En keksi mitään vastauksia työhaastattelun peruskysymyksiin
Aina sanotaan, että mieti vastauksia etukäteen, mutta mitä tehdä, kun ei keksi mitään hyviä vastauksia, vaikka miettisi kuinka kauan tahansa.
En osaa sanoa, että miksi kenenkään kannattaisi palkata minua, kun en todennäköisesti kuitenkaan ole hakijoista se kokenein, paras ja osaavin.
En osaa kertoa vahvuuksistani ja saavutuksistani, saati että minulla olisi antaa esimerkkejä työtilanteista, joissa olisin erityisesti osoittanut osaamistani, koska sellaisia ei kerta kaikkiaan ole ollut. Työni osaan tehdä, mutta en koe, että minulla olisi mitään erityisiä vahvuuksia ja saavutuksia, mitä kannattaisi mainita
En edes osaa kertoa itsestäni, koska mistä minä tiedän mitä tämä tietty rekrytoija haluaa kuulla. Henkilö- ja työkokemustiedot näkyvät cv:ssä, joten tuntuisi oudolta lähteä toistamaan niitä. Ja mistä sitä ylipäänsä edes pitäisi aloittaa itsestään kertominen Yleensä kun kerron itsestäni, aloitan kertomalla esimerkiksi nimeni, mutta nythän se on jo sen toisen osapuolen tiedossa.
Ja sama käytännössä kaiken muun kanssa. Että koita tässä sitten löytää töitä.
Kommentit (5)
Ei se, että toinen on jo nähnyt samat asiat cv:ssäsi estä sinua kertomasta vähän lisää samoista asioista. Kerro esim, mikä sinun mielestäsi on sinun kokemuksessasi ja osaamisessasi tärkeää? Mitä olet oppinut? Mitä väliä sillä on?
Ja oikeasti se kysymys, että miksi sinut pitäisi palkata ei tarkoita vertailua muihin hakijoihin (ethän sinä heistä mitään edes tiedä) vaan nimenomaan sinun hyviä puoliasi. Ei siis miksi olisit paras tai kokenein (eikä näissä sitä välttämättä edes etsitä), vaan miksi olisit silti hyvä.
Kerro itsestäsi-kysymykseen pitäisi kehittää kolme lausetta jotka kertoisi mitä hyötyä sinusta olisi, kenelle ja millä perusteella.
Hyvät puolet
- olen ahkera ja luotettava työntekijä. Otan huomioon muut työyhteisön jäsenet. Olen hyvä työkaveri. Olen tunnollinen ja opettelen mielelläni uutta, jos työtehtävä niin vaatii.
Opettele jotain tuollaista ulkoa.
Fake it till you make it! Ei sun tarvitse olla paras työssäsi riittää kun esität olevasi. Pikkasen voi aina laittaa Lapin lisää.
Oot tasaisen pätevä kaikessa.