Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monestako kielestä osaatte vähintään 2000 sanaa - äidinkieli mukaan lukien?

Vierailija
05.07.2024 |

Kysymys otsikossa

Monellako kielellä osaatte vähintään 2000 sanaa - äidinkieli mukaan lukien?

Vaihtoehdot

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pysty vastaamaan tuohon, koska en ole koskaan laskenut kuinka suuri sanastoni on. Lukiossa olen opiskellut kolmea vierasta kieltä, mutta sanaston suuruudesta en tiedä. Olisiko esim. englannin kielen lukion sanasto n. 10000 sanaa?

Vierailija
2/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko lisää vastauksia...?

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljällä kielellä, muista kielistä en ole varma. Lisäksi osaan lukea tekstiä kolmella eri aakkosjärjestelmällä.

Vierailija
4/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljällä kielellä, muista kielistä en ole varma. Lisäksi osaan lukea tekstiä kolmella eri aakkosjärjestelmällä.

Miten arvioitte osaamanne kielen sanavaraston suuruuden? Minulla ei ole aavistustakaan kuinka paljon sanoja osaan.

Vierailija
5/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisko lisää vastauksia...?

t. ap

Et saa.

Vierailija
6/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi joku kyselee tämmöisiä. Ketä ylipäätään kiinnostaa!

Vierailija
7/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutteellinen taulukko, vastausvaihtoehto "en yhdelläkään" puuttuu. En siis voi vastata.

Vierailija
8/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutteellinen taulukko, vastausvaihtoehto "en yhdelläkään" puuttuu. En siis voi vastata.

Kyllä sinä näytät suomea osaavan riittävästi.

Vierailija
9/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten arvioitte osaamanne kielen sanavaraston suuruuden? Minulla ei ole aavistustakaan kuinka paljon sanoja osaan.

Google kertoo

Minimaalinen sanavarasto, joka riittää pintapuolisessa kanssakäymisessä, sisältää noin 1 500 sanaa, vaatimattoman kielitaidon turvaava määrä on noin 4 500 sanaa, keskitasoinen kielitaito 8 000 9 000 sanaa, hyvätasoinen 15 000 16 000 sanaa, erittäin hyvätasoinen 25 000 35 000 sanaa

Vierailija
10/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä näytät suomea osaavan riittävästi.

Olen laskenut suomen kielen sanavarastoni erityisen tarkasti ja tiedän sen olevan tasan 1999 sanaa.

Vierailija
11/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Google kertoo

Minimaalinen sanavarasto, joka riittää pintapuolisessa kanssakäymisessä, sisältää noin 1 500 sanaa, vaatimattoman kielitaidon turvaava määrä on noin 4 500 sanaa, keskitasoinen kielitaito 8 000 9 000 sanaa, hyvätasoinen 15 000 16 000 sanaa, erittäin hyvätasoinen 25 000 35 000 sanaa

Oho! Yllättävän suuri sanavarasto tarvitaan jo "vaatimattomaan kielitaitoon". Minulla on 2000 sanan varasto erääseen aika harvinaiseen kieleen, jota olen opiskellut n. vuoden ajan. Pystyn kuitenkin tuolla sanavarastolla varsin hyvään keskusteluun natiivipuhujien kanssa, ja kun kirjoitan tekstiä niin moni luulee minua natiiviksi puhujaksi. Tällä perusteella sanoisin, että 2000 sanan osaamista voisi kuvata sanoin "kohtalaisen hyvä".

Vierailija
12/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomi, ruotsi, englanti, saksa ja espanja. 2000 sanaa on naurettavan vähän!  Kaikilla näillä kielillä olen joutunut työtäni ulkomailla tekemään, mutta en olekaan mikään peräkammarin poika, joka ei uskalla oman tuppukylän rajojen ulkopuolelle mennä. Vaatimattomasta kodista olen, ja ainoa joka kävi lukion (ukki maksoi kun näki kykyni) ja ihan itse olen opiskeluni töillä ansainnut. Halveksin sisaruksiani koska he jatkuvasti VALITTAVAT kaikesta, vaikka tuet juoksevat joka hiton kuu. Annoin mumman ja ukin kuoltua sisaruksilleni oman osuteeni perinnöstä enkä sen jälkeen ole käynyt Suomessa. Tappelevat siellä ikivanhan mökin käytöstä. Mua vain naurattaa. 

Vierailija
13/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomi, englanti ja esperanto

Vierailija
14/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kieltä puhun sujuvasti. 4. (Espanja) sanavaraston laajuudesta en mene takuuseen, joten vastasin 3. Jonkin verran siis puhun ja ymmärrän.

Vierailija
15/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Google kertoo

Oho! Yllättävän suuri sanavarasto tarvitaan jo "vaatimattomaan kielitaitoon". Minulla on 2000 sanan varasto erääseen aika harvinaiseen kieleen, jota olen opiskellut

Jos ajatellaan arkipäivän kielenkäyttöä suurin osa kilenkäytöstä koostuu muutamasta sadasta sanasta. Eli jos opettelee uutta kieltä kannattaa aloittaa frekvenssisanastosta.

Vierailija
16/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko sitten enkku, viro ja ehkä ruotsi. Ruotsin osalta vaikea arvioida sanavaraston suuruutta, kirjoitin siitä kyllä ihan hyvän arvosanan. 

Vierailija
17/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainkin osanunt suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, saksaksi ja espanjaksi. Ruotsi ja saksa voi olla jo siinä ja siinä kun en kumpaakaan ole käyttänyt lukion jälkeen eli yli 30-vuoteen. Mutta kai se parituhatta sanaa irtoaisi.

Vierailija
18/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljällä tai viidellä. 

Vierailija
19/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudella. 2000 sanaa ei ole paljon. Olen asunut neljän eri kielen alueella, ja kirjoittanut näiden lisäksi yhden ylioppilaskirjoituksissa, ja aikuisena opiskellut vielä sen kuudennen. 

Vierailija
20/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin väärin neljällä, kun jätin äidinkielen epähuomiossa pois ja luulin ettei saksan taitoni riittäisi 2000 sanaan. Mutta jos pintapuolisen kielitaidon yläraja on 1500 sanaa, niin varmaan osaan 2000.