Teini mukaan vai yksin kotiin?
Meillä on 17 v tytär. Kysytään aina haluaako mukaan johonkin kesäpuuhaan. Mökille, museoon, risteilylle, luontoretkelle, shoppailemaan tai uimaan esimerkiksi. Aina mumisee, että, ei tiedä haluaako tulla ja on aika vastentahtoinen. Välillä lopulta lähtee mukaan. Mistä tietää haluaako nuori oikeasti olla yksin kotona päivästä toiseen puhelinta tuijottamassa? Vai pitääkö houkutella mukaan?
Ei tuosta saa selvää. Mielellään otetaan mukaan, mutta jos oikeasti haluaa olla kotona yksin, niin käy sekin.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Niin no kai se voi itse päättää kiinnostaako lähteä museoon mukaan tai huvittaako uiminen. Ei mun teini halunnu leffaan muun perheen kanssa. Haluaa mennä kaverin kaa kattoo sen. Sit se jäi yksin kotiin ku me muut mentiin leffaan. Ainakin sillä sienestäminen alkoi kiinnostaa ja on sitten sinne lähdössä.
Jos siis sanoo, että "Ei tiedä" haluaako lähteä museoon, niin haluaako lähteä?
Houkutelkaa mukaan, jos vain mumisee jotain "en tiedä" tms. Kesäreissut perheen kanssa ovat mukavia ja niistä jää lämpimiä muistoja. Jos hän oikeasti ei halua lähteä, hän varmaan osaa sanoa sen suoraan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ei ainaikaan täällä tiedetä. Varmaan tunnet jälkikasvusi paremmin?
"En tiedä" voi tarkoittaa myös, että odottaa kavereilta viestejä, ovatko näkemässä kyseisenä ajankohtana. Saattaa ehkä siis lähteä mukaanne, jos ei mitään muuta seuraa/menoa ilmaannu. Teineillä on myös monesti epäsäännöllinen kierto ja kivuliaat kuukautiset. Etukäteen ei tiedä, jaksaako/kykeneekö/haluaako silloin joihinkin perhemenoihin, kuten uimaan tai retkeilemään.
T. kahden teinin äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no kai se voi itse päättää kiinnostaako lähteä museoon mukaan tai huvittaako uiminen. Ei mun teini halunnu leffaan muun perheen kanssa. Haluaa mennä kaverin kaa kattoo sen. Sit se jäi yksin kotiin ku me muut mentiin leffaan. Ainakin sillä sienestäminen alkoi kiinnostaa ja on sitten sinne lähdössä.
Jos siis sanoo, että "Ei tiedä" haluaako lähteä museoon, niin haluaako lähteä?
No ehkä ei tiedä? En min ainakaan teininä tiennyt halusinko. Toisaalta joo toisaalta en.
Kysy lähteekö ulkomaan matkalle, jos ei, ehkä hän kärsii vanhempien mukana olemisesta, tiedä häntä, kysy !
Vierailija kirjoitti:
Kysy lähteekö ulkomaan matkalle, jos ei, ehkä hän kärsii vanhempien mukana olemisesta, tiedä häntä, kysy !
Ulkomaanmatkoille ei halua, sen in tehnyt selväksi. Mutta kaikki muu on sitten tuota ei tiedä -osastoa. Olenko siis kauhea vanhempi, jos aina sanon, että ok, jää kotiin, kun me muut lähdemme jonnekin. Vai olenko kauhea vanhempi, kun sanon, että kerran et tiedä, niin nyt lähdet mukaan? Kumpaakin on tehty.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaanmatkoille ei halua, sen in tehnyt selväksi. Mutta kaikki muu on sitten tuota ei tiedä -osastoa. Olenko siis kauhea vanhempi, jos aina sanon, että ok, jää kotiin, kun me muut lähdemme jonnekin. Vai olenko kauhea vanhempi, kun sanon, että kerran et tiedä, niin nyt lähdet mukaan? Kumpaakin on tehty.
Ap
Etkö osaa ollenkaan toimia ihmisten kanssa? Voit ehdottaa museokäyntiä hyvissä ajoin ja vastata tuohon muminaan "ok, mieti rauhassa ja tee sitten sen mukaan, millainen fiilis on". Ja voit myös yleensä jutella, että millaiset jutut teiniä kiinnostaa ja tykkääkö olla itsekseen vai tulla mukaan, ja mitkä asiat siihen vaikuttavat. Miksi edes joku museokäynti pitäisi tietää etukäteen? Asianhan voi jättää hautumaan ja teini voi päättää sitten kun asia on ajankohtaista. Oletko kysynyt häneltä ideoita tekemiseen vai meneekö tuo niin että aikuiset vain päättävät ja ilmoittavat kohteet?
Ton ikäiselle mä sanoisin, että ollaan menossa paikkaan x klo xx.xx lähtö. Jos haluaa mukaan, niin on tuolloin valmiina. Ja olis kiva, jos lähtis mukaan.
jos nuori ei lähde, niin sitten ei lähde.
Meillä se on pakko lähteä mukaan juuri sen takia että elämässä on muutakin kuin se puhelin. Olemme kasvattaneet niin ettei puhelin voi olla tärkein eikä sitä pidä tuijotella koka päivää vaan on muitakin harrastuksia. Meidän lapset pelaa jalista ja salibandya.
Mukaan, tottakai! Perheen kuuluu viettää aikaa yhdessä. Mitä edes kyselette?!
Vierailija kirjoitti:
Ton ikäiselle mä sanoisin, että ollaan menossa paikkaan x klo xx.xx lähtö. Jos haluaa mukaan, niin on tuolloin valmiina. Ja olis kiva, jos lähtis mukaan.
jos nuori ei lähde, niin sitten ei lähde.
Tämä sama. Yllättäen on lähtenyt museoon, mutta taas leffa ei kiinnostanut. Ekaan ajankohtaan ei tullut parempaa, ja jälkimmäiseen tuli. Näin tulkitsen. Lähtee tai ei lähde, 17-vuotias voi itse jo päättää. Ja jos ei ole valmis, sitten ei lähde. Ei ole enää 2-vuotias.
17v on lapsi ei saa jättää yksin kotiin. Heitteille jättö lapsensuojelu tädit tulee hakemaan