Mukaudumme parisuhteessamme hyvin usein vain toisen osapuolen tahtoon, neuvoja?
Olen kokenut oloni parisuhteessani jokseenkin tyrmätyksi. Olemme molemmat väsyneitä ja uupuneita. Toisella osapuolella on hektinen ja kuormittava työ, kun taas minulla on korkeakouluopinnot sekä kuormittava työ, minä käyn töissä häntä 8h vähemmän viikossa, mutta tosiaan opiskelen lisäksi. Kiirettä pitää.
Muutimme uuteen asuntoon vuosi sitten, ja vuosi sitten jo ilmeni toukkaongelmaa (kalvastoukka ja sokeritoukka), kunnes syksyn tullen niitä ei enää näkynyt. Tein kyllä paljon, suihkin hyönteismyrkkyjä ja siivosin asunnon lattiasta kattoon, ja vaikuttivat katoavan. Nyt kuitenkin kesällä niitä on näkynyt muun muassa pyykeissä, keittiön tasolla useampaan otteeseen ja sohvalla. Ja mainitaanko erikseen, että valitettavasti pelkään ja inhoan noita toukkia paljon.
Toinen osapuoli meistä kyseenalaistaa näkemääni, vaikka itse on nähnyt toukkia keittiön tasolla ja sohvalla. Että olisin nähnyt väärin muissa tilanteissa, jolloin ei ole itse niitä nähnyt. Ehkä siksi, että ei tässä elämäntilanteessa jaksa tehdä asialle mitään ylimääräistä, voi oĺla ja ymmärrän kyllä. Itse taas haluaisin, että tämän myötä pitäisimme siivousta paremmin yllä. Eli imuroisimme sängyn alta edes pari kertaa kuussa, mutta se on kuulemma hysteerista. Ja en "voi" itse imuroida sängyn alta niin usein, koska minun harvinainen imurointikin stressaa häntä. Oli hän kotona tai ei. Olen itse taipunut toisen osapuolen siivouskäsitykseen koko yhdessäolomme ajan, ja tuntuu pahalta, ettei minun suuntaan taivuta samalla tavalla. Minusta olisi kiva, jos siivoaisimme kerran viikossa sisältäen tasojen pyyhinnän, wc:n, lattioiden imuroinnin ja ehkä joka toinen viikko lattioiden pesu. Toisella osapuolella on paljon, paljon lepsumpi ote, ja tapojemme yhteensovittaminen on vaikeaa, koska en "saisi" itse siivota silloin kuin siltä tuntuu. Tämä on kuitenkin vain yksi esimerkki, ja tuntuu, että hän päättää, miten asiat hoidetaan.
Ja esimerkiksi kun varasimme reissun, niin hän teki varauksen. Löysimme myöhemmin ennen reissua ristiriitaista tietoa sen suhteen, että mitkä matkatavarakoot sisältyvät lentoomme. Lisäksi löysimme netistä, että kyseisellä lentoyhtiöllä on ollut ongelmallista viestintää matkatavaroihin liittyen ja monia pettyneitä ja epäuskoisia asiakkaita on syntynyt sen myötä, että on täytynyt maksaa ylimääräistä "ylimääräisistä" matkatavaroista lennon lähtiessä.
Hän ei ole suostunut kertomaan minulle varaustietoja, jotta voisin itse olla yhteydessä lentoyhtiöön ja varmistaa asian chatissa. Minä maksoin yhtä suuren summan reissusta. Hän ei itse halua tarkistaa, sillä "luottaa lentoyhtiön viestintään", vaikka varauksen tiedot eivät täsmää lentoyhtiön tietojen kanssa. Voisin ymmärtää, mutta oli asia mikä tahansa, hän päättää. Joskus tuntuu siltä, että jos olen mieltä x, hänen on pidettävä kiinni mielipiteestä y ihan vain ollakseen eri mieltä. Joskus kommunikoin hänen mielestään liian vähän, joskus taas liikaa. Kummastakin tulee hänelle epämiellyttävä olo, enkä minä voi korjata sitä. Tuntuu, että teen koko ajan jotain "väärin". Koen olevani helppo ihminen, mutta hän saa minut kokemaan oloni vaikeaksi. Olemme olleet kolme vuotta yhdessä, eli ei ihan uusi parisuhde ja käytös on aina ollut samanlaista. Vasta viime aikoina olen alkanut kyseenalaistamaan hänen käytöstään.
Mitä mieltä te olette? Ja kiitos, että sain purkaa.
Kommentit (11)
En asuisi yhdessä kumppanin kanssa, ja varsinkaan en asuisi yhdessä tällaisen kumppanin kanssa. Se nyt käy järkeen, että enemmän siisteyttä haluava myös siivoaa enemmän, mutta ettei SAISI siivota ylimääräistä? Menee hulluuden puolelle.
Elämänlaatusi todennäköisesti paranisi eri osoitteissa, jatkui tämä suhde tai ei. Ainakin saisit tilaa miettiä, mitä oikeastaan haluat.
Vierailija kirjoitti:
En asuisi yhdessä kumppanin kanssa, ja varsinkaan en asuisi yhdessä tällaisen kumppanin kanssa. Se nyt käy järkeen, että enemmän siisteyttä haluava myös siivoaa enemmän, mutta ettei SAISI siivota ylimääräistä? Menee hulluuden puolelle.
Elämänlaatusi todennäköisesti paranisi eri osoitteissa, jatkui tämä suhde tai ei. Ainakin saisit tilaa miettiä, mitä oikeastaan haluat.
Voi olla, ja olen kyllä viime aikoina miettinyt tätä. Eri asunnoissa asuminenhan siis ei hänelle käy, mutta varsinaista eroa olen miettinyt.
Kiitos vastauksista, halusin vain kuulla, että "ylireagoinko".
Ap
ja toukkiin liittyen kelaat liikaa. sait shokin niistä ja niitä nyt tyntuu varmaan olevan enempi kuin oikeasti
Kyllä, ylireagoit sen miehen mielestä ja se on aivopessy sut luulemaan että määräilevä mies romanttinen ja haluttava "normaali" mies. Ei ole. Herää.
Miksi et siivoa, kun mies on poissa? Nähtävästi häntä häiritsee vihainen imurointisi ja kiivas mopinheiluttelu ja huokailu, että aina joutuu siivoamaan.
Jos olette vuokralla, niin vuokranantajaan tai taloyhtiön huoltoon ota heti yhteys toukkaongelmasta, sinne pitää saada kunnon myrkytys. Tuohan syö energiaa valtavasti ja on henkisesti raskasta, mutta pyydä siis taloyhtiö apuun, kyllä heiltä sinun pitää saada apua/infoa asiaan.
Voiko lennon suhteen tehdä niin, että luotat häneen, mutta voit hiljaa mielessä varautua lisämaksun maksamiseen.
Kiva, että meette yhdessä reissuun, pääsette arjesta irti ja toukkaongelmasta toivottavasti myös.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et siivoa, kun mies on poissa? Nähtävästi häntä häiritsee vihainen imurointisi ja kiivas mopinheiluttelu ja huokailu, että aina joutuu siivoamaan.
Jos tää on miehelle maailmanloppu niin pitäs lähettää ulkoruokintaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olette vuokralla, niin vuokranantajaan tai taloyhtiön huoltoon ota heti yhteys toukkaongelmasta, sinne pitää saada kunnon myrkytys. Tuohan syö energiaa valtavasti ja on henkisesti raskasta, mutta pyydä siis taloyhtiö apuun, kyllä heiltä sinun pitää saada apua/infoa asiaan.
Voiko lennon suhteen tehdä niin, että luotat häneen, mutta voit hiljaa mielessä varautua lisämaksun maksamiseen.
Kiva, että meette yhdessä reissuun, pääsette arjesta irti ja toukkaongelmasta toivottavasti myös.
Toiselle osapuolelle ei siis käy, että otan taloyhtiöön yhteyttä toukista.
Ap
Se kuuluu ilmoittaa!! Pelkääkö toinen että toukat johtuu teistä tms., eli siitähän se ei johdu, vaan talon rakenteista ja olette ilmoittautumisvelvollisia asiasta.
Nyt rohkeasti kysymään toiselta, että haluaako että olette edelleen pariskunta, jos kyllä, niin asioihin tulee tarttua/edistää
tsemppiä
Minä en ole aloittajan teksteistä löytänyt vielä yhtään pointtia miksi tuon miehen kanssa kannattaisi jatkaa yhdessä.
Apn tilanteessa alkaisin varautumaan eroon. Ehkä kävisin vielä yhteisen lomareissun mutta ottaisin asenteen että teen niitä asioita siellä mitä haluan. Eli en menisi miehen mielen mukaan pelkästään. Muutenkin rupeaisin siivoamaan oman mieleni mukaan vaikka toinen suuttuisi. Testaisin siis tavallaan sitä miten suhde muuttuu jos muutan omaa käytöstäni.
Todennäköisesti nuo testit valmistaisivat sen että eroaisin. Kannattaa miettiä etukäteen tavaroiden jakoa mitkä kuuluu sinulle ja mistä olet valmis joustamaan. Tuskin haluat jäädä tuohon asuntoon asumaan jos siinä ötököitä. Mutta valmistele asiaa koska vaikuttaa että jos yhdessä ollessa mies ei ole helppo niin tuskin erotessakaan.
oon sitä mieltä että
nopeasti sanottuna löydät paremman joka tuntuu oikealta mitä teetkään