Jani, 33, on "pummi" yliopistolla - Kikkailee itselleen sievoiset rahat vuodessa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/513b8e65-3522-4b67-ae0f-3ecb87f7f44a
Muita jotka teke tai tehneet vastaavaa? Jani, DI, haki toiseen tutkintoon ilman aikomusta opiskella, mutta opsikelija-statuksella nauttii kaikista opiskelija-eduista.
Itse tein osittain samaa, hankin ensin DI tutkinnon ja heti perään hain KTM maisteriohjelmaan. Tosin sillä erolla että tarkoitus oli myös opiskella KTMksi. Opinnot sain suoritettua 2 vuodessa mutta opinto-oikeutta oli 4 vuotta maisteritutkintoon. Tarkoituksella venytin valmistumita viimeiseen asti kunnes opinto-oikeus päättyi koska oli jo ennestään työpaikka ja tutkinto eikä valistuminen olisi vaikuttanut mitenkään positiivisesti.
Sain parin ylimääräisen vuoden ajan YTHSän edulliset palvelut, mm hammaslääkäri, sekä sain asua edullisessa opiskelija-asunnossa hyvällä sijainnilla. Esim VRltä sai opiskelijahintaiset liput.
Kommentit (74)
Tuossa pitää kuitenkin ilmoittautua läsnäolevaksi ja maksaa ylioppilaskunnan/YTHS lukukausimaksun jotta opiskelijakortti on voimassa. Mutta toki se on suht pieni maksu etuihin nähden.
Kuulostaa hirveältä läävältä tuo edullinen opiskelija-asunto, no joillekin se on aivan riittävä pesä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hirveältä läävältä tuo edullinen opiskelija-asunto, no joillekin se on aivan riittävä pesä.
Vastaava läävä yksityiseltä olisi kuitenkin vähintään 50% korkeammalla vuokralla. Ja ihan viihtyisä oli minun opiskelja-asunto.
Onks kaks tonnii "sievoinen" summa vuodessa? Eihän sillä saa kuin latten päivässä!
Aktiivileikkuri ykkösen aikana opiskelin tutkinnon alalta joka ei kiinnosta. Ei leikattu ja tuli hiukan lisää rahaa.
Hienoa tämä nykynuorison moraali. Eikö se edullinen asunto ole poissa joltain sitä todella tarvitsevalta? Entä se opiskelupaikka-jääkö joku halukas ilman? Hävetä teidän pummien pitäisi,arvot hukassa minäminä-pelleiltä.
Kiitti ideasta :) Pitänee laittaa hakupapereita sisään seuraavassa haussa.
Ette ole siis lukenut herra Vornasen keksimästä, sinänsä laillisesta porsaanreiästä, joka mahdollistaa 7 vuodeksi noin 170000 euron "eläkkeen"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaava läävä yksityiseltä olisi kuitenkin vähintään 50% korkeammalla vuokralla. Ja ihan viihtyisä oli minun opiskelja-asunto.
Harva kaipaa opiskelija-asunnon meteliä ja ainaisia bileitä.
Eikö tuossa ole riski, ettei saa ansiosidonnaista jos saa potkut, koska on opiskelija?
Vierailija kirjoitti:
Hienoa tämä nykynuorison moraali. Eikö se edullinen asunto ole poissa joltain sitä todella tarvitsevalta? Entä se opiskelupaikka-jääkö joku halukas ilman? Hävetä teidän pummien pitäisi,arvot hukassa minäminä-pelleiltä.
Opiskelija-asunnoissahan nykyään jopa 50% tulijoita jotka ei edes opiskele, jos niitä käytetään tuollaiseenkin, ihan hyvällä omatunnolla suomalainenkin voi vähän käyttää järjestelmää hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoriso? Onko 33 v vielä laskettavissa nuorisoksi?
Vierailija kirjoitti:
Miten se on, demarit? Onko 1 opiskelupaikan sääntö ihan väärin?
Demukoiden mielestä varmasti on. He rakastavat tukiaisten pumppailijoita.
Mitä höpiset? Ei mikään sääntö estä hakemasta valmistumisen jälkeen toista opiskelupaikkaa eikä nykyhallitus sellaista esitä.
ainakin aikanaan hoasilla( 2000-luvun alkupuolella) Helsingissä edellytettiin tiettyä suoritusmäärää vuodessa jotta sai opiskelija-asunnossa pysyä. Itse vaihdoin sen takia loppumetreillä yksityiselle vuokralle kun opinnäytetyö vähän venyi. Tampereella ei siis ilmeisesti ole mitään valvontaa? Eikö yliopistokaan seuraa mitenkään läsnäolevan opiskelijan suorituksia? että jos vuositolkulla ei tule mitään? Amkissa oli tietty määrätty vuosiraja ja jatkoaikaa opintojen suorittamiseen sai vain perustellusta syistä, mä sain vuoden lisää opinnäytetyön kanssa kun tuli vähän teknistä säätöä. Enkä siis enää viimeistä 1,5v asunut opiskelijakämpässä.
Mut joo vähän hönö nyt ehkä kehua tälleen käyttävänsä systeemiä hyväksi, pian vedetään joiltakin opiskelijoilta vielä etuja pois. Luulisi että inssipapereilla saisi hyvä duunipaikan kunnon terveyspalveluetuineen, näitäkin Suomessa on :) Veikkaan ettei hän ole töissäkään se eniten paiskiva kaveri, siksi ei näillä paikoilla ole. Luulisi että saisi kovan kilpailuedun kun suorittaisi sen toisenkin tutkinnon nykyisen kaveriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva kaipaa opiskelija-asunnon meteliä ja ainaisia bileitä.
Ei minulla ainakaan ollut meluongelmia koko 5v ajan kun asuin opiskelija-asunnossa, ehkä jotain yksittäisiä päiviä vuodessa.
90-luvulla tätä tuli ikiteekkarina harrastettua, että kerran vuodessa käy ilmoittautumassa. Ei siitä opiskelijastatuksesta muuta iloa ollut kuin että junan ykkösluokassa pääsi puoleen hintaan. Tai ehkä juuri se, että raaski matkustaa ykkösluokassa.
Nyt opiskelen toista tutkintoa ja olen tietenkin virallisestikin opiskelija. YTHS:n palveluja ei ole tullut käytettyä, eikä tietenkään myöskään mikään opiskelija-asunto sovi elämäntilanteeseen. Kaupungissa asuessa tuli hyödynnettyä ajoittain bussilippualennusta, mutta nyt syrjempään muuttamisen jälkeen tulee hyödynnettyä vain tuota ateriaetua josku kampuksella käydessä. Opiskelijaruoka on välillä kyllä sellaista, että sitä joutuu syömään hampaat irvessä, joten ei tuo kovin kummoinen etu ole.
Tiedän yhden, joka kikkaili opinnot jatkumaan pari kuukautta pidempään, jotta sai parilta ylimääräiseltä kuukaudelta opintotuet. Mutta hän suoritti kandin + maisterin kahteen vuoteen, joten kikkailu oli sikäli ihan ymmärrettävää ja hyväksyttävää.
Missään oikeassa opiskelukaupungissa opiskelija-asunnossa ei voi asua ilman opintosuorituksia.
Pääkaupunkiseudulla joukkoliikenteen opiskelija-alennus vaatii myönteistä opintotukipäätöstä eikä sitä saa mukaopiskelijana.
Söin kilon makaronilaatikkoa ja nyt on huono olo