Millainen vanhempi kertoo lapsensa s*ksuaalisesta suunnasta julkisessa somessa?
Eikös tuo loukkaa lapsen oikeutta yksityisyyteen?
Kommentit (26)
Sisareni laittoi kuvan pojastaan sekä tytöstä joitakin vuosia sitten ja tekstinä oli että suloinenn tyttöystävä kävi näytillä. Poika oli 14v ja oli tykännyt todella huonoa asiasta. Ei kuulema ollut tyttöystävä eikä kukaan tule enää edes käymään kun hullu mutsi tuollaisia julkaisee.
Sama sisareni kertoi myös miten tyttärensä tykkää tytöistä ja miten ylpeä on tyttärestään. Tyttö taisi olla 16v tuolloin. Hänelle ei tullut mieleenkään että nuoren oma asia jos ja kun haluaa koko suvulle esimerkiksi kertoa asioistaan. Aivan kuten pojan kohdallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on niitä jotka ei kerro. Ei edes poikansa hääkuvaa voinut julkistaa vaikka toisen pojan hääkuvia oli runsaasti esillä.
Ehkäpä lapset - suuntautumisista riippumatta - ovat älynneet kieltää vanhemmiltaan henkilökohtaisten tieojensa ja kuviensa levityksen.
Itse närkästyin pahasti aikoinani, kun minulle läheinen täti kertoi ensimmäisestä raskaudestani siskolleen, jonka kanssa en ollut hyvissä väleissä hyvästä syystä.
Kaikenmaailman tätien kanssa ei vain halua jakaa herkimpiä asioitaan. Eikä tarvitse.
Onneksi nykynuoret jo osaa uhata lakitoimilla tietovuotajia.
No siis tietysti ei tartte heti välittömästi juosta tietoa levittämään, mutta on normaalia että ihmiset juttelee kuulumisiaan läheistensä kanssa ilman että tietojen luovutukseen on aika kirjallinen lupa. Ja omiin kuulumisiin vaikuttaa usein läheisten kuulumiset. Kyllä minä puhun puolisoni työpaikan vaihdosta siskoni kanssa ja veljeni alkoholismista puolisoni kanssa ja lapseni ekasta vakavasta seurustelukumppanista kaverini kanssa, koska nämä asiat ovat myös minun kuulumisiani, koska en elä yksin luolassa.
Jos et itse ole ko. tätiin yhteyksissä, kauanko tämän läheisen tädin olisi pitänyt välttää paljastamasta asiaa, 3 kk, 9 kk, 3 v, 30v? Ja miksi, jos tämä asia vaikka ilahdutti ja innostutti tätä läheistä tätiä niin paljon että halusi siitä siskonsa kanssa iloita?
Silloin sillä oli merkitystä minulle, nuorelle tulevalle äidille. En usko, että itsekään hevin haluaisit, että herkimpiä salaisuuksiasi jaeltaisiin ihmiselle, joka on kohdellut sinua huonosti.
Tämä nuoruuden omakohtainen kokemus muiden muassa sekä myöhemmin työni opetti, että muiden ihmisten ilmeisen henkilökohtaisia asioita ei ole tarpeen puhua jokaiselle vastaantulijalle. Ihimiset ovat kertoneet minulle asioitaan ja vaikka ei ole kiellettykään puhumasta, osaan arvioida tuon henkilökohtaisuuden.
Esim. kerran työtoveri kertoi minulle kipeän murheensa, joka luonteeltaan olisi varmasti ollut monen mielestä sangen herkullista juoruilumateriaalia. Avauduttuaan hän taisi jo hieman katua uskoutumistaan ja totesi, että tämä nyt on varmasti hyvä kahvipöytäkeskustelun aihe. Vastasin, että et varmaan sitä varten asiasta minulle puhunut, että puhuisin eteenpäin.
Minulle voi huoleti uskoa salaiset huolet, kevennän uskoutujan oloa tarjoamalla olkapään. Mahdollisesti unohdan koko jutun, mutta puhuja on saanut purkaa huoltaan ja tarvittaessa vielä lupauksen, etten kerro. Enkä kerro.
Kieltäydyn myös vatvomasta tuttujen avio- ym. eroja. Minulle riittää tieto, että ovat eronneet. Kaikki tietävät, että syyt näihin ovat paitsi päteviä myös tavanomaisia, mutta asianomaiselle traumaattisia. Jos joku tahtoo puhua erostaan kanssani, kuuntelen. Juoruilijaa en jaksa (ja sanon sen).
Kyllä loukkaa jos ei samassa julkaisussa lue että se on kirjoitettu nuoren luvalla. Luulen kyllä että harvemmin nuoret haluavat että vanhempansa alkavat julkistaa tälläisiä asioita. En sitten tiedä minä takia julkaisu olisi tehty. Oliko vanhempi onnessaan että nuori on hetero ja halusi sitä julistaa kaikelle kansalle vai oliko nuori lesbo/gay ja vanhempi halusi 'ilmoittaa' että se hänelle on ok..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä loukkaa jos ei samassa julkaisussa lue että se on kirjoitettu nuoren luvalla. Luulen kyllä että harvemmin nuoret haluavat että vanhempansa alkavat julkistaa tälläisiä asioita. En sitten tiedä minä takia julkaisu olisi tehty. Oliko vanhempi onnessaan että nuori on hetero ja halusi sitä julistaa kaikelle kansalle vai oliko nuori lesbo/gay ja vanhempi halusi 'ilmoittaa' että se hänelle on ok..
Ihan sama kumminpäin vaan. Mitä se vanhemmalla edes kuuluu? Eikä tarvitsekaan kuulua. Käsittämättömintä narsismia on asian julkituonti somessa tykkäyksien ja klikkien saamiseksi.
"Silloin sillä oli merkitystä minulle, nuorelle tulevalle äidille. En usko, että itsekään hevin haluaisit, että herkimpiä salaisuuksiasi jaeltaisiin ihmiselle, joka on kohdellut sinua huonosti.
Tämä nuoruuden omakohtainen kokemus muiden muassa sekä myöhemmin työni opetti, että muiden ihmisten ilmeisen henkilökohtaisia asioita ei ole tarpeen puhua jokaiselle vastaantulijalle."
Olen täysin samaa mieltä. Ja aivan alkuraskaudessa asia on toki hyvin yksityinen, enkä tiedä missä vaiheessa tämä paljastus sattui. Mutta raskaus muuttuu yleensä lähikuukausina julkiseksi ja viimeistään siinä kohtaa kun maha vaihtuu vaunuihin, joten ei se nyt mikään top secret asia ole. Aika näkyvä juttu joka ei kuitenkaan tule pysymään ikuisesti salassa. Eikä sisko kuitenkaan ole kuka tahansa vastaantulija.
Voi olla niin, että tätisi olisi raskauden vaiheen ja teidän kahden historian perusteella pitänyt tajuta pitää suunsa kiinni. Ikävää ettei tätisi ollut luottamuksesi arvoinen. Mut noin yleisesti karsastan ajatusta että läheisten asioista pitäisi pidättäytyä puhumasta viimeiseen asti koska yksityisyys. Kyllä useimmilla kuulumiset kiertyy niin vahvasti esim. lasten tai puolison tai omien ikääntyvien vanhempien kuulumisiin, että aika yksinäistä olisi jos kenellekään ei saisi puhua kuin asioista joihin ei liity muita henkilöitä.
Merkitystä on vain tarinalla.