Millainen ihminen on mielestänne elämässään onnistunut?
En puhu nyt kenestäkään erityisesti. Mutta jos ihminen on onnistunut vaikka tienaamaan miljoonia rakastamallaan alalla ja on monien ihailema alansa tähti, oletetaan siis tällainen henkilö. Ja hän puhuu halveksivasti ja ylimielisesti muista ihmisistä esim. reppanoita, oletetaan siis, että puhuisi.
Olisiko tuo henkilö mielestänne hyvin pärjännyt elämässään vai ennemminkin säälittävä? Minä en oikein tiedä, mitä ajattelisin, mutta kai yrittäisin ymmärtää, että hänellä on varmasti ollut tai on pahoja ongelmia, joista me muut emme vain tiedä.
Kommentit (22)
Mun mielestä menestystä mittaa myös lähtökohdat. Jos jollain on henkistä tai taloudellista tasapainoa elämässään, mitä ei ole millään tavalla perinyt lapsuudenkodistaan, on minusta menestys iso. Jos tämän vielä pystyy siirtämään lapsilleen, on menestys huikea.
On onnistuu olemaan se, joka katkaisee sukupolvisia huono-osaisuuden ketjuja, on voittaja.
Kysyit, ovatko ulkoiset puiteet yms. ja ihmisen henkinen kehitys toisensa poissulkevia mielestäni.
Enhän minä niin sanonut, vaan sanoin, että ulkoisista puitteista viis veisaan.
- Tarkoittaa sitä, että voi olla rikas tai köyhä tai jotain siltä väliltä. Voi olla työtön tai arvostetussa ammatissa, voi olla perheellinen tai perheetön, asua upeassa linnassa tai koditon jne.
Eli näillä seikoilla ei mielestäni ole merkitystä siihen, että onko henkilö elämässään onnistunut. Jos hän on itse tyytyväinen ja onnellinen omassa elämässään, niin silloin hän on mielestäni onnistunut. Vielä parempi, jos hänellä on ollut joku tavoite elämässään ja hän on sen saavuttanut. Taaskaan, sillä tavoitteen koolla /sisällöllä ei ole mitään merkitystä, kunhan sen saavuttanut on itse ylpeä ja iloinen.