Annatteko lasten kiipeillä? Esime telineisiin, liukumäkeen, puihin tai kiipeilyseinällä?
Kysyn siksi koska Jyväskylässä lapsi kiipesi leikkipaikan kiipeilytelineesen ja putosi sieltä, minkä takia nyt mietit että pitäisikö kiipeilytelineet kieltää turvallisuuden lisäämiseksi.
Kommentit (6)
Olen antanut luvan kiivetä niin korkealle, että uskaltaa vielä tulla alas. Kerran oli kaikki lapset tuossa pihapuussa parin metrin välein, vanhin ylimpänä ja nuorin alimpana. Sekin jossain kolmessa metrissä.
Lapset kiipeää/yrittää kiivetä niin korkealle kuin itse pääsevät tai uskaltavat. Motoriikka kehittyy harjoittelemalla.
Lapset 3v-10v välillä
Juuri tänään iloitsin, kun tyttäreni kiipesi vaahteraan ystäviensä kanssa upealla maaseututilalla. Paketoikaa pelkurit lapsenne pumpuliin ja saatte aikaan heikkoja,sairaita,ongelmaisia,elämää pelkäävä olentoja,jotka elävät elämänsä keinotodellisuudessa. Surullista,jos joku kieltää lapsensa kiipeilyn, lasun paikka suorastaan.
Isänsä kansssa saavat kiipeillä. Mä kerran jouduin hakemaan alas liian korkealle menneen ja se oli yhtä helvettiä kummallekin. Yritin siinä vaan hymyillen rauhoitella, vaikka sisushuusi kauhusta hoosiannaa.
Miehellä on pituutta parin metrin verran ja sitten vartta tulee lisää varvistelemalla ja kädet ojentamalla. Lisäksi sillä ei ole korkeanpaikan kammoa.
Kiipeily kehittää motoriikkaa ja lihasten käyttöä eikä telineet ole usein edes korkeita ja alla on pehmeää. Lapsen on hyvä kiipeillä sinne minne itse pääsee. Ongelmana on ne vanhemmat, jotka nostelee lapset sellaisiin paikkoihin johon lapset eivät itse pääsisi, eli liian pienen ei-ikätasolle sopiviin rakenteisiin.
Motoriikka ja rohkeus kehittyvät kiipeillessä, ei lapsia voi kaikelta mahdolliselta suojella, vaikka kuinka haluaisi. Eli kyllä saa lapset kiipeillä.