TALON RAKENTAMISESTA; Mihin hintaan olette päässeet?
Eli talopaketeista asiaa. :)
Kun lähdetään rakentamaan itse taloa, niin mihin hintoihin olette päässeet nipistämään kuluja.
Kaikki ovat sanoneet nyrkkisääntönä seuraavanlaisen kuluarvion;
Jos talopaketti maksaa n.50 000euroa (esim. vaikka tuollainen Kastellin perus talopaketti), niin kerro summa kolmella + tontti päälle. Sellaisella summalla saisi siis oman talon pystyyn.
Meillä on jo olemassa oma tontti, jossa rakennusluvat, muttei mitään kunnallistekniikka tms. Tie tontille kyllä on, perille asti.
Eli siis kaikin puolin käypä tontti! :)
Olemme nyt parin vuoden päästä aloittamassa rakentamisen, ja olemme arvioineet näin omin päin kulut siten, että ostaisimme tosiaan Kastellin talopaketin (hinta oli n.52 000euroa), joten kaiken kaikkiaan kuluja olisi siis tiedossa n.160 000euroa (jotta saisimme asuttavan kodin)?
Tämä kuulemma realistinen haave, ja tähän olemme varautuneet (tai siihen haluamme pyrkiä, jottei hinta nousisi enää siitä ylöspäin).
MUTTA, varmasti on ihmisiä, jotka ovat saaneet kulut oikein pieniksi kaikilla mahdollisilla säästökikoilla jne.
Miten pienellä summalla olette onnistuneet rakentaan?
Kiinnostaa tietää! Kokemuksia? :)
Kommentit (5)
Meillä ainakin mielikuvat halvalla rakentamisesta ovat romahtaneet. Oltaisiin varmasti saatu halvemmalla ostamalla jonkun muun tekemä. Tosin itse tekemällä säästää varmasti jonkin verran, mutta eipä meistä ole siihen.
Tuollaisen 54 000 talopaketin päälle meillä urakoitsija ottaa 190 000 euron avaimet käteen -hinnan ja kyse ihan halvimmista materiaaleista (vaikka ne kyllä ihan itkettää, mutta ei ole varaa parempaan). Kellarikerros vie 30 000 euroa ja sitten ne liittymät, paperijutut ja vastaava mestari sekä pääsuunnittelija vie ainakin 15 000 euroa. Meillä ei ole kastelli, kun se olisi ollut kalliimpi.
(Mies rakennusalalla, isäni sähkömies ja miehen veli lvi-asentaja, joten kaikki odottavat sormet syyhyten raksa-aikaa.)
2. Mutta tuollaisista summista olenkin kuullut tuttaviltamme, jotka ovat tehneet kuten te. Todella hyvä vaihtoehto. :)
Saanko udella mihin hintaan saitte muuten tontin?
Me ostimme hieman sivummalta (n.10km kaupungista), sillä kaupungissa olisi saanut maksaa 700-1000neliön tontista n.130 000euroa! :O
Joten me ostimme sitten 20 000eurolla 3000neliön kauniin männikkö tontin, joten ei sitten tarvitse ihan naapuria kätellä parvekkeelta. :)
ap
Tosiaan, tuo meidän hinta-arvio sisältää sen, että me teemme sitten kaiken itse (ja suhteilla saamme työkoneita käyttöön jne.).
Hinnat menevät heti pilviin, kun rakennuttaa. :(
(Tiedämme kokemuksesta, kun mies tekee sen alan hommia, niin kuinka paljon se itse työ maksaa, kun itse materiaalit ovat loppu peleissä todella halpoja.)
ap
Muurametalo, 111m2 maksaa n. 140 000¿, kunnallistekniikka n. 5000¿ ja tonttiin laittoon 5000¿. Saamme valmiin kodin ja mitään ei tarvii tehdä itse :)