Heteroparisuhde ja eri maailmat
Olen usein miettinyt, miten helpolla homot ja lesbot pääsevät parisuhteessa ja yhteisessä kodissa.
Kun vertaa kuinka keskimäärin heterosuhteen osapuolet elävät täysin eri maailmoissa. Aivan erilainen ajattelutapa.
Pitää yhdistää elämä , koti ja arki ihmisen kanssa, joka on täysin eri planeetalta - vaikka olisi samat elämänarvot, toiveet ja elämäntavat.
Mies ja nainen eroavat ajattelultaan aivan valtavasti. On pieni ihme, että onnellisia suhteita ja perheitä edes on :D
Aluksi voi rakastuneina tuntua, että on paljonkin samankaltaisuutta, mutta ajan myötä selviää, että mies ja nainen katselevat elämää ihan täysin toisin.
Mies voisi elää kaatopaikkatavaralla sisustetussa loukossa. Elämähän on muualla. Nainen on esteetikko.
Mies voi elää saastassa, nainen ei vain voi vaikka hetkellisesti yrittäisi herätellä miestään siivoamaan.
Mies käyttää rahansa viimeisimpään tekniikkaan, hifiin, autoihin jne - siis kaikkeen turhaan ja typerään naisen mielestä.
Mies ei välitä ihmissuhteista ja niiden hoidosta, ellei kyse ole parhaista kavereista, joiden kanssa kaljoitellaan ja grillataan. Nainen ylläpitää kaiken tämän miestäkin varten
Mies ei välitä terveellisestä ruoasta. Käyttäisi rahaa vain makkaraan, lihaan ja kaljaan. Nainen huolehtii salaatit, marjat, hedelmät, kuidut, kalsiumin lähteet yms. ruokavalioon.
Mies haluaa vapaalla lähinnä erämökille, kalalle ja metsälle kun taas nainen hyvin varustetulle huvilalle (koska yksin kaiken raataminen erämökillä ei ole kivaa) tai hotelliin, teatteriin, museoihin, kaupunkilomille.
Kumpikin on ihan pihalla toisen osapuolen ajattelusta. Eiväthän heterot kertakaikkiaan sovi yhteen. Miten tämä lisääntyminen on tällä lailla hoidettu?
Kommentit (8)
Olipa hiukan tyly ja yksipuolinen käsitys miehistä, mutta ehkä se oli vain tehokeino asian pointin esilletuomiseksi. Voihan se olla, että saman sukupuolen liitoissa toisen ajatustavan ymmärtäminen sujuu luontevammin.
Minulla on ainakin ollut ihan erilaisia miehiä kuin nuo, joita kuvasit. Ei ole kenenkään kanssa ollut sellaista tunnetta, että ollaan eri maailmoista. Yhteisiä kiinnostuksenkohteita on löytynyt paljonkin, esim. samantyylinen musiikki, kirjat, elokuvat, muut kulttuurijutut, matkustelu... Pitkäaikaisimman kumppanin kanssa tykättiin molemmat olla kesämökillä. On monella ollut sellaisiakin kiinnostuksenkohteita, joita en ole heidän kanssaan jakanut, kuten yhdellä larppaaminen ja roolipelit, toisella jalkapallo, ja yksi oli it-alalla, mutta ei tämä nyt sitä tarkoittanut, että oltaisiin oltu eri maailmoista. Yhtäkään miestä ei kiinnostanut autot tai jatkuva teknisten laitteiden shoppailu. Kaikkia kiinnosti terveellinen ruoka, kaksi eksistäni oli jopa kasvissyöjiä. Kukaan ei ole harrastanut kalastusta tai eräjormailua - oletan, ettei tähän lasketa muuten vain luonnossa liikkumista, josta kyllä tykkää moni nainenkin.
Etsikää oikeasti samanhenkisiä miehiä!
Minulla ja vaimollani on hyvin samanlaiset arvot ja elämäntapa, vaikka hän on vielä erilaisesta kulttuurista toiselta puolelta maailmaa kotoisin. Meillä on paljon enemmän yhteistä kuin minulla ja vaikkapa naapurin miehellä.
Eiköhän tuo eräjorma -tyyppinen mies ole vahvasti katoamassa. Omassa parisuhteessani on korkeasti koulutettu, kielitaitoinen ja matkusteluhalukas mies, joka valitsee ennemmin kamarismusiikkikonsertin kuin minkään äijäporukan metsäretken eikä ole eläessään pitänyt asetta kädessään.
Minua on aina ihmetyttänyt, miten ihmiset oikein päätyvät suhteisiin, joissa ollaan ihan eri maailmoista eikä edes ymmärretä toista ja toisen ajatusmaailmaa - onko teillä kriteerinä pelkkä ulkonäkö vai otatteko vaan kenet tahansa kohdalle osuvan? Itselleni ainakin nimenomaan se samanhenkisyys on olennaisimpia kriteereitä enkä edes päätyisi tapailemaan ihmistä, jonka kanssa ei ole mitään yhteistä ja jonka kanssa ei tajuta toistemme ajatusmaailmaa. Haluan sekä henkistä että seksuaalista yhteensopivuutta.
Kai se tuollaista on joillain. Meillä mies on siivousfriikki ja minä aikamoinen sika. Miehelle myös kodin habitus on tärkeämpää, minulle riittäisi huonekalut ekotorilta. Vapaa-aikaa vietetään samoilla tavoilla ja lomahaaveetkin osuvat yhteen. Mies suunnittelee minua useammin yhteisiä treffi-iltoja ja puhuu suhteen tilasta oma-aloitteisesti.
Ja heteroja ollaan kyllä molemmat, 10 vuotta yhdessä.
Jutun juju on löytää kumppani, joka on samaa mieltä perusasioista.
En tunnista omaa miestäni lainkaan "miehen" kuvauksestasi. Meillä arki toimii hyvin, ehkä juuri siksi että emme ole tuollaisia stereotypioita sukupuolistamme.