liikeseuranta ohjeet
Oisko jollakin antaa viralliset liikeseurannan ohjeet? Neuvolatätiltä oli päässy monisteet aiheesta loppumaan. La huomenna, eikä tuntemuksiakaan, että synnytys lähestyis.. Joten olis varmasti tosi tärkeetä istukan toimintakunnon seuraaminen.
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (6)
Mä sain jonkun lapun aiheesta ja siinä oleellista on, että tuntee kymmenen liikettä vähintään tunnissa. Jos tuntee 10 jo heti tunnin aluksi, voi lopettaa laskemisen. Jos et tunne koko tunnissa kymmentä, nouse ylös, liiku vähän ja juo tai syö jotain makeeta ja käy uudestaan kyljelleen huilimaan. Hikkaa ei lasketa liikkeeksi mutta kaikki muut liikkeet lasketaan. Jos on edelleen alle 10 liikettä/h otettava yhteyttä polille.
Ite kävin kuopuksesta tutkimuksissa rv 39 kun ei liikkunut 10 kertaa tunnissa ja heti kun päästiin synnärille sydänkäyrään, alkoi vauva oikein mellastaa mahassa... Mut pääasia että liikkui tarpeeksi vaikka vähän nolottikin kun olin just sanonut ettei liiku kuin ajoittain pari potkua.
Mitä yksittäinen liike tarkoittaa? Tuntuu, että vauva suorittaa useasti melkein liikesarjan kerrallaan eli peppu liikkuu, jalka/jalat potkivat, selkä tuntuu liikkuvan ja välillä pyörittää samalla päätäänkin. Eli onko tällainen nopeasti ohi menevä liikesarja vain yksi liike vai onko peppu, jalka, pää jne laskettavissa kaikki eri liikkeiksi, vaikka tapahtuvat yhtä aikaa?
Kiitos tosiaan muuten vielä tarkemmista ohjeista. Muistan, että olen lukenut kyseisestä asiasta varmaankin esim vauva-lehdestä, mutta oma terkkari ei ole tuonut asiaa tarkemmin esille, saatika antanut mitään kirjallista ohjetta. Kysyy aina vaan, että tuntuuko liikkeitä, ei sen tarkempaa.
lintunen+putkonen 37+2
että laskeminen aloitetaan vasta viikon 30 jälkeen. Itse olen viikolla 35 ja sain laskuohjeet vasta viime viikolla eli viikolla 34. Aiemmin ei asiasta ollut neuvolassa mainittukaan.
Siitä et mikä on liike, niin jos kunnolla pöyrii ja möyrii niin voi varmasti olla rauhallisin mielin et kaikki on kunnossa eikä tartte alkaa laskeen tuleeko juuri kymmentä liikettä. Mä kysyin totakin siltä neuvolantädiltä et mikä lasketaan yhdeksi ja sanoi että jos kunnolla melskaa niin kaikki on ok eli se voidaan tän logiikan mukaan laskee useammaksi liikkeeksi.
Laskentaohje:
- Sikiön liikkeet kuvastavat hyvin sen kohdunsisäistä vointia. Kullakin sikiöllä on oma yksilöllinen liiketasonsa, yleensä 10-15 liikettä/tunti. Liikejaksoja seuraa lepojaksot, jotka kestävät 20-40 minuuttia. Tällöin sikiö nukkuu ja liikkeitä ei tunnu.
- Liikkeet lasketaan parhaiten illalla nukkumaan mentäessä, jolloin sikiöllä on yleensä aktiivisin liikkumisaika.
- Asetu makaamaan vasemmalle kyljelle. Laske kaikki tuntemasi liikkeet ja merkitse määrä sarakkeeseen (tässä lapussa on taulukko jossa sarake päivämäärää, raskausviikkoa ja jokaista viikonpäivää varten).
- Mikäli liikkeitä ei tunnu 10 kertaa tunnin aikana, jaloittele hetki, syö ja juo jotakin ja jatka laskemista vielä tunti. Mikäli et vieläkään tuntenut 10 liikettä ota yhteyttä synnytysvastaanotolle.
Mulle terkka sanoi että jos olet tyytyväinen vauvan liikkumiseen niin ei tarvitse laskea. Laskeminen on oleellista lähinnä silloin kun itse tuntee että mahassa on hiljaista.
Onnea viime metreille, toivottavasti pikkuinen liikkuu ahkeraan!