttava viikonloppu. Edellinen viikko menikin lasten kanssa kotona ollessa, ulkoilemaankaan ei päästy pakkasten vuoksi. No nyt onkin kiva aloittaa virkistyneenä uutta viikkoa.

Meidän vauva aloi eilen yöunille jo klo 22, tosin ennen klo 24 tissitteli vielä tunnin verran, mutta taisi sitten nukkau pidemmän pätkän. En ole aikoihin jaksanut imettämään havahtuessa katsoa kelloa. Joka tapauksessa olen tyytyväinen että yöunille meno alkaa aikaistua yökukkumisten jälkeen. No esikoinen sitten tallusteli patriin otteeseen iskän viereen sohvalle, kun ei tullut uni vaikka kuinka yritti!

Katju: meillä esikoinen oloi samanlainen kitisijä päikkäreille nukutettaessa. Eipä auttanut kuin hytkytellä vaunuja tai lähteä vaunukävelylle, jotta sai nukutuksi pidemmät unet päivällä. Toista se on jos nuorempi lapsi kitisee 10 min välein, kun olisi muuta puuhaa. Muistelen, että " isompana" vauvana meidän esikoinen nukkui paremmin päiväunensa, ei vaatinut hytykytyspalveluita;) EN osaa sanoa auttaako tuohon aisaan muu kuin aika....

Nuhaa podetaan täälläkin, esikoinen on yskässä ja vauvakin vielä tuhisee ja yskii jonkin verran

HUomenna meillä on neuvolassa käynti, itse kävin tänään jälkitarkastuksessa.

Vierailija
8/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon jaksamista ja empaattinen virtuaalihali! Tiedän tasan tarkkaan olon tuollaisten öiden jälkeen....

Himpura

Vierailija
9/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iituli1970:

Maidottoman dieetin aloitan ensi viikolla. Miten olisi, [b]Tinuri[/b], tsempataanko toisemme siihen? Tämä päätös syntyi eilen, kun vauva itkeskeli niin paljon. Meillä ei ole mitään iho- tai kakkaoireita, " vain" noita kipuitkuja, jotka jatkuvat pahimmillaan tuntikausia. Haluan kuitenkin kokeilla, onko minun maidottomasta dieetistäni apua.

...Ja jätetään saman tein kananmunakin pois :) Iho on Alpillakin siisti eikä sen tomaattikatastrofin jälkeen kakkakaan ole vihertänyt, mutta

jokin

on kyllä syynä kimeisiin kipuitkuihin ja mahanvääntelyyn :( Nyt täytyy kokeilla, olisiko syy minun ruokavaliossani...

Jos jotakuta muutakin kiinnostaa kokeilla vauvan mahavaivoihin niin tässä Imetystukilistalta kopioitu lista vältettävistä maitotuotteista (osuudesta " Allergisen lapsen imetys" ?):

" Lehmänmaitoallergiselle vältettäviä muun muassa maito, maitojauhe, maitoproteiinivalmisteet esim. hera, heraproteiini, kaseiini, kaseinaatit, laktalbumiini, piimä,viili, jogurtti, rahka, kerma, jäätelö, myös kasvisrasvajäätelö, juusto, myös kasvisrasvajuusto, voi, maitoa sisältävät margariinit (useimmat), kasvisrasva-kermavalmisteet, vähälaktoosiset tuotteet (hyla, into jne...), proteiinihydrolysaatti (ellei tietoa alkuperästä, tarkistettava tuotteen valmistajalta) vuohenmaito ym. nisäkkäiden maito, kaikki elintarvikkeet, joissa on maitoa tai maitovalmisteita valmistusaineina sekä joskus naudanliha."

Esikoinen oli vauvana myös maitoallergikko, mutta vain 4½kk välttämisdieetin ansiosta maito alkoi sopimaan hänelle jo yksivuotiaana! Epikutaanitesteissä maito tosin antoin vielä " ärsytysreaktion" 1v8kk iässä, mutta se ei enää aiheuttanut tytölle oireita. Koin todella palkitsevana tytön oireiden selvän lieventymisen jo muutaman aineen poisjättämisellä omasta ruokavaliosta, vaikka meillä ongelmia aiheuttivat vielä kotimaiset viljat ja soija :(

En syö muutenkaan punaista lihaa, mutta naudanlihan pois jättäminen on kokeilussa mielestäni alkuvaiheessa tarpeetonta, sillä se aiheuttaa oireita vain hyvin herkille maitoallergikoille. ...Toki pari viikkoa on helppoa kokeilla olla ilmankin, minähän olen ollut jo yli 10 vuotta ilman eikä tunnu missään :D

Vierailija
10/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemisen puutetta, kun olen taas täällä... =)

[color=green] Tinuri & Iituli: [/color] Nostan kyllä teille kahdelle suurta hattua, jos aiotte tuota maidotonta diettiä toteuttaa!! Itse en kyllä siihen pystyisi kun olen pienestä pitäen ollut tällainen maitovasikka. Ruokajuomanakin on maito. =) Toivottavasti pienokaisillanne ei kuitenkaan olisi allergiaa vaan pian ohimeneviä masuväänteitä. Allergia ei ole koskaan kivaa, veljenikin oli vauvana allerginen maidolle. Onneksi se meni hänellä 2 vuotiaana ohi.

Sitten kaikille [color=green] flunssaisille [/color] pikaista paranemista!! On kuulemma aika kinkkinen flunssa liikkeellä. Mies pääsi aika helpolla ellei sit tule uudestaan kipeäksi. Me säästyttiin vauvan kanssa. Mutta onhan tässä tämä pitkä flunssainen kevät edessä, joten vielä ehtii sairastaa moneen kertaan. =(

Tyttö nukkuu vaunussa, äiti sai vatsan täyteen ja nyt pitäis siivota kylppäri. Mutta ihme kyllä tässä koneella viihtyy [b] paljon [/b] paremmin. =)

Kai se on vaan mentävä pöntön ja lavuaarin kimppuun..

Päivänjatkoja!

Vierailija
11/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuha jatkuu, mutta onneksi Lassi vaikuttaa pirteältä eikä nyt näytä olevan mikään paikka kipeänäkään...

Lueskelin tuossa meidän juttuja ja mietin että taitaa olla jo vähän iloisemman viestin paikka =)

Eiliseen lääkärireissuun mahtui hassujakin hetkiä ja Lassistakin moni asia tuntui vain leikiltä...

Lääkärin katsoessa Lassin kurkkuun poju vetäs todella yrmyn ilmeen ja puristi silmätkin ihan suppuun ja kun lääkäri otti liuskan pois suusta, niin Lassi yökkäs oikein kuuluvasti kieli pitkästi ulkona =)

Korvien tarkistamisestakaan poju ei hirveesti tykännyt kun päätä pidettiin paikoillaan, joten lahjoitti lääkärille pitkän ja äänekkään pierun =)

Verikokeen otossa minä ja mies oltiin surkeina kun Lassi huusi (tai siis yritti huutaa) kun hoitsu puristeli kantapäätä ja otti verta. Hoitsu sano että ei tämä kyllä kipeää käy, että poju taitaa osoittaa vaan mieltä, mutta eihän me sitä uskottu =) No, kävikin niin että heti kun hoitsu päästi kantapäästä irti niin Lassi lopetti itkun ja katteli tyynesti ympärille ja jopa naureskeli isille =0 Hoitsukin sai hienon hymyn kun näytti Lassille kiiltelevää tarraa jonka Lassi sai kotiin mukaan... Nyt Lassillakin on jo ensimmäinen pipitarra =)

Yö meni meillä onneksi ihan hyvin. Lassi laittoi nukkumaan silloin puolenyön aikaan ja heräs syömään puoli viideltä ja joskus aamulla (yhdeksän aikoihin?) otin viereen nukkumaan ja sit tais syödä taas vähän tiheämmin.

No voi juma... Nyt menee hermot noiden kissojen kanssa. Hyppivät pitkin keittiön pöytiä ja tekevät kaikkea mitä EI saa tehdä... Meillä nämä esikot ovat tosi mustasukkaisia ja osoittavat kyllä mieltä kun sille päälle sattuvat ;D

pimmi + Lassi 2.12

Vierailija
12/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta maidottomasta dieetistä kyselen kun mulle on imettämisen alkuajoista lähtien sanottu että pitää muistaa juoda maitoa ja syödä muutenkin hyvin maitotuotteita ettei mun keho ota maitoon tarvittavaa kalsiumia mun luista, niin jos alkaa tuolle maidottomalle dieetille niin pitäiskö sillon sitten syödä kalsium-tabletteja tms ettei omat luut lähde haurastumaan?

Mun muistaakseni apteekissakin suosittelivat imettävälle äidille monivitamiineja joihin on lisätty kalsiumia kun sitä pitää saada tarpeeksi... Toivottavasti tuosta nyt ymmärsi mitä tarkotin =)

pimmi edelleen

Vierailija
13/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pimmi84:

Tuosta maidottomasta dieetistä kyselen kun mulle on imettämisen alkuajoista lähtien sanottu että pitää muistaa juoda maitoa ja syödä muutenkin hyvin maitotuotteita ettei mun keho ota maitoon tarvittavaa kalsiumia mun luista, niin jos alkaa tuolle maidottomalle dieetille niin pitäiskö sillon sitten syödä kalsium-tabletteja tms ettei omat luut lähde haurastumaan?

Totta kai, kalsiumlisä on ehdottomasti tarpeen jos jättää pidemmäksi aikaa maitotuotteet pois ruokavaliosta. Hyviä kalsiumin lähteitä on kyllä muitakin kuin maito, mm. seesaminsiemenissä on paljon kalsiumia. Tosin jotkut väittävät, ettei kasvisten kalsium ole niin helposti imeytyvää mutta päinvastaisiakin väitteitä löytyy. Japanissa ei käytetä maitotuotteita lähes lainkaan, mutta osteoporoosikin on siellä lähes tuntematon sairaus ;) Ilman maitoakin luut selviävät :)

Tinuri

Vierailija
14/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla oli kymmenisen astetta pakkasta ja toivoinkin, että iltapäivällä paistaisi aurinko ja olis kiva ulkoilusää. No, pakkasta on vähemmän mut aurinkoa ei ole näkynyt. Täällä sitten laiskasti ollaan sisällä.

Huomaan, että jos syystä tai toisesta ei päästä aamupäivällä ulos, olen tosi huono lähtemään enää iltapäivällä. Meillä kun nuo lapset ei enää tarvi aikuista mukaansa pihalle, niin ei ole sitäkään pakkoa. Ja kun Elsa ei nuku vaunuissa minuuttiakaan ilman heijaamista, niin eipä sitten pääse vauvakaan pihalle jos äiti ei jaksa ulkoilla. Onneksi ollaan kevättä kohti menossa, sitten taas tykkään itseki olla ulkona, kun pääsee pihaa laittamaan.

Edelleen kovasti voimia Iitulille ja muille itkuvauvojen äideille. Väsymys on kyllä todella kamalaa, varsinainen kidutuskeino. Meillä itketään enää noin joka kolmas ilta. Elsahan on nyt 2 kk vanha, että josko itkut olisi koliikkia ja vähitellen loppumassa. Joka ilta on kitinää eikä nukkumaan mennä kovin aikaisin, mutta varsinaista huutoa ei onneksi enää joka ilta ole.

Disflatylia annan edelleen, Deetipat odottaa kaapissa aikaa parempaa. Nyt on muutama päivä oltu ilman Rela-tippoja ja kakka on jälleen keltaista! Tiedä sitten mistä johtuu, mutten taida noita mhb-tippoja ainakaan heti aloittaa uudelleen. Ruisleivän syömisen olen jättänyt, sitä meni ennen paljon, kahvista olin tauolla muutaman päivän mutta kun ei vaikutusta näyttänyt olevan, olen taas juonut mukillisen näin iltapäivällä.

Perjantai-iltana olin naapurissa tyttöjen kanssa kyläilemässä, Elsan kummitädin luona, ja join lasillisen punaviiniä. Ai että oli hyvää. Tästä tulikin mieleeni gallupkysymys:

G: suhtautumisesi alkoholiin imetysaikana?

Mä olen imettänyt noita kahta isompaa pitkään ja sama on tarkoitus tämänkin vauvan kanssa. Alkoholia en imetysaikana käytä paljonkaan, kuten en muutenkaan, mutta satunnaisen lasillisen-kaksi punkkua voin ottaa. Tai saunasiiderin. Taaperoimetysvaiheessa olen jonkun kerran käynyt tyttöjen kanssa viihteellä, pikkujouluja tai muuta, mutta silloinkin imettänyt kotiuduttuani.

Esikoisen kummisetä, joka on lääkäri, laski mulle silloin aikoinaan, miten vähän alkoholia maidossa on vaikka imettäjä olis missä kunnossa. Suurin riski kuulemma on, että humalainen äiti pudottaa vauvan, ei se mitä maidosta vauvaan menee promillen osasia.

No, tuskin kukaan imettävä äiti kaatokännejä ottaakaan tai muutenkaan juo niin paljon/säännöllisesti, että siitä olisi vauvalle haittaa. Summasummarum, itse siis otan joskus vähän imettäessänikin.

Sitten muutama sananen lempiaiheestani, eli lastenvaatteista. ;) Viisivuotiaan kanssa siivottiin vaatehuonetta aamupäivällä ja samalla tein inventaaria kesävaatteista. Esikoiselle ei ole oikeastaan mitään vanhaa jäljellä, parit pihasortsit ja yksi kauluspaita. Viisivuotiaalle on sitten taas hameita ja mekkoja vaikka kuinka, muutama viimekesäinen meni vielä ja loput on serkkutytöltä saatuja. Elsalle pitää sit hankkia ainakin valkoinen ja vaaleanpunainen parempi mekko kesäksi, että saan tytöt samoihin väreihin. Muutenkin näytti siltä, että tyttöjen kesävärit on valkoinen, vpunainen ja turkoosi. Pojillekin löytynee turkoosia, ainakin Exitillä näytti olevan, ja valkoista on aina, ihan hyvältä siis vaikuttaa. :)

Nyt vuoroa muillekin,

frilla ja Elsa 2.12.

Vierailija
15/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli edelliseen viestiin liittyen googlasin maidosta ja kalsiumista, tässä Vegaaniliiton sivuilta " 10 myyttiä maidosta" , siinä mainitaan nuo kasvikunnan hyvät kalsiuminlähteet:

http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/10mm.html

Ja sitten vielä vastaus [b]frillan[/b] aloittamaan G:hen (vai G:iin :D?) eli [b]Imetys ja alkoholi[/b]

Voin juoda juhlaruoan kanssa (tai vkl-iltana jos molemmat lapset nukkuvat ja kaapissa on homejuustoa ja pääsen miehen kainaloon sohvalle...;D) lasin-kaksi punaviiniä, mutta vasta sitten kun vauva on tarpeeksi suuri olemaan iltahoidossa otan sen kolmannen :) Eli alkoholin määrä rintamaidossa on täsmälleen sama kuin veressä; promilleluokkaa eli

tuhannesosa

ja kahdella viinilasillisella ei kyllä edes siihen yhteen promilleen " päästä" . Mielestäni ei kuitenkaan ole järkevää juoda itseään humalaan, kun on vauva hoidettavana :P Alkoholi ja imetys ei ole kuitenkaan mikään " peikko" joten turha soimata itseään saunaoluesta tai viinilasillisesta. Tuskin kukaan niitä arkena saati jatkuvasti nauttii!?

...Paljon vaarallisempiakin yhdistelmiä on, kuten imetys ja jotkin lääkkeet ja imetys ja tupakointi, nikotiini kun menee aika täysin rintamaitoon. Toisaalta jostakin tutkimuksesta (heh, luotettava lähde ;)) luin, että imetyksen hyöty on niin suuri, että jos polttaa vain vähän, ei imetystä ole syytä lopettaa. Raja taisi mennä jossain 10 savukkeessa per päivä? Olen ollut tupakoitsija, ja lasten välissä sorruin taas ns. " viihdetupakointiin" mutta nyt on todella helppoa olla polttamatta! Toivottavasti en ole niin typerä, että aloittaisin uudelleen kun imetys on loppu :P

Miettii Tinuri

Vierailija
16/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lassi syö ja läppäri sattui olemaan lähellä joten ei kun nettiin =)

Minäkin sitä mieltä ettei imettäessä lasillisesta tai kahdesta ole haittaa ja oon itekki juonu jopa yhden lasillisen punaviiniä =) Hassua kun vaikka tietää ettei saunaoluesta ole haittaa niin tulee hirveän syyllinen olo jo yhden hörpyn jälkeen ja siksi mies on saanu juoda aika monta olut- ja siideripulloa loppuun kun minä en oo " pystynyt" =) No, ehkä minäkin repäisen tässä joku päivä ja juon pullon jopa loppuun ;) On kyllä ollut kaverin kanssa suunnitelmissa että lähtisin juhlimaan hänen synttäreitä loppukuusta ja joisin ehkä useammankin... Siinä tapauksessa pitää tietenkin pumpata pakkaseen reippaasti maitoa että Lassille on syötävää illaksi ja yöksi. Kovin montaa en kyllä juo kun edellisestä kerrasta on niin kauan mutta ehkäpä jopa 4-5 =)

Täytyy myöntää että ennen raskautta tuli viihdyttyä aika hyvin opiskelijapirskeissä yms ja juomamäärät silloin meni kyllä ihan eri kymmenille, mutta kummasti tuo vauvan tulo heikentää " viinanhimoa" ... Hyvä vaan =)

Hmm... Vastasimkohan mä ollenkaan tuohon itse kysymykseen... Meinaa ajatukset lähtä harhaileen =)

Tuosta tupakasta muuten myös... Minäkinhän poltin ennen raskautta ja raskauden aikanakin jonkin verran niin, että täysin lopetin puolessa välissä raskautta. Vieläkään en oo ainuttakaan polttanu kun en halua että Lassi saa mitään myrkkyjä maidon kautta, mutta vähän pelottaa että viihteellä ollessa taitaa mennä muutama tupakka... Toivottavasti paha tapa ei ala taas imetyksen jälkeen kun tuo ukkokin polttaa vielä...

Siinäpä mietteitä noista myrkyistä =)

Nyt röyhtäytyspuuhiin...

pimmi + Lassi

Vierailija
17/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on hetki kulunut kun viimeeks pääsi koneelle.. meillä flunssa jatkuu edellee ja nyt sit tuli eka korvatulehdus meidän taloon(ikinä ei kummallakaan ole ollut). Keukoissa myös rahinoita.. jeee!

Eli aikaa ja energiaa ei riitä netissä oleskeluun kun on 3kipeää lasta ja vielä itsekin kipeä.

Pikaisesti lueskelin pinoja ja flunssaa tuntuu olevan muillakin. Jospa se pian helpottais kaikilla.

Palailen asialle kun ollemme taas voimissa, pitäkäähän pino pystyssä sisaret!

nefili ja " pertti 1kk"

Vierailija
18/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli herkuttelen täällä pitkästä aikaa sipseillä ja dipeillä. hirvee himo iski tänään kun kävin kaupassa. yks päivä iski himo leipäjuustoon ja sillon piti sit sitä saada;) no aattelin et jollai sitä saa itsensä nyt lohduttaa kun tilanne on mikä on. eli nyt ollaan sitten neidin kanssa kahdestaan, kun mies vai pitäiskö sanoo jo ex-mies... tai lapsen isä se kuulostaa kivemmalta, no mut se ukkeli kuitenki pakkas nyt sit tärkeimmät kamansa ja muutti alustavasti jo muualle odottelemaan et saa oman kämpän. sit kun saa sen kämpän ni sit tulee hakemaan loput tavaransa ja muuttaa sit virallisesti pois. täytyy kyllä todeta et on iltasin kyllä tosi yksinäinen olo ainakin ennen kun tähän tottuu:(

tästä kaikesta johtua meillä ei nyt sitten enää neiti saa kuin tuttelia, mun maidontuotanto kun hyyty tossa vähitellen ja nyt sit jo oikeestaan kokonaan.... mutta hyvinpä näyttää neiti onneks kasvavan korvikkeellakin=) ja tähän oikeastaan liittyen kun on nyt sit imetyskin loppunu ni johan alko tänään sit jo menkatkin!!! aika tarkalleen kaks kuukautta synnytyksestä :( niitä ei kyllä ollu yhtään ikävä....

onkohan kukaan muu vielä kokenu samaa? oli se vaan niin luksusta kun ei niitä ollu moneen kuukauteen...;D

mutta nyt taidan mennä nautiskelemaan näistä herkuista tonne sohvalle kun neitikin on ollu unessa jo tunnin verran. tänään kun nukahti jo normaalia aikasemmin, vaikka muutenkin oikeastaan nukahtaa jo kympin kieppeillä puol yhentoista aikaan.

jaksamista kaikille jotka taistelee iltaitkujen ja masuvaivojen kanssa.

nani ja neiti kohta 10vkoa

Vierailija
19/27 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin illalla käymässä kaupassa ja anoppilassa, ja kotiin palatttiin vasta puolikymmenen pintaan. Vähän vauvan rytmi meni pieleen,kun nukku autossa paluumatkalla ja heräs kun kotia tulitiin. Oli oikein virkeä neiti,ja jutteli kovasti, ja hymyili.Nyt kyllä tais nukahtaa tuonne sänkyynsä tutin avulla. Jos sitä kohta itekki sinne hipsis..

Onko täällä ollu keskustelua rotarokotteesta? Mä oon asiasta ihan tietämätön, ja haluaisin tietää, että milloin se ruukataan ottaa jos haluaa ottaa sen vauvalle. Entä sivuvaikutukset??Pitääkö olla lääkäriltä resepti rokotetta varten, vai miten se menee? Jos joku tietää rokotteesta kaiken voipi kertoa. Tekis mieli se ottaa.. Meillä vasta sairastettiin vauvaa lukuunottamatta mahatautia, ja noilla 3- ja 4-vuotiailla se tauti kaikkineen kuntoon tulemisineen kesti n.5vrk, itsellä se onneks meni nopeasti ohi. Ajattelin vaan että jos se ois tuohon neitiinkin tullu,ois useampi päivä pitäny sairaalassa tarkkailla ja nesteyttää häntä. ja tuo rotavirus kun on vielä ärhäkämpää laatua.

tintti+ neiti 5viikkoa

Vierailija
20/27 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli sit meidän neidillekin flunssa. Voi PRKL sanon minä! Tätä ei olis kaivannu. Yöllä reppana ollut ihan tukossa, nukkunut kuitenkin suht hyvin. Joskus 2.30 aikoihin söi ja nukahti uudestaan. Heräs sit 5.30 aikoihin, yritin syöttä, mutta ei mitään. Nukahti pienen huutosession jälkeen uudestaan. No, heräs taas klo 7, eikä ruoka vieläkään maistunut, huutaa vaan. Nukahti jälleen ja heräs taas klo 8, eikä ruokaa vieläkään. Nyt nukkuu taas, mutta ei ole syönyt sen klo 2.30 jälkeen. Eli ei ole syönyt 7 tuntiin. [color=red] Mikä avuksi?? [/color] Rintaa ja jopa pulloa oon yrittänyt tarjota, mutta huutaa vaan. =( Ja rintaruokinnalla olevat lapset joiden ei pitäis tulla kipeiksi näin pienenä. Paskat sanon minä ja ite oon ainakin vielä säästynyt flunssalta. Ihme homma! Itellä kauhea väsy, kun on puoliunessa ollu koko yön, kuunnellu vaan hengittääkö tyttö jne. Toivottavasti tämä on nopeasti ohimenevä tauti!

[color=blue] Nani [/color] mukava kuulla että olet jotenkin päässyt jaloillesi. On varmaan rankkaa olla pienen lapsen kanssa yksin! Toivottavasti tämä " ukkeli" joksi hänet kutsuit osallistuu mahdollisimman paljon prinsessanne hoitoon vaikka olettekin eronneet. Harmillista kun näin käy, mutta joskus on vain parempi olla erillään kuin yhdessä.

Menkat mulla ei oo vielä alkanut, mutta mähän imetän vielä. Niitä en kyllä ollenkaan kaipaa. Jälkivuotokin oli ärsyttävää.

Nyt ripustaan pyykit! Toivottavasti tyttö syö, nyt sitten kun herää, muuten en tiedä mitä teen.. Hyvät neuvot ovat tervetulleita!!

rusina & nuhanenä 9vkoa tänään