Lajitteleeko joku mukamas LUMPUN?
Lajittelen paljon kaikkee. Paperit, pahvit, metallit, lasit,... mutta kun mulla on jotain vanhaa tekstiiliä kuten vaikkapa hajonneet t-paidat, niin ne heitän ihan vaan sekajätteeseen. Toki on olemassa lajitteluvaihtoehto: jokin ihmeen jäteluokka nimeltä "LUMPPU", ja ilmeisesti ikivanhat risaiset t-paidat kuuluisivat sinne... mutta kuka muka ikinä tekee niin, kuka muka ikinä heittää yhtikäs mitään jätelaatikkoon nimeltä "lumppu"? Kuka muka edes tietää missä jokin "lumppulaatikko" on?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Sekajätteeseen laitan minäkin. Sen jälkeen kun kuulin että tekstiilit kuulemma kärrätään Afrikkaan loppusijoitettavaksi tai käsiteltäväksi päättelin että on ekologisempaa antaa polttaa energiaksi kotimaassa.
Älä vie kamppeita UFFille. Lajittele kotimaassa oikeaan osastoonsa kuten muutkin lajiteltavat, joista tehdään uusia tuotteita.
Eläinsuojeluyhdistykset tarvivat puhtaita lakanoita ja froteepyyhkeitä. Osa ottaa myös puhtaita täkkejä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat pyyhkeet menee meillä koirapyyhkeiksi ja teepparit yms pesuräteiksi. Ei niistä jää mitään lumppulaatikkoon.
Vanhasta T-paidasta saa hellävaraisen hiustenkuivauspyyhkeen kun laittaa sen kaula-aukon hiusrajoja pitkin ja joko helmasta pussiksi ommellun tai ompelemattoman hampaallisella hiusklipsillä kiinni.
Vanhoilla sukilla pyyhin ravat ja pölyt kengistä. Pidän suihkepullossa vettä ja minulla on erikseen puolen litran kannellinen ämpäri kengänputsaussukille. Kengät pysyvät siistimpänä helposti ja sukat puhdistuvat 60-90-asteen pesussa uudelleen käytettäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vien tekstiilijätettä keräävään kauppaan.
No siis, minäkin vien lähimpään Prismaan tai ostoskeskukseen sellaset jätteet joissa niille on keräyspiste, eli esim lamput, paristot sekä elektroniikka. Mutta eipä täällä lähistöllä ole ainuttakaan tollasta kauppaa joka lumppua vastaanottaisi. Ja minä asun Tampereen keskustassa. Jos minä haluan lumpun lajjitella niin yksikään Tampereen keskustan ostoskeskus ei ole ratkaisu, yksikään Tampereen Prisma ei ole ratkaisu. Vaan minun pitää viedä ne lumput jonnekin... ÖÖÖÖ... jonnekin himskattiin, jonnekin ihan mihin lie, jonnekin kauas pois jumalan selän taakse hornannevadaan paikkaan josta minulla ei ole mitään aavistusta!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis, minäkin vien lähimpään Prismaan tai ostoskeskukseen sellaset jätteet joissa niille on keräyspiste, eli esim lamput, paristot sekä elektroniikka. Mutta eipä täällä lähistöllä ole ainuttakaan tollasta kauppaa joka lumppua vastaanottaisi. Ja minä asun Tampereen keskustassa. Jos minä haluan lumpun lajjitella niin yksikään Tampereen keskustan ostoskeskus ei ole ratkaisu, yksikään Tampereen Prisma ei ole ratkaisu. Vaan minun pitää viedä ne lumput jonnekin... ÖÖÖÖ... jonnekin himskattiin, jonnekin ihan mihin lie, jonnekin kauas pois jumalan selän taakse hornannevadaan paikkaan josta minulla ei ole mitään aavistusta!
ap
Onpa elämäsi vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Lumpunkeräyspisteitä on Tampereen keskustassa esimerkiksi sekä Sockmannin ja Sokoksen yhteydessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tampereen Sokoksella ja Tampereen Stockalla on tekstiilipoistopisteet, ei kai ne ole missään hornannevadassa?
Vierailija kirjoitti:
Sekajätteeseen laitan minäkin. Sen jälkeen kun kuulin että tekstiilit kuulemma kärrätään Afrikkaan loppusijoitettavaksi tai käsiteltäväksi päättelin että on ekologisempaa antaa polttaa energiaksi kotimaassa.
Älkää nyt vaan googlatko mitä tapahtuu suurelle osalle Euroopassa lajitellusta muovijätteestä! Päätyy jättimäisillä laivalasteilla kaatopaikoille Malesiaan tai johonkin muuhun Aasian maahan. Eli ihan oikeesti: kyllä se vaan lajittelun sijaan olisi parempi heittää muovit sekajätteeseen niin että se poltettaisiin energiaksi täällä Suomessa. Joidenkin jätteiden lajittelusysteemi on epäonnistunut niin katastrofaalisesti että siitä on vain haittaa, ihan sikana haittaa. Ihan sikana haittaa epäonnistuneesta lajittelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt vaan googlatko mitä tapahtuu suurelle osalle Euroopassa lajitellusta muovijätteestä! Päätyy jättimäisillä laivalasteilla kaatopaikoille Malesiaan tai johonkin muuhun Aasian maahan. Eli ihan oikeesti: kyllä se vaan lajittelun sijaan olisi parempi heittää muovit sekajätteeseen niin että se poltettaisiin energiaksi täällä Suomessa. Joidenkin jätteiden lajittelusysteemi on epäonnistunut niin katastrofaalisesti että siitä on vain haittaa, ihan sikana haittaa. Ihan sikana haittaa epäonnistuneesta lajittelusta.
PS. Epäonnistunut lajittelu = jätteet vain viedään johonkin kaukomaahan kaatopaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tampereella Nextiiliin!
No hyi helvetti! Ei tulisi pieneen mieleenkään koskea edes parimetrisellä kepillä lunppuihin! Hawk tuah!
Ei kaikki lumppu suinkaan päädy poltettavaksi eli samaan kuin sekajäte.
Lumpusta tehdään mm. öljynimeytysmattoja ja kasvihuoneen alusmattoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa Euroopassa lajitellusta muovijätteestä ei tarkoita samaa kuin Suomessa lajiteltu muovijäte. Kuuluisassa sääntö-Suomessa kun asutaan, meillä tämä touhu on aika tarkkaan valvottua.
Jos lumput ei haise ja on puhdasta, vien tekstiilikeräykseen. Ei edes ole lähellä, joten roudaan julkisilla jotain ylimääräistä kassia ja sitten keräyspaikkaan eli 4. kerrokseen rullaportailla. Likatahrat voi leikata pois. Vien niitä kerran tai pari vuodessa, mutta suurin osa hävitettävästä vaatteesta on sellaista ettei kelpaa edes lumppukeräykseen eli on lenkillä hikoiltu pilalle tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Tottakai lajittelen lampun. Tosin niitä lumppulaatikoita on aika harvassa ja kassillinen lamppua painaa aika paljon, mutta eihän sitä normaalisti kovin paljon tulekaan. Kun siivoan kaappeja pari kertaa vuodessa niin silloin tulee lajiteltua.
Tekstiilijäte on globaalisti niin valtava ongelma että lajittelun vaiva kannattaa kyllä nähdä.
*lumpun. Autocorrect ei näköjään tunne sanaa.
Ei autocorrectiin pidä ikinä luottaa. Teksti kannattaa aina oikolukea ennen lähettämistä, jottei tule julkaistua hölmöyksiä.
Mä käytän lumput hyödyksi. pestynä keittiössä sen jälkeen lattiarätteinä ja lopulta sitten normaali roskiin. Joitain rättejä sitten käytän kun tarttee maaleja ja lakkoja pyyhkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vien uffiin. En käytä vaatteita reikäisiksi.
Afrikan naisten riesaksi siis. Siellä he yrittävät sitten myydä niitä sinun riepujasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Juurikin siellä on Sokoksen ylimmässä kerroksessa. Se on siinä second hand liikettä vastapäätä. Vaikea huomata, mutta sellainen valkoinen kaapin /hyllyn näköinen. Käyn just tuonne heittää joskus, kun on sinne muita asioita. Täällä ehkä olisi lähempänä lumppukeräys, mutta ei ole omalla reitillä ja ei kait ne on ole hyvin auki.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän lumput hyödyksi. pestynä keittiössä sen jälkeen lattiarätteinä ja lopulta sitten normaali roskiin. Joitain rättejä sitten käytän kun tarttee maaleja ja lakkoja pyyhkiä.
No toi, mutta mulla on yleensä vaatteet pilalla vasta, kun ne ei peseydy puhtaaksi edes 90 asteessa eli on hikoiltu sen verran kunnolla ja heitetty niin monta kertaa kympin lenkki. Ne ei kelpaa edes lumpuksi, mutta ei siivotakaan viitsi sellaisilla. Nykyihmiset ei paljon liiku eikä tee käytännön likaisia töitä, niin voi kierrättää tekstiilinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vien uffiin. En käytä vaatteita reikäisiksi.
Afrikan naisten riesaksi siis. Siellä he yrittävät sitten myydä niitä sinun riepujasi.
Mullakin oli joskus tuo taktiikka. En käyttänyt vaatteita ihan loppuun asti vaan siihen asti, että ne vielä voi myydä tai kierrättää. Nykyään on se ero, että käytän vaatteet siihen kuntoon, ettei niitä voi kierrättää eikä käyttää lumpuksi. Mulla ei ole mitään vietävää kirppiksille ja vaatteet menee sekajätteeseen. Harvoin jää kierrätyskelpoisia lumppuja.
Olen saanut ohjeeksi viralliselta taholta, että aito lumppu eli mihinkään enää kelpaamaton tekstiilijäte menee polttoon, eli ainakin Helsingissä sen voi suosiolla laittaa ihan samaan sekajäteastiaan, josta sisältö menee joka tapauksessa poltettavaksi. Tosin ensin hyödynnän kaiken tekstiilijätteen leikkaamalla ensin pieniksi paloiksi ja käyttämällä mm. kuivana pölyjen kaapaisuun sohvan alta tai märkänä auton nopeaan ulkopesuun/pyyhkimiseen.