Vaikeus muodostaa tasavertaisia suhteita naisten kanssa
Harmittaa, kun havahduin siihen, että en ole oikeastaan koskaan onnistunut muodostamaan tasavertaista parisuhdetta naisten kanssa.
Joko on niin, että nainen on kiinnostuneempi ja omaehtoisesti jollain tasolla "alistuu" (nämä ovat olleet yleensä vain seksin perässä) tai sitten yleisemmin niin, että nainen on niskan päällä ja käyttää henkisen vallan keinoja (väheksyminen, mitätöinti, kiristäminen, huutaminen, haukkuminen) saadakseen tahtonsa läpi.
Itse puolestani toivoisin, ettei parisuhteeseen sisältyisi valta-asetelmia. Minusta kuitenkin on alkanut tuntumaan, että osa naisista avoimesti halveksuu miehiä, jotka eivät halua dominoida heitä.
Onko muilla miehillä vastaavia kokemuksia?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Henkinen väkivalta ja fyysinen väkivalta ovat vähän eri jutt
Sellaista asiaa kuin fyysinen väkivalta ilman henkistä väkivaltaa ei ole olemassa. Fyysinen väkivalta sisältää aina henkisen väkivallan sanoessaan rivien välissä "sinulla ei ole ihmisarvoa, joten voin kohdella sinua kuin esinettä jonka omistan."
Vaihtoehdot ovat siis vain nämä kaksi:
1) henkinen väkivalta
2) fyysinen ja henkinen väkivalta samassa paketissa
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä esiintyy käytännössä? Minulla ei ole omassa parisuhteessa tullut kertaakaan sellaista tilannetta, että toisen pitäisi dominoida tai alistua. Me yleensä keskustellaan asioista ja päädytään kompromissiin. Ehkä ette sovi yhteen?
Esimerkiksi halveksunnan ilmaisemista: ei kuunnella toista ja haukutaan, käytännössä ilman mitään rajoja siitä kuinka paljon satuttaa toista. Ainakin kaverisuhteissa on yleensä joku raja, mitä toisesta ei saa sanoa. Kun tarpeeksi vyön alle isketään niin vaikea sellaista on ottaa olankohautuksella. Aika moni mies tietää omakohtaisesti, että toisinaan jos mies kertoo mieltänsä painavista asioista niin se tulkitaan heikkoudeksi ja käytetään myöhemmin aseena häntä vastaan. Esimerkiksi saattaa olla, että ei vaikkapa haluaisi tehdä jotain jollakin kertaa niin sen oletetaan olevan pysyvä tila ja jos joskus toinen kerta sanoo, että sehän voisi olla mukavaa niin vedotaan siihen, että ethän sinä viimeksi halunnut. Tämä koskee myös seksiä, kieltäydyt kerran jostakin asiasta niin sitä on myöhemmin turha toivoa. Tai jos vaikkapa joku kerta ei halua tai ei onnistu niin jatkossa vedotaan, että ei sulta onnistu kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkinen väkivalta ja fyysinen väkivalta ovat vähän eri jutt
Sellaista asiaa kuin fyysinen väkivalta ilman henkistä väkivaltaa ei ole olemassa. Fyysinen väkivalta sisältää aina henkisen väkivallan sanoessaan rivien välissä "sinulla ei ole ihmisarvoa, joten voin kohdella sinua kuin esinettä jonka omistan."
Vaihtoehdot ovat siis vain nämä kaksi:
1) henkinen väkivalta
2) fyysinen ja henkinen väkivalta samassa paketissa
Aloituksessa puhuttiin kohdasta 1. Kun miehet puhuvat rupumiesten tunnistamisesta, he puhuvat ensisijaisesti kohdasta 2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä esiintyy käytännössä? Minulla ei ole omassa parisuhteessa tullut kertaakaan sellaista tilannetta, että toisen pitäisi dominoida tai alistua. Me yleensä keskustellaan asioista ja päädytään kompromissiin. Ehkä ette sovi yhteen?
Esimerkiksi halveksunnan ilmaisemista: ei kuunnella toista ja haukutaan, käytännössä ilman mitään rajoja siitä kuinka paljon satuttaa toista. Ainakin kaverisuhteissa on yleensä joku raja, mitä toisesta ei saa sanoa. Kun tarpeeksi vyön alle isketään niin vaikea sellaista on ottaa olankohautuksella. Aika moni mies tietää omakohtaisesti, että toisinaan jos mies kertoo mieltänsä painavista asioista niin se tulkitaan heikkoudeksi ja käytetään myöhemmin aseena häntä vastaan. Esimerkiksi saattaa olla, että ei vaikkapa haluaisi tehdä jotain jollakin kertaa niin sen oletetaan olevan pysyvä tila ja jos joskus toinen kerta sanoo, ett
Tuo ei ole mikään yleispätevä ilmiö. Sinulla on ollut vain huonoa tuuria. Myös nuoruus vaikuttaa, ettei osata käyttäytyä suhteessa. Esim. kaksikymppinen on suhteessa aivan erilainen kuin kolmekymppinen, koska iän tuoma kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi halveksunnan ilmaisemista: ei kuunnella toista ja haukutaan, käytännössä ilman mitään rajoja siitä kuinka paljon satuttaa toista. Ainakin kaverisuhteissa on yleensä joku raja, mitä toisesta ei saa sanoa. Kun tarpeeksi vyön alle isketään niin vaikea sellaista on ottaa olankohautuksella. Aika moni mies tietää omakohtaisesti, että toisinaan jos mies kertoo mieltänsä painavista asioista niin se tulkitaan heikkoudeksi ja käytetään myöhemmin aseena häntä vastaan. Esimerkiksi saattaa olla, että ei vaikkapa haluaisi tehdä jotain jollakin kertaa niin sen oletetaan olevan pysyvä tila ja jos joskus toinen kerta sanoo, ett
Tosiaan on hyvä kysyä itseltään, kohtelisiko ystävää siten kuin puolisoa. Minulla oli nuorena poikaystävä, joka oli pahalla päällä ollessaan tavattoman ilkeä. Perusteeksi hän sanoi, että kenelle muulle hän voisi kiukutella kuin minulle. Lisäksi hän vaati minua syömään e-pillereitä koska kondomi ei häntä miellyttänyt, ja ilmoitti että jos lopetan pillerit, hän lopettaa vastaavasti seksin. Silloin kuvittelin, että tuollainen on normaalia. Nyt ymmärrän, että ei ole.
Kurja tietysti mutta toimii muuten myös toisin päin. Minä olen aika vahvatahtoinen nainen ihan jo tempperamentiltani mutten kuitenkaan ilkeä vaan keskustelen, annan toiselle tilaa, tiedostan omat vahvuuteni kuin heikkoutenikin. Samaan tapaan tapasin sinkkuaikoina lähinnä miehiä jotka yrittivät jollakin tavalla alistaa tai vastaavasti olemalla ihan tossukoita ja etsivän ennemmin jonkinlaista äiti-poika -suhdetta kuin ihan tasavertaista parisuhdetta. Minä en pystyisi olemaan parisuhteessa miehen kanssa jota en kunnioita joten vaati mieheltäkin vahvaa itsetuntoa että saatiin parisuhde toimimaan :)
Ota alistuva nainen ja pidä siitä kullannupusta huolta. Kumpa vielä löytäis sellasen.
Vierailija kirjoitti:
Ota alistuva nainen ja pidä siitä kullannupusta huolta. Kumpa vielä löytäis sellasen.
En halua alistuvaa, vaan tasavertaisen suhteen.
Ap
Henkinen väkivalta ja fyysinen väkivalta ovat vähän eri juttuja. Kyllä ne naiset, joilta saa pelätä fyysistä väkivaltaa osaa kyllä tunnistaa. Itseasiassa ovat aika samanlaisia kuin vastaavat miehet.