Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v. käytös

Vierailija
06.07.2024 |

Hei,

Meillä on 8-vuotias esikoinen, jonka luonne on koetellut meitä alusta asti. Lapsella on näin keittiöpsykologina jonkinasteista ylivilkkautta ja asperger-piirteitä. Diagnoosiin asti tuskin olisi, koska koulussa asiat sujuneet ok. On äärimmäisen herkkä ja herkästi loukkaantuva, mutta myös kovapäinen ja uhmakas. Pikkusisarukseen verrattuna asioista saanut ja saa vääntää jatkuvasti enemmän. Yhteisistä säännöistä kiinni pitäminen, se miten puhutaan muille, siirtymien toteuttaminen yms.

Tämän viestin aiheena on, että koen jatkuvasti menettäväni hermoni lapseni kanssa ja olevani äärimmäisen kuormittunut. Hänen jatkuva, taukoamaton puhetulvansa ja edellämainitut luonteenpiirteet saavat minun ajoittain täysin raivon valtaan. Lukuisat kerrat olen mennyt eri huoneeseen itkemään koska olen vain niin loppu lapseeni! Elämän lainalaisuuksia selostan uudelleen  ja uudelleen: se miten toiselle ihmiselle puhutaan jne. Hänellä on valtavasti ystäviä MUTTA usein vierailut myös päättyvät kun lapseni suuttuu jostain ja kaveri lähtee itkien pois kun lapseni puhuu rumasti.

Isovanhemmat ovat paljon hoitaneet lastani ja heidänkin mielestään lapseni on jotenkin erityinen, kuin aivot toimisivat eri tavalla. Hän ei mm. ymmärrä miksi kaveri on jostain loukkaantunut, vaikka itse vetää herneen nenään tuon tuostakin.

Kerran kävimme lasten ja nuorten talolla, jossa epäiltiin aistiyliherkkyyttä. Opettajan mielestä lapsemme on kovin äänekäs, mutta ei ylivilkas.

Mistä saisin neuvoja tai kärsivällisyyttä erityisen lapseni hoitoon? Oma temperamenttini on niin kaukana hänestä (olen enemmän introvertti ja rauhaa rakastava) että jatkuva äänessä oleminen ja konfliktitilanteet kuormittavat minua ihan hirveästi.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vatvot, vie se tutkimuksiin.

Vierailija
2/6 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein jo. Sanoivat että normaali vilkas on, kun kerran koulu kuitenkin suht ok sujunut. Muutamia tilanteita joskus tullut. T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vein jo. Sanoivat että normaali vilkas on, kun kerran koulu kuitenkin suht ok sujunut. Muutamia tilanteita joskus tullut. T. Ap

Mun kaksi lasta on saanut dg:n aikuisina eli olen tietämättäni kavattanut erityislapsia ja sä valitat tutkittua ja terveeksi todettua lasta hoitaessasi. Juu, en ymmärrä asiaa.

Vierailija
4/6 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaksi lasta on saanut dg:n aikuisina eli olen tietämättäni kavattanut erityislapsia ja sä valitat tutkittua ja terveeksi todettua lasta hoitaessasi. Juu, en ymmärrä asiaa.

Eikö siis saa valittaa jos on haastavan temperamentin lapsi? Pyysin täällä neuvoja enkä kettuilua? T. Ap

Vierailija
5/6 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö siis saa valittaa jos on haastavan temperamentin lapsi? Pyysin täällä neuvoja enkä kettuilua? T. Ap

En ymmärrä, että haluat jonkun diagnoosin terveelle lapselle. Siitähän jankkaat koko aloituskommenttisi. Tiukat rajat on ilmeisti oikea tie, se helpottaa sitten myöhemmin enemmän. Rajojen opettelu on rankkaa molemmille sekä kasvattajalle, että lapselle.

Ja missä se kettuilu oli, vai kommentti terveestä lapsestako pisti sun veresi kiertämään? Kerroin vain oman tarinani.

Vierailija
6/6 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, että haluat jonkun diagnoosin terveelle lapselle. Siitähän jankkaat koko aloituskommenttisi. Tiukat rajat on ilmeisti oikea tie, se helpottaa sitten myöhemmin enemmän. Rajojen opettelu on rankkaa molemmille sekä k

Mitä ihmettä? En halua diagnoosia lapselleni. Haluan vain neuvoja miten saan kärsivällisyyttä ja voimia kasvattaa haastavaa lastani. Pikkusisarus 5v on ns helpon temperamentin ja ero kasvatuksen haastavuudessa on valtava. Tiukat rajat on kummallakin kyllä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme