Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kutina syövän ensioireena - kokemuksia?

Vierailija
17.07.2024 |

Olen lukenut, että syöpä voi oireilla jo pari vuotta ennen löytymistä kutinana. Onko kenelläkään näin tapahtunut? Minulla on pää kutissut jo melkein vuoden. Olen vaihtanut apteekin kutisevalle päälle tarkoitettuun shampooseen, enkä käytä hiuslakkaa tms, mutta ei se vieläkään lopu. Talvella oli joku kutisematon jakso, mutta sitten se taas alkoi. Eniten kutittaa aamuisin, päivisin se usein unohtuu. 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veri ja virtsakokeista näkee maksa ja munuaisarvojen poikkeamisen normaalista.

Vierailija
2/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutina voi olla lymfooman oire.   Kutina voi johtua lukemattomista syistä joten sitä ei heti pidä alkaa pelätä syövän oireeksi.

Pitkäaikainen kutina pitää kuitenkin tutkia.

Rintasyövässä voi esiintyä kutinaa.  Yleensä tähän kuitenkin liittyy muitakin oireita kuten lymfoomassa kuume, yöhikoilu, painon lasku jne.

Jos siis kutina  aiheuttaa huolestumista kannattaa mennä tutkimuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikainen rutina pitää kuitenkin tutkia.

Vierailija
4/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänahan kutina on tasan sitä, että et laita hoitoainetta päänahkaan. Teepä niin seuraavat 2vkoa shampoopesun jälkeen, niin kutina loppuu

Vierailija
5/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutina voi olla myös maksasyövän oire.

Vierailija
6/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille lääkärille sitä kannattaisi varata aika? Yleislääkärille vai jonkun alan spesialistille? T:ap

Vierailija
7/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Minulla alkoi noin 6-7 kk ensimmäisestä imusolmukkeen turpoamisesta kutisemaan niska ihan todella paljon. Luulin sen olevan hikoilusta johtuvaa, mutta hoitojen alettua myös tuo kutina lakkasi. Säärten kutinan arvelin myös johtuvan kuivuudesta.

Diagnoosin jälkeen, sillä samalla viikolla alkoi ihan hillitön jalkapohjien ja kämmenien kutina, mikä meinasi saada hulluksi. Minulla siis lymfooma.

Vierailija
8/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Minulla alkoi noin 6-7 kk ensimmäisestä imusolmukkeen turpoamisesta kutisemaan niska ihan todella paljon. Luulin sen olevan hikoilusta johtuvaa, mutta hoitojen alettua myös tuo kutina lakkasi. Säärten kutinan arvelin myös johtuvan kuivuudesta.

Diagnoosin jälkeen, sillä samalla viikolla alkoi ihan hillitön jalkapohjien ja kämmenien kutina, mikä meinasi saada hulluksi. Minulla siis lymfooma.

Siis ennen ensimmäistä imusolmukkeen turpoamista alkoi kutina. Imusolmukepatista meni vielä vajaa vuosi diagnoosiin.

vasta viimeisellä viikolla nousi leukosyytit yli viitearvon.

Vierailija
9/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänahan kutina ei ole syövän oire. Itse allergisoiduin yhtäkkiä shampoissa ja hoitoaineissa oleville silikoneille. Kutina helpotti kun vaihdoin silikonittomiin aineisiin. Minun päänahka kutisee silti aina välillä kun se suuttuu jostakin. Onko sinulla myös hilsettä. Jos on niin käy ostamassa apteekista nizoral shampoota ja pese sillä. 

Vierailija
10/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvamaksa.

Vierailija
11/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kutisi iho niin päänahassa kuin muuallakin. Se loppui heti kun syöpäkasvain leikattiin pois. Seuraavana päivänä ei enää kutinaa ollut missään.

Vierailija
12/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lymfooma,  josta tiesin vasta myöhemmin erään leikkauksen yhteydessä otetusta koepalasta oireili minulla jalkojen ihon kutinana aina nukkumaan mennessä.

Kutina kesti aikansa ja oli jotenkin sellaista, että raapiminen ei auttanut, vaan teki kipeää. Lisäksi kuukausia jatkuva kuiva yskä ja alituinen hiki. Siis oli niin kuuma koko ajan. 

Sain hoidot ja olen toistaiseksi ollut remissiossa. Kiitos suomalaisen terveydenhoidon.

Vierailija
13/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AP mitään muita oireita? Miksi arvelet juuri syövästä johtuvaa kutinaa?

Itsellä oli kutinan lisäksi (kyllä, päänahka myös) ihan hirveä väsymys. Olisin voinut nukkua aamusta iltaan, ja vielä seuraavaan aamuun.

Vierailija
14/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypokondriaa voidaan hoitaa.

Vierailija
15/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hypokondriaa voidaan hoitaa.

Kutina on ihan oikeasti oire, mitä kannattaa seurata, ja hakeutua lääkäriin, mikäli ei aikanaan taltu. Niin hassulta kuin se sinusta tuntuukin.

Vierailija
16/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kutisi selkä ja jalat hillittömästi ennen rintasyöpädiagnoosia. Veriarvot olivat kuitenkin ennen hoitoja normaalit, joten maksaan tämä kutina ei liittynyt. Ehkä sattumaa.

Vierailija
17/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lymfooma,  josta tiesin vasta myöhemmin erään leikkauksen yhteydessä otetusta koepalasta oireili minulla jalkojen ihon kutinana aina nukkumaan mennessä.

Kutina kesti aikansa ja oli jotenkin sellaista, että raapiminen ei auttanut, vaan teki kipeää. Lisäksi kuukausia jatkuva kuiva yskä ja alituinen hiki. Siis oli niin kuuma koko ajan. 

Sain hoidot ja olen toistaiseksi ollut remissiossa. Kiitos suomalaisen terveydenhoidon.

Miten tuo lymfooma todettiin?

Vierailija
18/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo lymfooma todettiin?

Nielurisasta patologilla.

Vierailija
19/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko AP mitään muita oireita? Miksi arvelet juuri syövästä johtuvaa kutinaa?

Itsellä oli kutinan lisäksi (kyllä, päänahka myös) ihan hirveä väsymys. Olisin voinut nukkua aamusta iltaan, ja vielä seuraavaan aamuun.

Veikkaisin häikkää kilpirauhasessa. En ole lääkäri, mutta jatkuva väsymys viittaa kilpparin vajaatoimintaan.

Käy lääkärissä.

Vierailija
20/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutina on myös yksi mahdollinen (esi)vaihdevuosien aiheuttama oire.