Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko töissä pakko meikata?

Vierailija
27.06.2024 |

Olen työssä, jossa kohdataan paljon asiakkaita, koulutetaan (aikuisia) ihmisiä jne. Pitää näyttää ammattilaiselta ja ammattimaiselta. Mutta mitä mieltä olette, pitääkö meikata? Olen 45 vuotias nainen, joka ei vapaa-ajalla meikkaa ollenkaan. Antaako huonon vaikutelman itsestään, jos ei meikkaa?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on mies?  Onko silloinkin pakko meikata?  Miksi naisen olisi?

Oman järkeni mukaan kaikin puolin siisti ja huolteltu ulkomuoto, puhtaat siistit hiukset.  Neutraalit ja asianmukaiset vaatteet, puhtaus, ei parfyymi- tai hajustepilviä.  On kumma jos antaa huonon vaikutelman.

Kuitenkin harva osaa meikata hyvin.  Meikin ei ole tarkoitus näkyä, sen tarkoitus on korostaa ja häivyttää  epätoivottuja asioita.  Naamiokasvo ei ainakaan ole asiallinen. 

Työntekijän tarkoitus kai nyt on edustaa firmaa, ei esitellä itseään.

Meillä ei ole firman puolesta mitään tarkkoja määräyksiä ulkomuodosta tai meikistä. Mietin vain näyttääkö sitä liian väsyneeltä ja liian harmaavarpuselta, jos on ilman meikkiä. Vapaalla en välitä, vaikka näyttäisikin. Mutta

Ehkä voisit kokeilla kevyttä meikkiä. Häivytät virheet ja korostat hyviä puolia. Usein jo joku kuultoa tuova ohut meikkivoide, peiteväri, ohut puuterihuntu, ripsiväri, värillinen huulikiilto, poskipuna, aurinkopuuteri, kulmaväri ja kiinnityssuihke on hyvä.

Minusta tuo ei ole enää kevyt meikki. Olisin jättänyt listasi pelkkään ohueen meikkivoiteeseen (jos ap kokee, että ihonsa on kirjava), tai puuteriin. Korkeintaan ripsiväri siihen vielä tai huulikiilto.  

Vierailija
22/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko sinulla työsopimuksessa, että on pakko meikata? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kylmä tosiasia, että kaikki eivät näytä yhtä hyvältä ilman meikkiä. En tietenkään voi tietää miltä AP näyttää, mutta puhun nyt omalta kohdaltani.

On aivan eri asia jos jollain on vaikkapa tasaisen värinen iho, sekä siistit kulmat ja pitkät, tummat ripset luonnostaan. Minulla on nenän ympäristöstä punoittava iho, vanhoja aknearpia ja hyvin hennot ja värittömät ripset ja kulmakarvat. Näytän aivan erilaiselta - ja paljon paremmalta - peitevoidetta, ripsiväriä ja kulmakynää laitettuani. Minua kohdellaan aivan eri tavalla kun olen vähän meikannut - se nyt vain on fakta. Maailmassa, jossa valitettavasti vallitsee pretty privilege, valitsen kevyen meikkaamisen.

Vierailija
24/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, siellä ei nimenomaan saa meikata. Meikkaa kotona ennen töihin lähtöä.

Vierailija
25/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman järkeni mukaan kaikin puolin siisti ja huolteltu ulkomuoto, puhtaat siistit hiukset.  Neutraalit ja asianmukaiset vaatteet, puhtaus, ei parfyymi- tai hajustepilviä.  On kumma jos antaa huonon vaikutelman.

Kuitenkin harva osaa meikata hyvin.  Meikin ei ole tarkoitus näkyä, sen tarkoitus on korostaa ja häivyttää  epätoivottuja asioita.  Naamiokasvo ei ainakaan ole asiallinen. 

Meillä ei ole firman puolesta mitään tarkkoja määräyksiä ulkomuodosta tai meikistä. Mietin vain näyttääkö sitä liian väsyneeltä ja liian harmaavarpuselta, jos on ilman meikkiä. Vapaalla en välitä, vaikka näyttäisikin. Mutta

Miksi? Puuterihunnut ja kaikki, hohhoi...

Vierailija
26/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kylmä tosiasia, että kaikki eivät näytä yhtä hyvältä ilman meikkiä. En tietenkään voi tietää miltä AP näyttää, mutta puhun nyt omalta kohdaltani.

On aivan eri asia jos jollain on vaikkapa tasaisen värinen iho, sekä siistit kulmat ja pitkät, tummat ripset luonnostaan. Minulla on nenän ympäristöstä punoittava iho, vanhoja aknearpia ja hyvin hennot ja värittömät ripset ja kulmakarvat. Näytän aivan erilaiselta - ja paljon paremmalta - peitevoidetta, ripsiväriä ja kulmakynää laitettuani. Minua kohdellaan aivan eri tavalla kun olen vähän meikannut - se nyt vain on fakta. Maailmassa, jossa valitettavasti vallitsee pretty privilege, valitsen kevyen meikkaamisen.

Miksi miehet sitten näyttää riittävän hyvältä?

Vierailija
27/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nykyisin tarvitse meikata edes lentoemäntien tai muiden "edustavassa" asiakaspalvelutyössä olevien.

Vierailija
28/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehet sitten näyttää riittävän hyvältä?

Eihän ne näytäkään. Ja miehet myös saa etua siitä käytännössä, jos on ihmisten silmää miellyttävän näköinen. Tässä on vähemmän viehättävät miehet tavallaan alakynnessä vähemmän viehättäviin naisiin nähden, koska miehillä ei ole edes sosiaalisesti hyväksyttyä parannella synnynnäistä ulkonäköään meikillä. He joutuvat kirjaimellisesti menemään niillä mitä on annettu. Naiset sentään voi meikata.

Vierailija
29/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiskunnan olisi jo korkea aika luopua koko meikkaamisesta. Aivan turhaa luonnonvarojen kuluttamista ja ympäristön kuormittamista. Meikkejä tai niiden ainesosia myös edelleen testataan eläimillä. Suomessa toki on hyvät vedenpuhdistamot, mutta silti kun miettii miljoonien/koko maailman miljardien ihmisten meikkienpesua... Voi voi.

Nyt on kyllä aivan naurettavaa, jos yrität tehdä meikkaamisesta jonkun merkittävän ympäristöongelman. Sitä se ei nimittäin ole. Ja "turhaa" on paljon muutakin, mutta aika ankeaksi elämä menee jos kaikki mikä ei ole ihan välttämätöntä kielletään ja siitä pitää luopua. 

Vierailija
30/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä tärkeintä: saatko palkkaasi jonkun meikkilisän?

Ei tulisi pieneen mieleenkään meikata tai käyttää jotain tiettyä työasua, jos työnantaja ei kustanna sitä.

Sitä minä tässä eniten ihmettele, kuinka heiveröinen on suomalaisten naisten itsetunto, kun sitä pitää kohentaa meikeillä. Vai onko ulkonäkö tosiaan niin tärkeä? Nuorena olin ammatissa, jossa minulle olisi luultavasti naurettu, jos olisin mennyt meikattuna töihin. Ja olisi varmaan katsottu kummissaan myös piirikuntakonttorilla, jossa kaikki muut paitsi metsänaiset olivat viimeisen päälle tälläytyneinä, miesvaltainen työpaikka kun oli.

Vierailija
31/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä tärkeintä: saatko palkkaasi jonkun meikkilisän?

Ei tulisi pieneen mieleenkään meikata tai käyttää jotain tiettyä työasua, jos työnantaja ei kustanna sitä.

Sitä minä tässä eniten ihmettele, kuinka heiveröinen on suomalaisten naisten itsetunto, kun sitä pitää kohentaa meikeillä. Vai onko ulkonäkö tosiaan niin tärkeä? Nuorena olin ammatissa, jossa minulle olisi luultavasti naurettu, jos olisin mennyt meikattuna töihin. Ja olisi varmaan katsottu kummissaan myös piirikuntakonttorilla, jossa kaikki muut paitsi metsänaiset olivat viimeisen päälle tälläytyneinä, miesvaltainen työpaikka kun oli.

Tämähän riippuu myös työpaikasta, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä itsetunnon kanssa. Esimerkiksi useiden lentoyhtiöiden asiakaspalveluhenkilökunnalta käsittääkseni edellytetään meikkaamista. Ja olen ollut itsekin myynti-ja asiakaspalvelutöissä, jossa oli hyvinkin tarkasti määritelty vaatteet ja muu ulkoasu, ja kevyt ehostus oli suotavaa. Mikäli tämä on jollekulle ongelma, niin kannattaa varmaan ennemmin miettiä hakeutuako lähtökohtaisestikaan tällaiseen työpaikkaan, vai alkaako nillittää asiasta työt jo aloitettuaan. 

Vierailija
32/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tulikin jo melkoinen litania kosmetiikkaa. Ja mitä ihmeen kuultoa naamaan tarvitaan?

Kuultoa alle niin mainittu puuterihuntu ei näytä ihan niin pahalta?

Vierailija
33/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkasin ennen töihin satunnaisesti. Vuoden 2020 jälkeen en ole enää niin tehnyt. Näytän vähän virkeämmältä meikattuna, mutta ei se ero niin suuri ole. Luomet roikkuvat joka tapauksessa. Ripset ja kulmat ovat tummat ja iho on ihan tavallinen. Kelpaa minulle itselleni ja saa kelvata muillekin.

Vierailija
34/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiskunnan olisi jo korkea aika luopua koko meikkaamisesta. Aivan turhaa luonnonvarojen kuluttamista ja ympäristön kuormittamista. Meikkejä tai niiden ainesosia myös edelleen testataan eläimillä. Suomessa toki on hyvät vedenpuhdistamot, mutta silti kun miettii miljoonien/koko maailman miljardien ihmisten meikkienpesua... Voi voi.

Nyt on kyllä aivan naurettavaa, jos yrität tehdä meikkaamisesta jonkun merkittävän ympäristöongelman. Sitä se ei nimittäin ole. Ja "turhaa" on paljon muutakin, mutta aika ankeaksi elämä menee jos kaikki mikä ei ole ihan välttämätöntä kielletään ja siitä pitää luopua. 

Kyllä se kuule kuormittaa ympäristöä aika paljonkin, siitä vaan ei haluta puhua etteivät naiset loukkaannu. Miljardit ihmiset pesevät iltaisin kemikaaleja naamastaan JEE! Ja vielä täysin TURHAA ympäristön kuormittamista, kukaan ei tarvitse meikkiä elääkseen. Tosin suurin syy mielestäni meikkaamisen lopettamiselle on se täydellinen välinpitämättömyys ja törkeys miten pieniä ihmistaimia aivopestään luulemaan ja uskomaan että meikkaus jotenkin kuuluu tyttöjen ja naisten elämään. Aiheutetaan itsetunto-ongelmia kun eivät kelpaa luonnollisina.

Vierailija
35/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole firman puolesta mitään tarkkoja määräyksiä ulkomuodosta tai meikistä. Mietin vain näyttääkö sitä liian väsyneeltä ja liian harmaavarpuselta, jos on ilman meikkiä

On sekin kevyt jos ei laita mitään tuotetta älyttömästi vaan vain tarpeeksi. Tarkoitus ei ole päällystää kasvoja jollain paksulla laastilla vaan käyttää tuotteita juuri sinne mihin niitä kuuluu laittaa.

Vierailija
36/37 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole firman puolesta mitään tarkkoja määräyksiä ulkomuodosta tai meikistä. Mietin vain näyttääkö sitä liian väsyneeltä ja liian harmaavarpuselta, jos on ilman meikkiä

Pitää tietää mitä tekee.

Vierailija
37/37 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin meikkivoiteen käytön pari vuotta sitten ja ihoni kunto on parantunut melkoisesti. Käytän nykyään töissä enää kulmamaskaraa, vähän lip tintiä poskille, huulirasvaa ja pikkuisen peitevoidetta tummille silmänalusille. Maskaraa en vaivaudu enää laittamaan, kutittaa turhaa silmiä.

Inhosin aina niin ohutta kuin paksua pakkelikerrosta, voin paljon paremmin näin. Mielummin panostan ihonhoitotuotteisiin. :)