Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monitehojen sijasta piilarit ja lukulasit?

Vierailija
17.07.2024 |

Monitehot on kalliit ja tuntuu huonolta kompromissilta, mutta ajatus jatkuvasta kaksien lasien välillä vekslaamisesta ei myöskään houkuta. Onko kukaan täällä kokeillut sellaista, että korjaa kaukonäön piilareilla ja käyttää lähelle katsoessa erillisiä lukulaseja? Liittyykö siihen joitain huonoja puolia joita ei tulisi välttämättä ajatelleeksi vai toimiiko se yhtä hyvin kuin lukulasien käyttö sellaisella joka näkee luonnostaan hyvin kauas?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se toimi noin. Ei ne lukulasien plussat "kompensoi" piilareiden miinuksia. Jos sulla on miinuslasit, niin lukuvoimakkuus voi olla esim. vähemmän miinuksia. Esim. kauas -3 ja lähelle -2. Tai kuten mulla nyt, kauas -2,25 ja -2,5, lähelle +/-0

Vierailija
2/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se toimi noin. Ei ne lukulasien plussat "kompensoi" piilareiden miinuksia. Jos sulla on miinuslasit, niin lukuvoimakkuus voi olla esim. vähemmän miinuksia. Esim. kauas -3 ja lähelle -2. Tai kuten mulla nyt, kauas -2,25 ja -2,5, lähelle +/-0

Mitä oikein horiset? Käytän piilareita ja nyt kun ikänäkö on alkanut vaivata niin etten enää näe kovin pieniä pränttejä, kyllä lukulasit auttaa. Ne helpottaa muutenkin lukemista jos tahdon pitää kirjaa lähellä.

Ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ethän sä tuolla pääse lasien kanssa venkslaamisesta yhtään mihinkään. Ainako sitten kaivat lasit esille, kun pitää kaupassa nähdä hintalappu? Ja roikotat niitä mummotyyliin nenän päässä.

En oikein ymmärrä mikä logiikka tässä on? Oletko kokeillut koskaan monitehoja? Ei niissä mitään kompromissia joudu tekemään. Itse ainakin näen niillä hyvin sekä kauas että lähelle.

Lisäksi, on olemassa myös monitehopiilareita. Jos aiot piilareita käyttää, niin miksi ihmeessä et käyttäisi sitten monitehoisia?

Vierailija
4/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harkinnut monovisiota? Siinä toinen silmä korjataan piilarilla näkemään kauas ja toinen lähelle. Suurin osa sopeutuu siihen hyvin eikä tarvitse laseja välttämättä lainkaan. Jotkut tarvitsee laseja esim. pidempään lukiessa tai toetokoneella, mutta paljon harvemmin kuin silloin jos molemmat silmät korjataan näkemään hyvin kauas.

Vierailija
5/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itse käytän tätä komboa. En halua käyttää laseja koko ajan ja piilareilla näen mainiosti paitsi pientä pränttiä. Lukulaseja saa muutamalla eurolla.

Vierailija
6/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on -9 ja piilarit. Sen lisäksi marketin muutaman euron lukulasit, joita yleensä pidän päälaella. Hyvin toimii! Ainoa miinus toki, että piilareita täytyy ostella useammin. Itse tosin käytän "kuukausilinssejä" monta kuukautta. Olen käyttänyt piilareita yli 40 vuotta. Ongelmia ei ole ollut kuin ehkä nuorena pari kertaa silmätulehdus. 

Suosittelen siis!

Vierailija
7/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on -9 ja piilarit. Sen lisäksi marketin muutaman euron lukulasit, joita yleensä pidän päälaella. Hyvin toimii! Ainoa miinus toki, että piilareita täytyy ostella useammin. Itse tosin käytän "kuukausilinssejä" monta kuukautta. Olen käyttänyt piilareita yli 40 vuotta. Ongelmia ei ole ollut kuin ehkä nuorena pari kertaa silmätulehdus. 

Suosittelen siis!

Jatkaisin tähän, että toki pitää piilareiden lisäksi silmälasit olla, koska piilareita ei saisi käyttää joka päivä, eikä koko päivää.

Vierailija
8/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ethän sä tuolla pääse lasien kanssa venkslaamisesta yhtään mihinkään. Ainako sitten kaivat lasit esille, kun pitää kaupassa nähdä hintalappu? Ja roikotat niitä mummotyyliin nenän päässä.

En oikein ymmärrä mikä logiikka tässä on? Oletko kokeillut koskaan monitehoja? Ei niissä mitään kompromissia joudu tekemään. Itse ainakin näen niillä hyvin sekä kauas että lähelle.

Lisäksi, on olemassa myös monitehopiilareita. Jos aiot piilareita käyttää, niin miksi ihmeessä et käyttäisi sitten monitehoisia?

Monitehot on todellakin huono kompromissi, kun joka etäisyydelle on oma alueensa jolla ei näe muille etäisyyksille. Moni tarvitsee monitehojen lisäksi näyttöpääte- ja lukulasit pitkäaikaista käyttöä varten, kun ei ne monitehot ole lainkaan niin hyvät kuin mainoksissa annetaan ymmärtää.

Monitehopiilarit on vielä keljummat, koska niitä on hankala ottaa pois silloin kun niillä näkee huonosti.

Vierailija
9/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen siis!

Jatkaisin tähän, että toki pitää piilareiden lisäksi silmälasit olla, koska piilareita ei saisi käyttää joka päivä, eikä koko päivää.

Miksi olet piilareitten päivittäisestä käytöstä noin huolissasi, jos kuitenkin käytät samoja kuukausilinssejä monta kuukautta? Kuukausilinssit kuuluu heittää roskiin kuukauden kuluttua siitä kun ne on ottanut käyttöön, vaikka niitä olisi käyttänyt vain yhden ainoan kerran. Käytön jatkaminen sen jälkeen on riski silmille - paljon suurempi riski kuin se että käyttää piilareita joka päivä aamusta iltaan ja usein öisinkin, jos silmälääkäri on antanut siihen luvan. 

Vierailija
10/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei lukulasien plussat "kompensoisi" piilareiden miinuksia? Jos joku tarvitsee esim. kauas -3 ja lähelle -2, sen voi toteuttaa juurikin niin että käyttää -3 piilareita ja laittaa +1 lukulasit nenälle. Jos päässälaskutaitosi on surkea, voit tarkistaa laskimella että -3+1=-2.

Vierailija
11/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon helpompi pelata yksien lasien kanssa kuin vaihtaa laseista toisiin aina kun katseluetäisyys muuttuu. Etenkin jos käyttää pelkkiä marketin lukulaseja, jotka on niin halpoja että niitä voi ostaa vaikka kymmenet joka huoneeseen ja laukkuun.

Vierailija
12/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse kokeillut monitehopiilareita? Ei kannata ihmetellä miksei muut käytä niitä, jos et itse ole edes kokeillut.

Vierailija
13/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä oikein horiset? Käytän piilareita ja nyt kun ikänäkö on alkanut vaivata niin etten enää näe kovin pieniä pränttejä, kyllä lukulasit auttaa. Ne helpottaa muutenkin lukemista jos tahdon pitää kirjaa lähellä.

Ohis

On olemassa monitehopiilareita. Voi myös käyttää toisessa silmässä kauko- ja toisessa lähinäön korjaavaa linssiä. Aivot oppivat kyllä, kumpi silmä on kulloinkin käytössä.

Näillä periaatteilla tehdään myös taittovirhe- ja kaihileikkauksia. 

Vierailija
14/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttäisit yksitehopiilareita, näkisit lukea +2:n tai +2,5:n vahvuisilla markettilaseilla.

Vierailija
15/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilareitten ja lukulasien sijasta moniteholinssileikkaus?

Vierailija
16/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä? Siinähän pilaa näkönsä lopullisesti jos tehdasvalmisteinen keinolinssi ei tunnukaan hyvältä.

Vierailija
17/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monitehot (sekä rillit että linssit) on hyvä juttu mutta vaatii opettelua. Pari viikkoa on hankalaa.

Jos ei tämän vertaa viitsi aivojaan jumpata niin ei niistä epäilemättä muuhunkaan ole.

Vierailija
18/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä? Siinähän pilaa näkönsä lopullisesti jos tehdasvalmisteinen keinolinssi ei tunnukaan hyvältä.

Juuri niin. Ja leikkaukseen menijä ottaa todella riskin, koska keinolinssejä ei voi testata etukäteen.

Vierailija
19/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monitehot (sekä rillit että linssit) on hyvä juttu mutta vaatii opettelua. Pari viikkoa on hankalaa.

Jos ei tämän vertaa viitsi aivojaan jumpata niin ei niistä epäilemättä muuhunkaan ole.

Missähän kunnossa omat aivosi on jos et tajua, että ihmiset on erilaisia eikä kaikki sopeudu parhaisiinkaan monitehoihin koskaan?

Vierailija
20/23 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pelkät piilarit, koska en tykkää käyttää silmälaseja. Monitehopiilareista ei löytynyt sellaisia, joilla olisin nähnyt hyvin sekä kauas, että lähelle. Niinpä toisessa silmässä on +0,5 linssi ja toisessa +1,75. En tarvitse silmälaseja, kun piilarit ovat silmissä.

Lukulasit pitäisi hankkia ihan sitä varten, että näkisin lukea silloin, kun piilarit eivät ole silmissä. Ne olisi tietysti hyvä olla olemassa jo siltäkin varalta, että tulee esim. silmätulehdus, eikä piilareita voi käyttää. Kerran jo lävin kehyksiä sovittelemassakin, mutta en vielä löytänyt mieleisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme