Minä herään klo 7-8, teinit klo 15. Ei oikein ehditä koskaan mihinkään.
Mietin jotain yhteistä kaupunkilomaakin mutta tuo järjetön rytmi vähän estää.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Sanot niille teineille jo hyvissä ajoin että päivänä X lähdetään klo 9.00 ja herätyskellot soimaan viimeistään klo 8.00. Kai ne nyt muuten nukkuukin koko päivän kun ei ole mitään suunniteltua tiedossa.
Juuri näin. Reilu ja suora käytös on aina rakentavaa ja toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet antanut teinien kääntää lomalla rytmin noin älyttömäksi? Eikö tuon ikäiset voisi jo opettaa toisin eli sinä vanhempana kasvatat nuoret siihen, että normaalirytmistä voi vähän poiketa lomalla mutta viimeistään klo 9-10 noustaan ylös. Kuukauden päästä kouluun ja normaaliin paluu tulee muuten olemaan vaikeaa. Muutenkin yhteiskunta toimii pääsääntöisesti niin että aamulla herätään ja alkuillasta esim. palvelut menevät jo kiinni. Osa palveluista on auki vain virka-aikaan jonka nuoret nukkuvat. Miksi turhaan ja tietentahtoen opettaa nuoret täysin yhteiskunnan vastaiseen rytmiin kesällä ja tehdä koulun aloituksesta vaikeaa? Kuin lomaa ei olisi ollutkaan kun rytmin takaisin kääntö väkisin saa nuoret täysin sumuun ja ovat heti taas väsyneitä. Miksi hankkia lapsia jo niitä ei aiota kasvattaa? Tai lopettaa sen vähäisenkin kasvatuksen teinien kohdalla?
Tää toinen
EI OLE TEINI jos on jo yliopistossa heh
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet antanut teinien kääntää lomalla rytmin noin älyttömäksi? Eikö tuon ikäiset voisi jo opettaa toisin eli sinä vanhempana kasvatat nuoret siihen, että normaalirytmistä voi vähän poiketa lomalla mutta viimeistään klo 9-10 noustaan ylös. Kuukauden päästä kouluun ja normaaliin paluu tulee muuten olemaan vaikeaa. Muutenkin yhteiskunta toimii pääsääntöisesti niin että aamulla herätään ja alkuillasta esim. palvelut menevät jo kiinni. Osa palveluista on auki vain virka-aikaan jonka nuoret nukkuvat. Miksi turhaan ja tietentahtoen opettaa nuoret täysin yhteiskunnan vastaiseen rytmiin kesällä ja tehdä koulun aloituksesta vaikeaa? Kuin lomaa ei olisi ollutkaan kun rytmin takaisin kääntö väkisin saa nuoret täysin sumuun ja ovat heti taas väsyneitä. Miksi hankkia lapsia jo niitä ei aiota kasvattaa? Tai lopettaa sen vähäisenkin kasvatuksen teinien kohdalla?
Tällaiset vanhemmat on hirveitä.
Täällä maalla on sanonta "nukkuu talonsa". Unikeolle kun ei työnteko maittanut niin meni maatila nurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet antanut teinien kääntää lomalla rytmin noin älyttömäksi? Eikö tuon ikäiset voisi jo opettaa toisin eli sinä vanhempana kasvatat nuoret siihen, että normaalirytmistä voi vähän poiketa lomalla mutta viimeistään klo 9-10 noustaan ylös. Kuukauden päästä kouluun ja normaaliin paluu tulee muuten olemaan vaikeaa. Muutenkin yhteiskunta toimii pääsääntöisesti niin että aamulla herätään ja alkuillasta esim. palvelut menevät jo kiinni. Osa palveluista on auki vain virka-aikaan jonka nuoret nukkuvat. Miksi turhaan ja tietentahtoen opettaa nuoret täysin yhteiskunnan vastaiseen rytmiin kesällä ja tehdä koulun aloituksesta vaikeaa? Kuin lomaa ei olisi ollutkaan kun rytmin takaisin kääntö väkisin saa nuoret täysin sumuun ja ovat heti taas väsyneitä. Miksi hankkia lapsia jo niitä ei aiota kasvattaa? Tai lopettaa sen vähäisenkin kasvatuksen tei
EI OLE TEINI jos on jo yliopistossa heh
Miten niin? Yliopisto aloitetaan usein 18-19-vuotiaana.
Meillä on vähän sama tilanne. En tosin herää noin aikaisin ja teinit heräävät ennen puolta päivää, mutta ovat sängyssä makaamassa puhelimien kanssa. Osaavat itse ottaa ja tehdä aamiaista, mutta eivät viitsi. Tulevat sitten lounaalle. Olen kohta palaamassa töihin, joten todennäköisesti he eivät päivän aikana syö mitään tai korkeintaan yhden paahtoleivän. Ärsyttää, kun itsestä olisi kiva tehdä asioita, mutta mitään ei jakseta eikä viitsitä tehdä. Ainoa kiva asia on mennä ulos syömään tai shoppailemaan, joten saavat sitten maata koko päivän. Ruutuaika on varmasti 20 tuntia päivässä.
Sä meet itse jonnekin ajoissa tai jonkun muun kanssa. Ja teinit sitten myöhemmin. Tai jos vielä jaksat myöhemmin tai toinen vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vähän sama tilanne. En tosin herää noin aikaisin ja teinit heräävät ennen puolta päivää, mutta ovat sängyssä makaamassa puhelimien kanssa. Osaavat itse ottaa ja tehdä aamiaista, mutta eivät viitsi. Tulevat sitten lounaalle. Olen kohta palaamassa töihin, joten todennäköisesti he eivät päivän aikana syö mitään tai korkeintaan yhden paahtoleivän. Ärsyttää, kun itsestä olisi kiva tehdä asioita, mutta mitään ei jakseta eikä viitsitä tehdä. Ainoa kiva asia on mennä ulos syömään tai shoppailemaan, joten saavat sitten maata koko päivän. Ruutuaika on varmasti 20 tuntia päivässä.
Ihanaa että muillakin näin 😂
Vierailija kirjoitti:
Hellanlettas sentään, ja huoh. Mitäs jos sinä menisit ja annat teinien nukkua vaikka lopun ikäänsä...tai v*ttu herätä ne! Kuka teidän perheessä se vanhempi on? Siis se joka maksaa?
Miksi ihmeessä?
Ei tulisi itsellä mieleenkään herättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että muillakin näin 😂
Kiitos vertaistuesta! Oikeasti en kehtaisi muuten kuin anonyymipalstalla tunnustaa tätä. Lasken kohta päiviä koulun alkuun, vaikka heinäkuu on vasta alussa.
Vierailija kirjoitti:
Mamin laittamalle lounaalleko vasta heräävät? Tekevätkö mitään kotitöitä? Käyvätkö ruokakaupassa, pesevätkö pyykkiä, osaavatko täyttää ja tyhjentää tiskikoneen, kokkaavatko? Imuroivatko?
Itsepähän olet ne sellaisiksi kasvattanut.
Meillä nytkin yksi parikymppinen nukkuu huonessaan. Juuri syötiin lounasta, hän syö kun herää. Ja menee sitten iltavuoroon töihin klo 16. Vaikka olisi vapaapäivä, ei kukaan herätä. Ei ole herättänyt teininäkään.
L8milla on käyty ja silloin kaikki on lähteneet liikkeelle aamulla.
Teinit eivät halua tehdä mitään vanhempiensa kanssa, riittää kun isi ja äiti antavat rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Orja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mamin laittamalle lounaalleko vasta heräävät? Tekevätkö mitään kotitöitä? Käyvätkö ruokakaupassa, pesevätkö pyykkiä, osaavatko täyttää ja tyhjentää tiskikoneen, kokkaavatko? Imuroivatko?
Itsepähän olet ne sellaisiksi kasvattanut.
Vanhempi on 14, joten ei ihan mitä tahansa kotitöitä voi vielä odottaa. Osaavat imuroida, tehdä yksinkertaisia ruokia, käydä kaupassa, kierrättää, tyhjentää tiskikoneen. Vanhempi osaa ostaa|tilata vaatteensa itse ja pysyä budjetissa. Tekevät kyllä, kun pyydetään. Harvoin tosin ensimmäisellä sanomisella. En koe, että kasvatus olisi aivan pieleen mennyt, mutta ilman koulun tuomaa struktuuria päivät menevät ihan lorvimiseksi.
No, aika sinun itsenäistyä teineistäsi. Pakkaa viikonloppulaukku ja lähde muutaman päivän reissuun.
Vierailija kirjoitti:
No, aika sinun itsenäistyä teineistäsi. Pakkaa viikonloppulaukku ja lähde muutaman päivän reissuun.
No kun olis kiva irrottaa ne teinitkin ruuduista ja saada heille vähän ulkoilmaa.
Ei tullut mieleen keskustella teinien kanssa ja sopia, että lähdette reissuun päivänä x ja herätys kello x. Noin yksinkertaista. Jos niitä ei kiinosta lähteä niin sitten jäävät nukkumaan. Tajuavat kyllä sitten, kun olet lähtenyt reissuun. Sitten laitat niille viestiä, että lento new yourkkiin lähtee nyt. Nähdään parin viikon päästä. Rupeevat miettimään, että oisko kannattannu herätä ja lähteä mukaan.
Sama.