Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon opiskelija tarvitsee tuloja pärjätäkseen?

Vierailija
07.07.2024 |

Tarkoitan siis maksettuaan pakolliset menot. Millaisilla summilla sinä tai lapsesi olette tulleet/tulette toimeen?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske yhteen kaikki pakolliset menot ja varaa hiukan ylimääräistä, jos sattuu jotain. Ei kaikilla ole samoja menoja.

Vierailija
2/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos pakolliset menot (asuminen, ruoka, mahdolliset opintokulut, vaatteet, puhelin, lääkkeet, bussilippu) on maksettu, eihän sen jälkeen tarvita euron killinkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on koko kesän töissä, niin kyllä se tuo vähän voita leivän päälle. Tuet eivät riitä mihinkään.

Vierailija
4/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainan maksimimäärä on 650 euroa kuussa. Kai tuo on joku mittari, että tuolla summalla pitäisi pärjätä.

Vierailija
5/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian vierestä.  Minusta opiskeluaikoihin jollain tavoin myös kuuluu centin venyttäminen. Ainakin omana aikanani oli ihan normaalia ja yleistä, että välillä joutui kieltäytymään jsa sanomaan monelle houkutukselle ja muka välttämättömälle kiitos mutta ei kiitos. Kaikki ymmärsivät jos sanoi, ettei voi nyt sitä tai tätä kun rahat oli tiukilla, koska opiskelija. Mutta nyt kun toistaiseksi opinnot ovat takana saa lähinnä vain tölvintä, että v...u köyhä mee töihini Tai miksi v..s et opiskellu siellä yliopistolla mitään oikeeta alaa???  Taitaa olla nupissasi vikaa jos et muka maisterina oo saanut töit ja oot jo ollu pari kuukautta työttömänä. 

Vierailija
6/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainan maksimimäärä on 650 euroa kuussa. Kai tuo on joku mittari, että tuolla summalla pitäisi pärjätä.

Eipäs vaan 850 euroa ensi kuusta lähtien. Hallitus leikkasi tukia ja kasvatti lainaa, jotta ei tartte maksaa toimeentulotukea opiskelijoille.

Vierailija
7/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuorelle jää ruokaan ja muuhun 400 euroa. Todella tiukoilla on, eikä mulla ole rahaa avustaa. Laina ei tule kysymykseen.

Vierailija
8/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotaanko sitä syödä joka päivä tilauspizzoja vai kokata itse halvoista raaka-aineista?

Vierailija
9/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollenkaan jos on runsaasti varallisuutta

Vierailija
10/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nuorelle jää ruokaan ja muuhun 400 euroa. Todella tiukoilla on, eikä mulla ole rahaa avustaa. Laina ei tule kysymykseen.

Tuolla rahallahan pärjää oikein hyvin!

Vierailija
11/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on pötyä. Opintoraha ja asumislisä ovat yhteensä noin 500 euroa. Kun siitä on maksettu vuokra, ei jää todellakaan juuri mitään ruokaan ja muuhun, ei ainakaan 400. Miksi pitää siis keksiä satuja? Täällä palstalla moni vieläpä uskoo.

Vierailija
12/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla rahallahan pärjää oikein hyvin!

Paitsi ettei sellaisia rahoja saa ellei ota lainaa.

Vierailija
13/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 1000-1200€ sain itse kuussa rahaa opiskeluaikana. Vuokra oli noin 400e,joten ihan hyvin pystyi elämään ja juhlimaan. 

Vierailija
14/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiotaanko sitä syödä joka päivä tilauspizzoja vai kokata itse halvoista raaka-aineista?

Opiskelijan saamat tuet ovat opintoraha ja asumislisä, yhteensä 500 euroa. 

Esim Helsingissä yksiön vuokrat ovat halvimmillaan n 650 euroa. Eli jos 3 opiskelijaa ahtautuu asumaan yhteen yksiöön, jokaiselle jää vuokran jälkeen rahaa muuhun (ruoka, sähkö, bussilippu, vaatteet, hygienia jne) n 250 euroa.

Todellakin ihmettelen, miten opiskelijat pärjäävät. Suomessa saa enemmän rahaa olemalla työtön.

Vierailija
15/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 1000-1200€ sain itse kuussa rahaa opiskeluaikana. Vuokra oli noin 400e,joten ihan hyvin pystyi elämään ja juhlimaan. 

Nykyään opiskelija saa 1/3 tuosta.

Vierailija
16/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun nuoresi on kyllä erinomaisen hyväosainen jos jää jää ruokaan ja muuhun 400€!  - Oletan kun jätiti kertomatta- nyt että se mistä jää on asumismenojen jälkeen Tämän oletukseni perustan siihen, että useimmilla opsikelijoilla asumismenot (=mahd. vuokra, sähkä ja vesi)  on se suurin tosituva menoerä. - Sitä en ymmärtänyt, että miten niin ei laina tule kysymykseen. - Ainoa syy miksi laina mahd- ei tule kysymykseen on, että on aiemmin menettänyt tavalla tai toisella niin pahasti luottotietonsa, ettei pankki ole valmis myöntämään opintolainaa, joka usein on pankille aika riskitön laina, koska opintolainalle voi monesti saada valtiotakuksen. - Valtiontakausta ei kuitenkaan pidä lukea ja ymmärtää, että takaus olisi valtion toimesta muodollinen. Kyllä myös valtio pyrkii saamaan takaisin omansa, jos se joutuu maksamaan opintolainan takaajan roolissa,  ja vain hyvin poikkeuksellisesti valmis luopumaan oikeutetusta saatavastaan.

Uskovainen mies

Vierailija
17/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on pötyä. Opintoraha ja asumislisä ovat yhteensä noin 500 euroa. Kun siitä on maksettu vuokra, ei jää todellakaan juuri mitään ruokaan ja muuhun, ei ainakaan 400. Miksi pitää siis keksiä satuja? Täällä palstalla moni vieläpä uskoo.

Mitä pötyä? Poika tekee töitä opintojen ohella sekä lomilla, mutta enempää ei jaksa. Asuu kimppakämpässä, josta maksaa vuokraa 295 euroa.

Vierailija
18/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pötyä? Poika tekee töitä opintojen ohella sekä lomilla, mutta enempää ei jaksa. Asuu kimppakämpässä, josta maksaa vuokraa 295 euroa.

Mitä selvinnäkijöitä meidän oletat olevan?

Vierailija
19/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun nuoresi on kyllä erinomaisen hyväosainen jos jää jää ruokaan ja muuhun 400€!  - Oletan kun jätiti kertomatta- nyt että se mistä jää on asumismenojen jälkeen Tämän oletukseni perustan siihen, että useimmilla opsikelijoilla asumismenot (=mahd. vuokra, sähkä ja vesi)  on se suurin tosituva menoerä. - Sitä en ymmärtänyt, että miten niin ei laina tule kysymykseen. - Ainoa syy miksi laina mahd- ei tule kysymykseen on, että on aiemmin menettänyt tavalla tai toisella niin pahasti luottotietonsa, ettei pankki ole valmis myöntämään opintolainaa, joka usein on pankille aika riskitön laina, koska opintolainalle voi monesti saada valtiotakuksen. - Valtiontakausta ei kuitenkaan pidä lukea ja ymmärtää, että takaus olisi valtion toimesta muodollinen. Kyllä myös

Niin, no. On ehkä hyväosainen, koska hänellä ei ole autoa, hän ei käytä päihteitä, ei myöskään energiajuomia tai edes kahvia, ei syö ulkona, vaan kokkaa itse. Joskus ostaa kylläkin valmisruokia jos ei ehdi tekemään ruokaa opintojen ja töiden välissä. Ei opintolainaa todellakaan kannata ottaa. Elämä pystyssä heti valmistuttua, eikä pääse elämän alkuun ollenkaan monen kymmenentuhannen velat niskassa.

Poika on kyllä ihan puhki ja pelkää menettävänsä työpaikkansa, koska työpaikalla tapahtuu uudelleenjärjestelyjä.

Vierailija
20/21 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"....

Niin, no. On ehkä hyväosainen, koska hänellä ei ole autoa, hän ei käytä päihteitä, ei myöskään energiajuomia tai edes kahvia, ei syö ulkona, vaan kokkaa itse. Joskus ostaa kylläkin valmisruokia jos ei ehdi tekemään ruokaa opintojen ja töiden välissä. Ei opintolainaa todellakaan kannata ottaa. Elämä pystyssä heti valmistuttua, eikä pääse elämän alkuun ollenkaan monen kymmenentuhannen velat niskassa.

Poika on kyllä ihan puhki ja pelkää menettävänsä työpaikkansa, koska työpaikalla tapahtuu uudelleenjärjestelyjä."

Tjaa,a. No Myönnän, että vähän älähdin kun edellä kirjoitit, että poikasi saa,.... niin ymmärsin sen, että saa vastikkeetta. - On vanhempia jotka saattavat oikeasti tukea nuortaan huomattavilla summilla ymmärtämättä/ huomaamatta, ettei kaikilla nuorilla ole yhtä avokätisiä vanhempia.On myös opiskelualoja, joilta on helpompi työllistyä opintoja tukevalta alalta kuin toisilta. Osalta nuorilta osa-aikatyöpaikan ja/tai kesätyöpaikan saaminenkin on ponnituksen takana. 

Se, että ei voi ottaa lainaa ottaa on eri asia kuin se, ettei halua ottaa sitä. Ymmärrän, että on pelko tai saa vähintään aattelelemaan sitäkin vaihtoehtoa, ettei pystyisi maksamaan lainaa takaisin. Ja onkin fiksua harkita ja puntaroida sitä, että miten paljon lainaa (tai vähän) lainaa saattasi tarvita.

Kuten joku edellä jo kirjoittikin, niin tavallaan nuorilla opiskelijaelämään kuuluu centin venyttämien; mutta ei se sitä tarkoita, että nuorten tulisi nähdä nälkää ja kokea erityistä puutetta opiskeluaikansa. - Vaan enemmän ymmärrystä siitä, että opinnot ovat itsessään arvokkaita ja samalla myös ikäänkuin sijoitus tulevasiuutta kohtaan.

Mutta tiedostan, että tämä on minunlaiseni käävän helppoa sanoa. Varmasti moni nuori on Suomessakin kiovilla, vaikka glopalistti ajateltuna hyvin moni (korkeakoulu/ yliopisto-)opiskelija on hyvä osainen. 

Lujasti tsemppiä hänelle tulevaan! - Ja tietysti myös teille vanhemmille, koska onhan se arvokasta ja merkittvää, että voi ja jaksaa olla nuorensa tukena ja turvana vaikka juridisesti nuori olsi jo itsenäinen aikuinen.

Uskovainen mies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä